marararius Skrevet Mai 3, 2009 Skrevet Mai 3, 2009 Hei Skal bytte styrestaga på bilen min nå. (De ytterste, med kula på) Har fått de av fra navet, og har demontert navet, dempere, og alt foran. Men på styrestaga så er det jo den mutteren som jeg må løsne på, ikke sant? Men har liksom ikke noe å holde igjen med, er et sånn spor i styrestaget til å holde igjen med en nøkkel, men får ikke noe kraft i det hele tatt for å få løsnet den mutteren. Så da lurte jeg på om noen her har gjort dette før? Og har noen tips?
Superbeetle Skrevet Mai 3, 2009 Skrevet Mai 3, 2009 Hvorfor har du demontert så masse? Du må sette staget på plass igjen og løsne det innerst først, ellers går det bare rundt. Det er en "hette" som låser staget, denne må du banke bort med en hammer, deretter må du skru på staget(lurer på om det går links på ene siden, men skal ikke si det sikkert). Det beste er igrunn å bruke to rørtenger, samt å varme det opp først.. Det letteste er å drite i alt dette å kjøpe det indre staget nytt også, det sparer deg for MYE banning og slit. I verste fall ender du opp å alikvel måtte bytte dette..
marararius Skrevet Mai 3, 2009 Forfatter Skrevet Mai 3, 2009 Jasså.. Hvordan er det å få av det, med det indre staget da? Hvordan er det festet liksom? Er det ikke den mutteren som låser staget da? Har demontert så mye fordi jeg bytter pendelstag, dempere, fjærer, foringer og bærekuler i bærearmene, bremseskiver, klosser....
Superbeetle Skrevet Mai 3, 2009 Skrevet Mai 3, 2009 Jasså.. Hvordan er det å få av det, med det indre staget da? Hvordan er det festet liksom? Er det ikke den mutteren som låser staget da? Har demontert så mye fordi jeg bytter pendelstag, dempere, fjærer, foringer og bærekuler i bærearmene, bremseskiver, klosser.... Jo, er litt forskjellig, noen har en stor mutter og noen har en ring som er tredd innpå.. Det indre staget er 10x lettere å demontere. Du må bare løsne belgen rundt. Det er skrudd inn i tannstangen. Om du bytter dette også så blir det nok mye lettere å ta hjulstilling etc etterpå, da det ytre staget vil bli mye lettere å skru på..
Fliid Skrevet Mai 3, 2009 Skrevet Mai 3, 2009 Løsner klaven som presser på gjengeparti til endeledd. 2 stk. 13 mm nøkler tenker jeg. Hold igjen i sekskant sporet på indre ledd (rett før gummibelg) med passende nøkkel. Skru deretter ut endeledd fra indre ledd.
marararius Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Skrevet Mai 4, 2009 Har bestilt nytt indre stag også, så da blir det byttet. Ser jeg har en stor mutter.. Skal det bare være å skru denne løs, også går alt av? Må få tak i en stor fastnøkkel da. (32mm?) Ser ut som om den har fått seg en trøkk, men satse på det går greit å få byttet det.
Bimmcat Skrevet Mai 22, 2009 Skrevet Mai 22, 2009 Hei "marararius" Skal gjøre samme jobben selv straks, så må spørre deg om en sak, hvordan fikk du løs den indre delen til slutt?? var det bare å skru av? var forresten fint med bildene..
marararius Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Skrevet Mai 22, 2009 Hei, det var helt kurrant når jeg først skjønte det.. Hehe. Det er det indre staget du skal ha av? Bare "brettet av" den låseskive-tingen som var rundt "mutteren", om du skjønner.. Så hadde jeg en rørtang jeg tok rundt, og bare skrudde den av.. Kjempeenkelt
Bimmcat Skrevet Mai 24, 2009 Skrevet Mai 24, 2009 åååå, det hørtes jo greit ut... Da er det jo bare å bestille deler og få det gjort Takker for raskt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå