highman Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 heisann, har i noen måneder nå drevet å tenkt på å bygge turbo i min bmw e30 318. i forbindelse med dette hadde det hvert bra å fått noen inspill, tips etc. har også vert bra om noen kunne gitt meg en komplett liste på deler og ting som må gjøres iforbindelse med dette. hadde tenkt og kjøre på 0,5-1bar(evt andre forslag), har også cirka 20-30 høvdinger til disposisjon for operasjonen.
Ron Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 om du har 30.000kr å bygge turbo for, så er det første du burde gjøre å kjøpe deg en anna motor. Du finner rimelig mange ferdige råe 2.5 turbo maskiner for 30K sjekk bl.a på forumet til PPF i Sverige. www.pure-pf.com
Robbi3 Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Kanskje han har lyst på noe selv? Men uansett, søk på m10 turbo.. En gooood del folk som har gjort det.. Og om u vil så har jeg jo en ekstra motor Som u kan få for 2lapper ink girkassa
Kobar Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 m10b18 har tidligere blitt trimmet opptil 4-siffrede nummer hk! så her er det potensiale tøfft med noe ikke alle andre har
Ron Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Har selv M42 Turbo,arti sak det, å noe som ikke alle andre har Men det må no virkelig være bedre å bygge på en M42 eller M20, M50, en M10?? Ingen skal komme hær å fortelle meg at M10 er en bra motor, for det er det ikke. ikke uten grunn de ligger til salgs for 2 lappa med girboks... Ja selvfølgelig kan de turbo mates, som alla andre kan. -men gutten har tenkt å legge i 30k, å da må det no være bedre å starte med en motor som har bedre potensile.
Ron Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 m10b18 har tidligere blitt trimmet opptil 4-siffrede nummer hk! så her er det potensiale tøfft med noe ikke alle andre har få en link te 1000 hesters M10B18 da?
Lars89 Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 m10b18 har tidligere blitt trimmet opptil 4-siffrede nummer hk! så her er det potensiale tøfft med noe ikke alle andre har få en link te 1000 hesters M10B18 da? Tenker nok på F1-versjonen M12/13-1 som produserte opptil 1300hk @ 5,5bar
Kobar Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 det har jo vært mye snakk om M10 turbo på dette forumet tidligere, og da mener jeg det kom opp noen bygg fra sverige med rimelige heftige resultater. Her er ett klipp fra en 318i m10 turbo på benk:http://www.youtube.com/watch?v=kNsiYDfwrJE M10 er jo nærmest en sprengsikker motor, så det er nå potensiale i disse motorene! Leste en del om m10 motorene og turbo iogmed at jeg hadde selv en e30 318i med m10 som jeg lenge hadde lyst å slenge på en turbo. men skal man først bygge, så bør man ha litt kapital, og gjøre det skikkelig når man først er igang.. Men også verdt å nevne at mange bruker original motor, og slenger på datasprut, annen eksos, og innsugsmanifold, og kjører på rundt 1 bar og presser ut rundt 250hk... stå på
hylle Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Har selv M42 Turbo,arti sak det, å noe som ikke alle andre har Men det må no virkelig være bedre å bygge på en M42 eller M20, M50, en M10?? Ingen skal komme hær å fortelle meg at M10 er en bra motor, for det er det ikke. ikke uten grunn de ligger til salgs for 2 lappa med girboks... Ja selvfølgelig kan de turbo mates, som alla andre kan. -men gutten har tenkt å legge i 30k, å da må det no være bedre å starte med en motor som har bedre potensile. Det har litt med vekt og gjøre også. Jeg skal også hive turbo på en m10b18 til sommeren.
oddis Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 For 30k burde det være overkommelig å komme i land med en nogenlunde ok M10 turbo. Hvis du legger penga dine i et MS datasprut og skikkelig dimensjonerte dyser så skal du se det kan bli ganske så moro. 12.9 eller ARP bolter i topp, sammens med en forsterka toppakning evt pianotråd så kan du lade endel. Så kjører du hjemmekk og kina deler på resten av motoren. M10 er jo så billig at ryker du en så bare dytter du nedi en ny. 200-250hk er nok et realistisk mål. Alt beror egentlig på hvor mye du selv kan gjøre. Den F1 diskusjonen vs M10 i alminnelig versjon foreslår at vi legger død, fordi det strengt tatt ikke er en M10 bilmotor.
Robbi3 Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Den koster 2 lapper med girkasse fordi jeg trenger plass, så den skal rett ut! Forresten så er M10 motoren ypperlig beregnet til turbo i og med at kompresjonen er nesten rett på med turbo. De har jo også blitt bremset til 1500hk: M10-motoren ble deretter benyttet i Formel 1, og vant mesterskapet i 1983 med førerne Nelson Piquet og Brabham – noe svært få 20 år gamle gatemotorer har klart. Det samme gjelder økningen i effekt: tyve ganger, fra 75 hk til omkring 1 500 hk. Ref: http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_M10
oddis Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Altså... M10 motoren som sitter i serieproduserte BMWr er ikke noenting i nærheten av hva de brukte i F1. Søk opp M12 motoren og se selv... Du får aldri 1500hk ut av et M10 topplokk uansett hvor mye du porter og modifiserer det.
highman Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Skrevet Mai 1, 2009 For 30k burde det være overkommelig å komme i land med en nogenlunde ok M10 turbo. Hvis du legger penga dine i et MS datasprut og skikkelig dimensjonerte dyser så skal du se det kan bli ganske så moro. 12.9 eller ARP bolter i topp, sammens med en forsterka toppakning evt pianotråd så kan du lade endel. Så kjører du hjemmekk og kina deler på resten av motoren.M10 er jo så billig at ryker du en så bare dytter du nedi en ny. 200-250hk er nok et realistisk mål. Alt beror egentlig på hvor mye du selv kan gjøre. Den F1 diskusjonen vs M10 i alminnelig versjon foreslår at vi legger død, fordi det strengt tatt ikke er en M10 bilmotor. kan jeg bruke: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-KI ... 240%3A1318 eller http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-84-9 ... 240%3A1318 hva skal jeg gjøre med grenrøret, siden de som er med er til rekkerseker? hvor før jeg kjøpt en bra datasprut da, og hvilke dyser anbefaler du?
hylle Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Kjøp et kit uten manifold, å så får du noen folk her i Norge til og lage et for deg. evt lag et selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå