wollabygg Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Hei! Jeg har en 1988 320ia som plutselig i dag ikke ville gå ordentlig etter at jeg kom hjem. Kjørte 5 km hjem uten problem. Da kona skulle ut en tur etterpå, startet den, men stoppet av seg selv igjen med engang. Dette skjedde 3 ganger. Så skulle "FAR" ut å prøve, da ville den ikke tenne i det hele tatt. Jeg kan nevne at jeg synes å ha hørt en litt rar lyd den senere tiden der jeg antar at bensinpumpen sitter (langs kanalen på høyre side) så jeg antok vel at det kunne ha noe med dette å gjøre... Men jeg er totalt grønn når det gjelder dette, så det kan like gjerne være noe helt annet selvfølgelig. Fikk nettopp en sms fra en som er litt mer kjent med mekanikk/biler enn meg, som sa at det kunne være veivakselsensor dersom det ikke er gnist. Men da ville den vel ikke startet i det hele tatt kanskje ? Anyone ?
wollabygg Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Skrevet Mai 4, 2009 Kan også nevne at den har i lengre tid vært avhengig av gasspådrag for å starte, noe jeg i utgangspunktet finner litt merkelig, da det vel er mer normalt på biler med forgasser....
KalMar Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 ja de kan være så mangt.. men ta å vri tenninga helt over til siste hakk før starteren slå inn (lyser i dashen).. vis du da åpner pansere så skal du kunne høre en tikke lyd av et slag fra en svart rund sylinder som står inn i innsugs belgen (svart gummi rør).. vis ikke den tikker/surer så er det ikke tenning, og da er det nok ikke veivakselsensoren som er syndere... men vanelige feil er : bensinpumpe rele( under svart deksel på førersiden på dempertårnet), den gummi belgen som sitter over coil (svart sylinder sak som er svart rett foran batteriet) denne gummi belgen morkner å samler dritt og lager overslag til jord, bensinpumpe releene går i stykker.. ellers så er det jo bare å ta en titt over plugg ledninger, plugger... vis du tar opp baksetet å skrur opp det dekselet som er på pasasjer siden.. å tar å kinner starteren så skal du lett kunne høre bensinpumpa smumme (den starter ikke før du kinner starteren)... håper dette var noe til hjelp! kjekket om det er kondens ?? lykke til da !!! håper du får det til !!! og fin e30 du hadde !!!
wollabygg Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Skrevet Mai 4, 2009 Takk for tips KalMar. Vet at plugger, pluggledninger, div filtre og annet begynner å bli gammelt... Har dårlig samvittighet i forhold til dette, da jeg skulle ha tatt en service på den for lenge siden... Takk for kompliment
KalMar Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 dette var et ordentlig fint eksemplar !!!!! syntes du skal beholde den å stelle den fint! de motorene er utrolig slite sterke vis en er nøye med olje bytte å registe bytte, og se til at den har nok olje, kjøleveske å passe på tempen på den... da har du bil i mange år til hyl ut om du finner ut av det eller lurer !! lyke til med en fin e30 mvh Marius
wollabygg Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Skrevet Mai 4, 2009 Takk for det Marius Bilen skal nok beholdes. Den har utrolig mye høyere bruksverdi for meg enn antatt salgsverdi. Den har ikke gått mer enn 129.000km heller, er fantastisk god å kjøre. Finnes ikke en ulyd. Mer bilder
KalMar Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 129 da er den jo såvidt ferdig innkjørt det er nokk en liten fille ting!! prøv å koble av batteriet over natta, å se om det har noen innvirkning
|Ole| Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 man kobler av minus polen i 1-2 min så har heile bilen glømt alt trenge ikkje stå over natta, iallefall ikkje etter mine erfaringer... du kan evt sjekke Luft mengde målern og...som sagt over så skal du høyre bensin pumpa ganske godt...så vist du vrir på tenninga uten å prøve å starte skal du høyre summing i eit eller to sekund
fredriko Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Hei! Jeg har en 1988 320ia som plutselig i dag ikke ville gå ordentlig etter at jeg kom hjem. Kjørte 5 km hjem uten problem. Da kona skulle ut en tur etterpå, startet den, men stoppet av seg selv igjen med engang. Dette skjedde 3 ganger. Så skulle "FAR" ut å prøve, da ville den ikke tenne i det hele tatt. Jeg kan nevne at jeg synes å ha hørt en litt rar lyd den senere tiden der jeg antar at bensinpumpen sitter (langs kanalen på høyre side) så jeg antok vel at det kunne ha noe med dette å gjøre... Men jeg er totalt grønn når det gjelder dette, så det kan like gjerne være noe helt annet selvfølgelig. Fikk nettopp en sms fra en som er litt mer kjent med mekanikk/biler enn meg, som sa at det kunne være veivakselsensor dersom det ikke er gnist. Men da ville den vel ikke startet i det hele tatt kanskje ? Anyone ? Ja men veivaksel sensorern styrer vel ikke gnisten men bensinen? :S korriger meg hvis jeg tar feil
KalMar Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 veivksel sensoren styrer tenings tidspungt.. den leser tagene på et hjul, når den leser et opphold på 2 hak så hvet den at stempel nr 1 er i topp, å da gir den gnist på sylinder nr 1...
fredriko Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 veivksel sensoren styrer tenings tidspungt.. den leser tagene på et hjul, når den leser et opphold på 2 hak så hvet den at stempel nr 1 er i topp, å da gir den gnist på sylinder nr 1... Hvordan er det mulig med en helt 100% mekanisk fordeler da?
KalMar Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 ikke spør så vanskelig.. hehe hvet ikke helt hvordan det blir i praksis... men sier ifra når stempel nr 1 er på topp, å da sender hjernen ut signal til coil.. å da blir det pang på sylinder nr 1.. har du fått sett på feilen ??
aottesen Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Sliter med akkurat samme på min E34 90-mod. Nyoverhalt topp, alt mulig byttet fra donorbil som gikk til siste slutt, men starte, det vil den ikke .. Prøvd å bytte veivakselsensor idag, hjalp lite.
KalMar Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Sliter med akkurat samme på min E34 90-mod. Nyoverhalt topp, alt mulig byttet fra donorbil som gikk til siste slutt, men starte, det vil den ikke .. Prøvd å bytte veivakselsensor idag, hjalp lite. har du mulighet for å prøve en annen hjerne ??
aottesen Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Ja, har faktisk allerede prøvd det også. Som tips til trådstarter - du kan jo gå gjennom min tråd og se om du får din opp å gå ved å prøve de samme tingene. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå