Larsi Skrevet September 17, 2010 Skrevet September 17, 2010 Hehehehe, raymond daaaaa..... hvis dumpen er for slapp så kan den faktisk opne og sende ut trykk under gasspådrag. Hvis du strammer den, så opner den senere og du vil også få mere hissigere lyd. Offameg ut å testkjøre i dag då eller? hehe
Rayman Skrevet September 17, 2010 Forfatter Skrevet September 17, 2010 Haha off.. er nok en smule slapp då ja =P syntes liksom det kom lite lyd er jo så og si lydløs Får stramme fjæra då og teste, men er på "ferie" i to uker nå
Larsi Skrevet September 17, 2010 Skrevet September 17, 2010 sikkert i nordsjøen å gjør "jobben" sin, hehe
Johansensv Skrevet September 17, 2010 Skrevet September 17, 2010 sikkert i nordsjøen å gjør "jobben" sin, hehe Hehe.
Steven Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 hehe, dumpventilen har jo flere funksjoner. Den ene er jo det dere snakker om at den skal opprettholde trykket i systemet. Men det gjør den kun hvis den er riktig justert. Fjerner du eller justerer den for hard slik at den åpner for lite vil du få motsatt effekt igjen. Prinsippet til en dumpventil er å slippe ut overskuddet av luft i systemet og dermed unngå bremsing av turbinhjulet i turboen. Fordi når du stenger spjelet på innsuget har jo turbinhjulene på kompressor- og eksoshuset ekstrem fart. Men den energien som normalt blir tilført på eksossiden forsvinner jo når du avlsutter forbrenningen med å stenge innsuget. Så da er poenget å ta vare på den bevegelsesenergien som fremdeles er i turboen i form av rotasjon på turbinhjulet. Slik at dette ikke bremses av luft som vil i retur da den møter en vegg når spjelet stenges. Turboen produserer jo en god mengde komprimeert luft så lenge den roterer i en høy hastighet. Da kommer vi til hovedpoenget som er dumpventilens jobb, den skal opprettholde en flow i systemet slik at overskuddet av den komprimerte lufta som turbinhjulet fremdeles produserer ikke skal møte en vegg men heller flowe ut gjennom en bypass, da dumpventilen! Dermed får man opprettholdt hastigheten på turbinen under alle forhold slik at man slipper å vente på at eksossiden skal bygge opp hastigheten på tubinhjulet til enhver tid Man vil også miste effekten av dumpventilen om den åpner for tidlig og for mye, fordi da vil man miste overtrykket i systemet og må demed bygge opp nytt trykk igjen når dumpen stenges. Rayman sitt problem vil nok være mitt siste punkt, at dumpen tømmer systemet for overtrykk bare han slipper litt på gassen, og det må bygges opp nytt trykk i rørgatene, intercooler OG innsug før han får full effekt.
Gjest Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Dumpventil er meget oppskrytt og det merkes ikke i praksis om man ta den av. Dette er ihvertfall min erfaring på mange forskjelige biler.
|Ole| Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Dumpventil er meget oppskrytt og det merkes ikke i praksis om man ta den av. Dette er ihvertfall min erfaring på mange forskjelige biler. + 1 på den...
Steven Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Dumpventil er meget oppskrytt og det merkes ikke i praksis om man ta den av. Dette er ihvertfall min erfaring på mange forskjelige biler. + 1 på den... Ja, det er mange ting som ikke fungerer i praksis slik det skal i teorien! Men som jeg skrev, den må åpne og stenge på det rette tidspunktet for at det skal fungere optimalt
Ollie78 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Dumpvetil er vel mest for morros skyld, og LYDEN......det mest effektive er vel å la dumpen resirkulere overskuddet av trykk....selv om jeg aldri helt har skjønt poenget. Det eneste er vel at turboen slipper å trykke opp mot stengt spjeld....Å dumpe overtrykk har vel flere negative sider enn positive..
E30_Dale Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Satan ka det går! Må få ein prøvetur med denna Raymond, når du har tid
Gjest Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Virker som denne går som en kule nå ja=) Bare hold deg på veien=)=)
MonsterM3 Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 resikrk dump sender bare overskuddet tilbake etter f eks lmm/maf, altså blir ikke overskudet registret/målt to ganger..resikr er det mest optimale på motorer med lmm..selv kjører jeg uten dump og merker stortsett ingen forskjell..har prøvd både åpen dump, resirk dump og uten dump. dessuten gir kjøring uten dump den beste lyden selv om det kanskje korter ned levetiden på tuboen noe pga slitasje på turbinbladene så betyr ikke det mye..turbo er forbruksvare
Larsi Skrevet September 19, 2010 Skrevet September 19, 2010 Selv føler eg at eg får bedre respons fra turbo ved kjappe girskift uten dump. Det mest optimale mtp forbruk, og holdbarhet er nok resirkulerende dump
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå