Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akuratt satt på Einsmann potte på m3`n Lyden er perfekt ikke overdrevet. Dvs nesten like rolig på tomgang som orginal potta, og litt ekstra lyd når man gir på.

MEN.. er det mulig at bilen kan gå dårligere med denne?

Syntes bilen ikke drar like bra :?

Skal legges til at denne potta var til 325-328 men fant ikke andre forskjeller enn at potta hadde littegranne mindre rør inn enn orginal potta.

Men kutta vekk de å sveiset på rør som var lik orginal dim.

Skrevet

du bør jo ha ei potte som er tilpasset din motoreffekt... hvis det er for liten motstand i potta for motoren din, får den jo mindre å jobbe med, og dermed vil den gå dårligere...

men om dette er "problemet" ditt, vet jeg ikke...

Skrevet
du bør jo ha ei potte som er tilpasset din motoreffekt... hvis det er for liten motstand i potta for motoren din, får den jo mindre å jobbe med, og dermed vil den gå dårligere...

Men vis motstand er problemet. Hvorfor fjærner folk katalysator osv da.. dette gjør jo at det blir mindre motstand.

Skrevet

Bilen vil gå dårligere hvis du setter på en potte med DÅRLIGERE gjennomstrømning, det virker som en brems på eksosen, liten motstand er bra mye motstand er IKKE bra

Skrevet
Hvis du føler bilen drar dårligere med feil potte, så hadde jeg bytta potta igjen.

hmm :?

Ja sitter å lurer på det, men får prøve den litt til i morgen.

Kan jo hende det er bare meg som ikke er helt med :lol:

Men skal det gå ann at den skal gå dårligere med en slik potte.. har alldri vært borti dette.

Skrevet
Bilen vil gå dårligere hvis du setter på en potte med DÅRLIGERE gjennomstrømning, det virker som en brems på eksosen, liten motstand er bra mye motstand er IKKE bra

Skulle ikke tru det var dårligere gjennomstrømning på denne potta...

Skrevet

Nei, den går like godt på fri eksos, det er bare totakteren som skal ha motstand.

Skrevet

Nei, den går like godt på fri eksos, det er bare totakteren som skal ha motstand.

Det var noe jeg trudde og :)

Skrevet

Kilde :Lærebok i motorlære

Har kjøretøyet frieksos, er det lekasje i eksosanlegget.

Det kan være sprekker eller hull i rør, pakninger, katalysator eller lyddemper.

Det kan også skyldes utette overganger/skjøter mellom eksosanleggets komponenter, eller for kort endestykke på eksosanleggets totale lengde.

Symptomer er ofte høyt støynivå, men det er ikke alltid tilfelle.

Frieksos fører til tap av motoreffekt, og kan føre til brann.

I enkelte tilfeller der frieksos forekommer uten at støynivået øker, kan dette ha dødlige følger.

Biler er som kjent ikke helt tette, så selv en liten lekkasje i eksosanlegget, kan føre til at giftige gasser fra eksosen, slipper inn i bilen.

En av de farligste gassene er CO, eller karbonmonoksyd, eller kullos, som det også kalles

Symptomer på eksosforgiftning er ofte kvalme, svie i øyne, og tretthet.

Som førstehjelp ved forgitning, må en sørge for frie luftveier og rikelig med frisk luft, og tilkall lege.

For å utføre en kontroll av eksosanlegget, kan en se etter små sotmerker langs rør og lyddempere, samt i eksosanleggets skjøter.

Sot skal ikke forekomme på eksosanleggets utside, så om det er synlig, må det byttes ut snarest.

Eksosanleggets enderør skal stikke minst 5 mm utenfor bilens inder del av bakskjerm eller bakre støtfanger, for at gassene ikke skal kunne sive inn i bagasjerom og kupe'.

En annen enkel test, er å starte motoren, og hoøde for eksosanleggets enderør.

Stopper motoren, er eksosanlegget tett, mens et opprustet eksosanlegg kan sprekke med en smell.

PS: Den siste testen, er ikke mulig på dieselbiler, da motorens kompresjon er så høy, at du ikke vil klare å holde imot eksostrykket.

Ordet frieksos betyr at eksos frigjøres før den kommer til eksosanleggets ende.

Dette er allmen lære i førsteårs motorlære for bilmekanikere og maskinister.

Skrevet

Er ingen lekkasjer her.. det eneste som er at denne endepotta er ca 5-7 cm kortere.. men skjønner forsatt ikke at dette skal gjøre at bilen går dårligere..

Nei jeg trur det er jeg som surrer.. går sikkert som før men blir kansje lurt av lyden

Skrevet

hvor stor forskjell var det på rør dim på den gamle og den nye da ? så langt bak så er eksosen såpass kald at noen mm ikke skal ha noen betydning

Skrevet
hvor stor forskjell var det på rør dim på den gamle og den nye da ? så langt bak så er eksosen såpass kald at noen mm ikke skal ha noen betydning

Når jeg sjekka så fikk jeg akkuratt tredd røra fra bakpotta inni røra som kom orginalt fra katalysator.. kansje 4-5mm forskjell i diameter.. dva ca 2-2,5 mm på hver sin side av røra

Trur det er 2,5" *2 orginalt og bakpotta hadde 2,25" *2

Skrevet

Einsmann,remus,supersprint potter er laget for optimalt motstand og gjennomstømming,derfor er de også dyrere enn vanlige effektpotter så jeg tror nok du kan føle deg trygg på at den ikke går dårligere,etter noen hundre mil er den også innkjørt og lyden blir bedre (den rette 6er lyden)

Skrevet

Håper du har rett at jeg bare blir lurt.. Har også tatt diagnose på den.. og det viste 0 feil

Litt rart med 4 utblås på e36 men samtidig litt morsomt. :lol:

Dyrt er det nytt, men fikk det billig brukt av en her på forumet.. ny pris er vel ca 8-9000kr.. rart vis dette skulle gjøre at bilen går dårligere.

Men bilen skal snart på rulle å mappes der, så da får vi se.

Det jeg føler er at litt av bunndraget er borte men at den kansje er mere turtallsvilig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...