Gå til innhold

Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

hehe, dumpventilen har jo flere funksjoner. Den ene er jo det dere snakker om at den skal opprettholde trykket i systemet. Men det gjør den kun hvis den er riktig justert. Fjerner du eller justerer den for hard slik at den åpner for lite vil du få motsatt effekt igjen.

Prinsippet til en dumpventil er å slippe ut overskuddet av luft i systemet og dermed unngå bremsing av turbinhjulet i turboen. Fordi når du stenger spjelet på innsuget har jo turbinhjulene på kompressor- og eksoshuset ekstrem fart. Men den energien som normalt blir tilført på eksossiden forsvinner jo når du avlsutter forbrenningen med å stenge innsuget.

Så da er poenget å ta vare på den bevegelsesenergien som fremdeles er i turboen i form av rotasjon på turbinhjulet. Slik at dette ikke bremses av luft som vil i retur da den møter en vegg når spjelet stenges. Turboen produserer jo en god mengde komprimeert luft så lenge den roterer i en høy hastighet.

Da kommer vi til hovedpoenget som er dumpventilens jobb, den skal opprettholde en flow i systemet slik at overskuddet av den komprimerte lufta som turbinhjulet fremdeles produserer ikke skal møte en vegg men heller flowe ut gjennom en bypass, da dumpventilen!

:)

Dermed får man opprettholdt hastigheten på turbinen under alle forhold slik at man slipper å vente på at eksossiden skal bygge opp hastigheten på tubinhjulet til enhver tid :)

Man vil også miste effekten av dumpventilen om den åpner for tidlig og for mye, fordi da vil man miste overtrykket i systemet og må demed bygge opp nytt trykk igjen når dumpen stenges.

Rayman sitt problem vil nok være mitt siste punkt, at dumpen tømmer systemet for overtrykk bare han slipper litt på gassen, og det må bygges opp nytt trykk i rørgatene, intercooler OG innsug før han får full effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpventil er meget oppskrytt og det merkes ikke i praksis om man ta den av. Dette er ihvertfall min erfaring på mange forskjelige biler.

+ 1 på den...

Ja, det er mange ting som ikke fungerer i praksis slik det skal i teorien! Men som jeg skrev, den må åpne og stenge på det rette tidspunktet for at det skal fungere optimalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpvetil er vel mest for morros skyld, og LYDEN......det mest effektive er vel å la dumpen resirkulere overskuddet av trykk....selv om jeg aldri helt har skjønt poenget. Det eneste er vel at turboen slipper å trykke opp mot stengt spjeld....Å dumpe overtrykk har vel flere negative sider enn positive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

resikrk dump sender bare overskuddet tilbake etter f eks lmm/maf, altså blir ikke overskudet registret/målt to ganger..resikr er det mest optimale på motorer med lmm..selv kjører jeg uten dump og merker stortsett ingen forskjell..har prøvd både åpen dump, resirk dump og uten dump.

dessuten gir kjøring uten dump den beste lyden ;) selv om det kanskje korter ned levetiden på tuboen noe pga slitasje på turbinbladene så betyr ikke det mye..turbo er forbruksvare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rayman changed the title to Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...