Gå til innhold

Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

I dag har det vert MYE skruing for å finne problemet med varmeproblemet til vannet, har prøvd:

-Ny termostat

-Ny vannpumpe

-Orginal radiator

-E30 catchtank

-Lufta i bakke med 30% stigning...

-Koble utenom varmeapparatet (kom ikke varm luft fra det)

Merklige er at det er KUN på tomgang den går seg varm når vi kjører en tur så er det ingen problem..

Vi begynte og misstenke vifta at den ikke klarer å kjøle nok å fant ut at den gikk på halv speed på grunn av for liten dimensjon på kabler.. La opp større og fikk skikkelig gang, men fortsatt for varm.

Så prøvde vi og skru vekk oljekjøleren og henge den vekk for den sto rett framforbi vifta slik at vifta suger til seg alt varmen ifra oljekjøleren og blåser det inn til radiatoren, MEN neida fortsatt like varm..

Hadde en del vifter liggende så vi monterte på TO 12" sugevifter til på baksiden av radiatoren, noe jeg aldri hadde tenkt ville være mulig en gang å få plass til, men ble overbevist av en kompis at dette SKULLE GÅ! Så joda fikk nå pressa inn to vifter til der inni og jovist endeleg holder temperaturen seg nede :D Høres ut som det er orkan i motorommet, men det funker :)

Er nå merkelig at det skulle SÅ mye til for å holde vanntempen nede på tomgang liksom, men nå skal det jo sies at den går på 1500omdr på tomgang også. Grunnen til det er at den jokser litt og går litt ujevnt når den kommer under det, men nå har jeg ikke testa og skrudd tomgangen ned når motoren blir driftsvarm heller da..

Så nå blir det mapping på Tirsdag så håper tallene kommer flagrende :)

dzitnzmcht9972qufplg.jpg

a4288fe5zyb3xsmrv0zs.jpg

rj0gium8q2atlk6ibzfo.jpg

lqy60ysye0zbpudzcb18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodi dette. Men mulig det ordner seg etter mapping. Er tenninga helt på jorde kan motoren bli meget varm fort. Skal ikke være problem og holde tempen normal med den vifta du har forran radiator. lykke til på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at du nesten halverer luftstrømmen inn til radiator da du har en intercooler foran den. Orginalt på E30 sitter det jo ledetrakt i plast for å tvinge lufta til å gå rett mot radiator. For ellers tar lufta den letteste veien - til siden. Husk også at det sitte ledetrakt på sugesiden av radiator orginalt. At du har problemer med kun en vifte foran radiator (Trykkende) forundrer meg egentlig ikke. Elektrisk vannpumpe kanskje hadde vært en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at du nesten halverer luftstrømmen inn til radiator da du har en intercooler foran den. Orginalt på E30 sitter det jo ledetrakt i plast for å tvinge lufta til å gå rett mot radiator. For ellers tar lufta den letteste veien - til siden. Husk også at det sitte ledetrakt på sugesiden av radiator orginalt. At du har problemer med kun en vifte foran radiator (Trykkende) forundrer meg egentlig ikke. Elektrisk vannpumpe kanskje hadde vært en ide?

Sant dette ja, har kun en 3.5 liter i bilen jeg, men bruker e28 radiator, og el vifte, går greit når man kjører, men hvis jeg står lenge på tomgang, da stiger tempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at du nesten halverer luftstrømmen inn til radiator da du har en intercooler foran den. Orginalt på E30 sitter det jo ledetrakt i plast for å tvinge lufta til å gå rett mot radiator. For ellers tar lufta den letteste veien - til siden. Husk også at det sitte ledetrakt på sugesiden av radiator orginalt. At du har problemer med kun en vifte foran radiator (Trykkende) forundrer meg egentlig ikke. Elektrisk vannpumpe kanskje hadde vært en ide?

Er nok veldig riktig det du sier her oddis! Jeg har jo Intercooler ÅÅ en veldig varm oljekjøler rett framforbi den trykkende vifta slik at den suger ALT varmen fra oljekjøleren og gjennom radiatoren.. Så hadde nok vært en stor fordel og få flytta den, men er dårlig med plass gitt!

Skal ut i garasjen nå og se om det går an å flytte den til høyre for intercooleren!

Har også kobla utenom varmeapparatet fordi jeg fikk bare kald luft ifra det på varm motor så hjelper jo en del å få det i orden også.

le4s6xfx6lekrznm1i8h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at du nesten halverer luftstrømmen inn til radiator da du har en intercooler foran den. Orginalt på E30 sitter det jo ledetrakt i plast for å tvinge lufta til å gå rett mot radiator. For ellers tar lufta den letteste veien - til siden. Husk også at det sitte ledetrakt på sugesiden av radiator orginalt. At du har problemer med kun en vifte foran radiator (Trykkende) forundrer meg egentlig ikke. Elektrisk vannpumpe kanskje hadde vært en ide?

Er nok veldig riktig det du sier her oddis! Jeg har jo Intercooler ÅÅ en veldig varm oljekjøler rett framforbi den trykkende vifta slik at den suger ALT varmen fra oljekjøleren og gjennom radiatoren.. Så hadde nok vært en stor fordel og få flytta den, men er dårlig med plass gitt!

Skal ut i garasjen nå og se om det går an å flytte den til høyre for intercooleren!

Har også kobla utenom varmeapparatet fordi jeg fikk bare kald luft ifra det på varm motor så hjelper jo en del å få det i orden også.

le4s6xfx6lekrznm1i8h.jpg

Bare kald luft i varmeapp? sikkert bare å bytte om slangene som går innpå varme apparatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å kjøpe to små oljekjølere isteden for en stor og koble de i serie i hver ende nede ved siden av intercoolerinnløpene. Ala dette:

79171d1274107457-johanz-bmw-m3-e30-v10-luftstyrningar.jpg

78957d1273256169-johanz-bmw-m3-e30-v10-oljekyl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flytta oljekjøleren nå fikk akkuratt plass mellom trykkrøra :)

Har kobla til varmeapparatet igjen fant ut at det var wieren som en stiller varmen med som var løs så har fått ordna det. Nå holder temperaturen seg under 70grader (har 65graders termostat)

Da skal bilen være klar for mapping :)

2vy7fi9riih5tbfse4b9.jpg

aikqs02egsph9qfn188p.jpg

948vmbo6k91w61mch4vn.jpg

6qfqxhgjbgmvo5b8my8a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rayman changed the title to Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...