Gå til innhold

M43 kveles/dør - sykt varm eksospotte (HASTER)

kasper
 Share

Anbefalte innlegg

Hey, sliter litt med min 94 modell e36 318i. Håper noen har gyllne hjelpeord å komme med rimelig raskt. Det hadde jeg satt utrolig pris på!

Skulle hjem fra Skien på lørdags kvelden. Hadde kjørt bilen 4-5 min så gassa jeg litt det det gikk i 100m i første og andre gir, og rullet jeg inn i en rundkjøring da den begynte å fuske og holdt såvidt liv i den før ble kvælt. Fikk heldigvis rullet inn på en p-plass. 8) Min første mistanke var luft/bensin trøbbel.

..Fikk etterhvert hjelp av flere lokale helter der som mistenkte bensinpumpa/filter. Vi fikk åpnet å sjekket. Den spruta vertfall. (overalt):lol:

Fikk råd om å vertfall bytte pumpa og at feilen kanskje lå i mengdemåler.

Kan holde den i liv ved å gasse som en helt, men hvis jeg holder pedalen helt rolig på 3000 rpm går turtallet etterhvert bare nedover til den kveles.

Fikk start på den og kjørte en halvtime (i nødmodus tror jeg) dit vi kunne sove over. Begynte å lukte fryktelig svidd og jeg ble rimelig urolig.

Vi kom frem å det røyk veldig av selve eksospotta bak, og den var utrolig varm. Sto klar med brannaparatet for det var varmt overalt bak, inkl i bagasjerommet. Røyken kom av veidrit som potta var kledd av men allikevel, :cry:

Fikk tauet den hjem på søndags kveld. Fikk etterhvert en teori om at kanskje eksosen var tett, siden det nå hørtes rimelig ranglete ut, slik det aldri har gjort tidligere.

I dag har jeg fått bilen på bukker og titta litt nærmere på eksosen. Er ingen ramling eller merkelig løse deler i bakre potta da jeg rister på den. Kat ser "fin" ut da jeg tittet i den med lommelykt bakifra, uten at jeg har veldig peil. Så da ikke tett ut vertfall. Bilen gikk like ujevnt og dør ut selv med bakpotta av.

Tenker nå den ufine lyden kom av at bilen kjørte i nødmodus elelr noe lignende.

Så da gjenstår mine tanker at LMM kanskje er gåen? Lambda har noe å si?

Har ikke droppet mistanke av bensinpumpe og filter heller, men vi fikk da kjørt 30 min etter stopp i Skien.

Lurer også på hvorfor Potta bak ble så J* varm, Kan dette være et resultat at den får veldig feit blanding i nødmodus eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problem med samme symtomer som du nevner. Hos meg var det katalysatoren som hadde tatt kvelden og tetta utløpet. Jeg kutta vekk katalysatoren og bilen var som før. Problemet løst, men det kan være noe annet hos deg, verd en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, takk skal dere ha!

Akkurat etter jeg skrev så leste jeg en tråd der det sto tips om å sjekke innsugs belgen. Så gikk jeg ut å sjekket etter, titta nøye rundt overalt ved måleren. :oops: Tror du ikke en returslange hadde hoppet helt av. Fant forøvrig også en sprekk i selve belgen. Som jeg tror er grunnen til at den jager litt turtall iblant på tomgang. Er fortsatt litt skeptisk til at det kan være problemer fortsatt. Får rengjøre Lambda uansett tenker jeg.

Synes det allikevel er litt merkelig at dette førte til at eksosen ble så J* varm.

Men nå går den vertfall rimelig fint, slangen var veldig hard å få på.

Men jeg lurer på om jeg bør koble fra jord på batteriet et par minutter for å resette. Hvis det er fare for at den fortsatt går i nødmodus og bruker masse bensin?

Fikk da vertfall sjekket eksosanlegget nøye i dag, og ved inngang til kat foran, var det egentlig ganske romslig. Skal den bare gå rett inn med litt jernull rundt? ingen fester? :?

Så også at det mangler hele brakett armen som holder fremre delen av anlegget ved lambda på plass.

Finner ut mye da man løfter bilen for første gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ja så det på koed for 400. Tror faktisk det var din tråd jeg leste i! 8) takk

Hehe, ikke umulig det.

Min var jo iherdig teipet av forrige eier, men det skal lite til før den begynner å fuske og dermed blir den helt kenguru i første gir og går dårlig ellers.

BMW-forhandleren min solgte belgen for 480,- synes jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...