Gå til innhold

M20B20 går ikke ordentlig etter nyoverhaling ::LØST::


Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdatert fredag 29.05.2009:

Nå går bilen som en kule!

Dette løste problemene:

-Olje sylindrene manuelt første oppstart (fylle inn i plugghullene)

-Noe spesial-middel i oljen for å få alle stempelfjærene til å slippe

-Teite skruene på vakumklokken på innsugsmanifoilen :-P

Nå gjenstår det bare å skaffe et nytt batteri, en ny jord-kabel fra batt. til karoseri og få luftet motoren skikkelig (dette er et helvete på M20bxx).

TUSEN TAKK for all hjelp! Setter VIRKELIG pris på det!

Sak avsluttet

-------------------------------------------------

Oppdatert mandag 18.05.2009:

Nå går motoren, men sliter med at den hikster på en- eller flere av sylindrene, og dør ut på tomgang (etter mye humping og hosting).

Kom også blårøyk under kjøring (selv om motoren låter som den skal ved normalt turtall). Les mer på side 4.

-----------------------------------------------------

Hei,

Som tema sier, så har vi nettopp demontert en M20B20 for å overhale den 100%. Har gått til innkjøp av "ny" topp fra Koed, som vi har slipt ventilsetene på, skiftet ventiltetninger og justert klaringene på ventilløfterene. Kammen så uforskammet bra ut i forhold til den som stod i, og ventilløfterene så igrunn flunka nye ut.

Nå er alt satt sammen på blokken, vi har fulgt justerings-rutinene i henhold til hvordan stramme strekkboltene, og alt er i grunn sånn som det skal være.

Registeret står på merkene på veiv og topp, rotor og fordeler er testet og ser bra ut. Det kommer gnist, pluggene blir våte og her til ser alt bra ut.

Dessuten:

Fordeleren er på toppen, og rotor/veivhjul/kamhjul kan bare stå én vei pga. kile, så dette er vel idiotsikkert(?)

Men ... Den starter ikke.

Den står bare og kinner og kinner på startmotoren. Hører den er bortpå en gang i blant, men det er liksom ikke nok til å starte.

Når vi idag dro av belgen på innsugsmanifoilen, slår det bensindamp tilbake fra innsugsmanifoilen.

Motoren er bortpå og tar litt sånn av og til - til tider høres det også ut som om det er "rett før", men til slutt røk startmotoren. Kokte vel over.

Vi testet følgende:

-Gnist (på alle seks)

-Tenning (stemmer overens med neste punkt)

-Register-merkene

-Temperatur-føler (3000 ohm)

-Kompressjon

-At alle stikk er plugget

-Byttet hjerne

-Prøvd med ett, to og tre sett med startkabler, for å unngå spenningsfall

-Startgass

-Pusse opp fordeler og rotor, selv om det så helt strøkent ut

-Bytte fra et sett relativt nye plugger, til et sett eldre (dog Bosch)

-Hatt alt fra hverandre for å se over at alt ovenfor stemte både en og fire ganger ..

-Byttet veivakselføler

-Ny startmotor

-Nye NGK-plugger

Er det noen som har vært bortpå dette eller lignende før?!

Motoren vi snakker om er jo ikke SÅ elektronisk av seg, at det kan være noe stort som ligger å blokkerer? Den er jo rimelig basic, og tatt i betraktning at det både er gnist og bensin, så kan det vel ikke være så alt for mye som stenger? (Monteringa av veiv/kam/rotor er jo idiotsikkert).

EDIT:

Etter tips om å vete sylindrene med olje, startet motoren på 1. forsøk!!!!

Motoren går nå renere enn den har gjort på tre år!!!

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Når veiva sto på merket sitt var sylinder nr 1 og 6 på topp da?

Har du montert jordingskablan under innsuget?

LMM er koblet til?

Skrevet

fordeler på blokk ellertopp?

hadde samme problem på en med fordeler på blokk, fant ut at reimhjulet til fordeleren var vridd en runde feil, slik at dne tente 180grader feil, plugga om 3 og 3 plugger så jeg snudde den tilbake så startet den med en gang, sjekka med tenningslampe at dne tenner på riktig tidspunkt?

Skrevet

Har du sjekka tenninga statisk da? Vri motor sakte for hånd,la stempel 1 passere ØD og sjekk om du har gnisten der.

Eller om fordeler kan vries,sett motor med syl.1 i ØD og vri fordeler til gnist kommer og monter i den posisjonen.

Skrevet

Fordeler på topp, og rotor/veivhjul/kamhjul kan bare stå én vei, så dette er vel idiotsikkert(?)

Har ikke sjekket veivføleren, skal prøve dette. Men, den fungerte jo før demontering.

Skal sies at motoren alltid har vært tungstartet når det har vært kaldt i luften, og at den sliter å starte om den har vært kjørt varm, slått av og så prøves og starte igjen 10 minutter senere.

Men, har alltid trodd at dette skyldes dårlig kompressjon eller lignende, og den later jo til å være suveren nå.

Ventilløfterene har vi sjekket nok en gang. Disse ble stillt med 0,25mm føleblad da vi satte sammen toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...