Opticus Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Jeg lurte på hva annet enn det rent kosmetiske som forandrer seg ved å kjøpe større felger og tilhørende dekk. hvis jeg går fra 16" standard til 18" felg og dekk, hva er det forskjellen vil være for meg forran rattet? rister mer på grusvei? sporer mer på dårlig asfalt? ligger bedre i krappe svinger? og hvorfor er noen ganger bakdekk bredere enn fordekkene? vil det har noen effekt for føreren? Dette er sikkert selvsagt for mange, men for meg er det altså ikke det og jeg har litt problemer med å finne noen vettige svar på dette også
Ad|oS Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Mindre gummi gjør at det er mindre "dempende" underlag, altså vil det bli litt mindre komfortabelt. Sporing har mest med bredden på dekkene og type dekk du kjører på. I krappe svinger slipper du at dekket pendler så mye frem og tilbake på felgene, og det vil føles stivere. Bredere dekk bak enn bak kan øke risikoen for sporing, men øker jo også grepet bilen har da man får mer bakkekontakt. Det er en første gang for alt
Gjest Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Det verste med å velge en større felgdimensjon er at bilens akselerasjon blir noe dårligere om du bytter fra f.eks 16" til 18".
88 E32 Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Det kommer ann på omkretsen med dekk,ikke bare felg størelse da! Feks 225/55-16 blir likt 245/40-18
Robbi3 Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Tyngre å dra på? Konklusjon: Kjøp 19" Magnesium for sporty look og de tåler julinga de får av de stygge veiene her Haha..
Gjest Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 På en større felg vil mer av vekten ligge fra senter av felgen. Da må det mer moment til for å få hjulet rundt.
88 E32 Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Eller for å si det på en annen måte, har man 1:1 utveksling på femte giret og 3,43 i utveksling i bakakselen så må moteren gå 3,43 ganger rundt for at hjulet skal gå rundt 1 gang,og da kommer omkretsen på hjulet inn
Opticus Skrevet Mai 5, 2009 Forfatter Skrevet Mai 5, 2009 takker for fantastisk rask og informativ respons, bmw forum rundt om i verden er veldig hyggelige steder å legge igjen en post når man lurer på noe! Er fremdeles litt usikker på om det er noen hensikt i å bytte til 18" felger og dekk for at det skal bli bedre å kjøre bilen, jeg kjører stort sett bare på asfalt, men det er så mye dårlige veier rundt omkring så det ville kanskje vært bedre å bytte til 17" så det blir litt mer demping fra selve dekket? eller burde jeg fortsette å bruke 16" dersom komfort er viktigere enn utseende for meg? Jeg har sett på oz racing superturismo gt felger(fordi de ser veldig kule ut), men vil ikke starte en felgdebatt, det er sikkert som å spørre om intel vs amd i et dataforum! takker for svar og god natt!
hagenisse Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Hva slags bil? Hensikten med 18" er kulere utseende og evnt bedre plass til svære bremser. Ren ytelse har med med type dekk enn størrelsen på dem. Bredere dekk bak vil gi mer grep bak. Det kan være lurt, spesielt med mye effekt, men vil også gi mer understyring. Hvis du ikke vil absolutt vil ha det utseende større felger gir hadde jeg blitt på 16" - billigere dekk og mer komfortabelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå