Gå til innhold

316i e36 med sliten motor, trenger råd og hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

...

hei.. har en 316i e36.. 40m motor

f95e8hjardupl1ws2are.jpg

Problemet var først at tomgangen var sporadisk, gikk opp og ned på turtall

Kjøpte så en luftmengdemåler og byttet den uten noe resultat..

Gikk så videre til tomgangsmotoren, gjorde rein den uten noe særlig resultat der heller

men oppdaget at tomgangen stabiliserte seg noe når jeg koblet fra kontakten til luftmengdemåleren...

7udzcbweuqqsl7kuzz6i.jpg

skrudde av toppdekselet og skulle se på kammen og klaringer.. oppdager der at kammen er helt nedslitt på sylinder 2.. (se ringen på bilde)

v76ucyapj8tbyh8jed49.jpg

kammen har sikkert 2-3 mm slitekant og er helt færdig og klar for skroten..

mitt spørsmål er da.. kjenner noen til dette problemet, at det er en enkel fiks på det?

har mest lyst å kasere hele motoren og bare sette inn en 1,8 is motor

men vet ikke om ledningsnett og akslinger passer rett på.. så om noen har noen erfaringer med det så ville jeg satt stor pris på det

er interesert i en motor vist noen har stående noe i god stand.. omså en 1,6, bare prisen er rett... skal nemlig inn på eu kontroll i mai å MÅ få dette i orden til da..

på forhånd takk

:)

Skrevet

Motoren du har er en M40B16,ikke en iS motor.

De har et kjent problem med topp&vippetøy at de blir fort nedslitt. Vil anbefale en M43 eller Is motor eventuelt,de har ikke dette problemet og i tillegg reg.kjede som er en fordel.

Skrevet

hehe takk for raskt svar, er litt ny i dette

har rettet opp posten nå :)

de motorene du anbefaler, vil de passe rett ned i bilen? bare få me hjernen og så er det plug and play? passer mellomakslinger og girkassen fra den gamle motoren osv?

Skrevet

okei.. har nå pratet me en kar som har en M40 motor fra en e30 1988 318i...

vil denne motoren passe i bilen? ledningsnett, fester osv?

helst noen som har persjonlig erfaring med dette byttet og kan si dette helt sikkert.. men synsing er og ok, bare si ifra om at du ikke vet det helt sikkert så jeg ikke handler motor jeg ikke kan bruke :wink:

Skrevet

men på e30 motorn trenger jeg bytte hjernen siden den blir 0,2 l støre eller går den overens med den motoren også?

Skrevet

det som altid skjer med disse motorer er at olierøret der ligger over kammerne tetter seg over ett par av venitilerne, derfor slites kammen sån som hos deg, med en ny kam og rens av oliekanalerne kan du kjøre lenge igen.. :)

Skrevet

Har sett det ligger M40B16 topper til salgs her inne, prøv å skaff en slik. Ny toppakning og regreim, og bolt på.

E30 M40 motorene har bunnpannen foran travers, og E36 har bak, så det må flyttes over, sikkert også sammen med oljesilanordning.

Så har vel E36 en annen type motorkontakt, så du må kappe og lodde litt, men det er i prinsipp ikke noe stort problem.

Om B16 ECU passer på B18 motor vet jeg ikke, men motsatt funker iallefall, det har jeg selv testet.

Skrevet

Hei!

Ser at du har samme problemet som jeg hadde med min M40, eller iallefall nesten! Kammen min var screwed, så skiftet den. Ikke lenge etter røyk noe annet også, så valgte skifte hele dritten til en M44 318IS motor ( ombyggingssøknad er fremdeles pending hos BT).

Null problem å gjøre, så lenge motoren kommer fra en E36, bunnpanna er annerledes på E30 tror jeg, så du må evt gjøre noen forandringer der.

Jeg brukte svinghjul, clutch (viste seg å være ganske ny), kasse, aksling, motorfester samt annet småtteri fra M40en. Måtte ha ny luftfilterboks, lmm og eksos, bortsett fra det var det tut og kjøyr!

Sjekk ut tråden min (link i signaturen) evt Mexos sin enda mer dekkende tråd: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55740&highlight=

Lykke til:)

Kristoffer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...