Breitling Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Da jeg la om til sommertøfler la jeg merke til følgende Den skåla som ligger oppå bump stoppen, skal vel være festa i tårnlageret. Den er hvertfall det på motsatt side. Noe farlig å kjøre med dette en liten periode til nye deler ankommer?? Hvilke tårnlager bør jeg velge?? Standard eller M3?? Mener å ha vært borti at K-Sport har tårnlager også, men fant ikke noe på siden dems. Noen norsk forhandler? Merka også at hver gang jeg kjører over en fartshump eller lignende så kommer det en "skrikelyd/knirkelyd" bak. (Nye Powerflexforinger over hele bakstilling, så dårlige foringer bak er utelukket). Kan dette ha noe med dette tårnlageret å gjøre?? Denne lyden kom etter at sommerhjula kom på (235/45-17), men var ikke der når vinterhjula stod på (205/55-16)
Ole@Automote Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 GS bildeler har K-sport tårnlager syns jeg å huske. Ellers så har i E46 M3 cab forsterka tårnlager mulig vanlig M3 også husker ikke.
Olelink Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Det der har nok desverre ikke noe med tårnlagret å gjøre, den store "plata/skiva" skal hvile på en liten shims som igjen hviler på ett utdreid spor i demper-sylinderen. http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/t/1.png Hvis du ser på tegningen her så ser du at toppen på sylinderen i demperen først er gjenget og har en diameter på ca 10mm, så ser du at litt under gjengepartiet så blir sylinderen større, ca 14-16mm (Les : noe der omkring) Shimsen har en indre diameter på ca 10mm som gjør at den hviler på den kanten der. Ser på bildet ut som om at den plata har rustet så mye at den har glidd over shimsen.
Breitling Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Skrevet Mai 1, 2009 Ahh, skjønner....Men, kan dette forklare den "knirkelyden" som kom etter at sommerdekka ble lagt på?? Eller har dere andre tanker?? Det nærmeste jeg kan komme til å forklare lyden er at den høres ut som noen har en hyrdestund i en knirkende seng
Olelink Skrevet Mai 1, 2009 Skrevet Mai 1, 2009 Ahh, skjønner....Men, kan dette forklare den "knirkelyden" som kom etter at sommerdekka ble lagt på?? Eller har dere andre tanker??Det nærmeste jeg kan komme til å forklare lyden er at den høres ut som noen har en hyrdestund i en knirkende seng Det kan jo være at den plata har laget riper i sylinderen som igjen lager lyden, men så vil jo også topplagret bevege seg ekstra mye nå som plata (som er en bevegelses stopper) er løs. Kan være mye dette...
Breitling Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Skrevet Mai 2, 2009 Satser på det ja. Bytter begge tårnlager m.m på begge sider så er jeg på den sikre siden
Øyvind L. Skrevet Mai 2, 2009 Skrevet Mai 2, 2009 Hvis du skal kjøpe nye tårnlager så bør du kjøpe de som er til E46 M3 cab. Du bør også kjøpe den forsterkningen som Z3 MRoadster har. Er enstål frosterkning som du legger på inne i bilen. Delenr: Tårnlager: 33 52 6 779 670 Forsterkning: 51718413359( Koster ca 150kr stk) Med den forsterkningen så drar du ikke demper med lager ut av festene. Har sett flere E36er som har klart det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå