Gå til innhold

Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville kappet av collectoren og moddet rørene og deretter forlenget rørene slik at du tilter flensen (og colectoren) mer utover, slik at turboen kan stå på tradisjonell måte, om du skjønner..

Så må du sikkert bruke litt slegge på innerskjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig bra ut!

Har selv e36m3 3,2 fjærbein/bærearmer og bremser. Dette bremser bra, men det blir noe ugunstige hjulvinkler. Noen syns det er helt fint å kjøre med, andre at det er forferdelig å kjøre med. Jeg liker det ikke helt, framhjulene mine peker ut til hver sin side når bilen jekkes opp foran. På bane er det fint, men på veien merker man at det ikke er 100% bra.

Okey nice :) Ja jeg så det at de stikker litt ut på hver side iallefall nå når den er jekka opp, men trodde det kunne bli bedre med en hjulstilling jeg, men har også exentriske foringer på bærearmene så det kan stilles litt der også kan vel og bedres litt med camber instillinger?

Problemet kan ikke justeres bort... Dette er pga at både bærekule og endeledd flyttes en del fremover, og når da hjulet skal stå på opprinnelig plass så er innfestningene veldig feil i forhold til originalt... Når du heiser opp bilen vil du se at hjulene vrir seg utover i framkant. Jeg har også eksentriske foringer i bakkant av bærearmene. Jeg har også vært nødt til å legge mellom en spacer på de nedre boltene mellom fjærbein og spindel for å få nok camber, hvis ikke så ville den hatt positiv camber.

Prøv å sette en e36 m3 bremseskive på e30, så ser du at den tar i endeleddet. Det vil igjen si at for å bruke e36 m3 bremser må enten endeleddet flyttes innover mot senter av bilen, eller så må skiva flyttes utover fra senter av bilen.

Justerer man inn endeleddet, vil man få bump steer pga feil forhold på avstanden mellom styreleddene i forhold til avstanden mellom kulene på bærearmen, og her også kulene flyttet en del fremover for å sentrere hjulet. Når man i tillegg egentlig skal feste øvre feste av fjærbeinet lenger inn mot senter av bilen, for det skulle man egentlig gjort, slik at camber hadde vært lik som originalt på e36 UTEN å tulle med spacere nede ved spindelen. I tillegg til dette igjen så mener jeg å huske at caster vinkelen også øker en del, noe som tilsier at fjærbeinet burde vært festet lenger fremme i øvre feste.

Så om man hadde bygd nye fjærtårn som hadde gitt korrekt camber og caster, så kan det hende det hadde hjulpet en del, men fortsatt så er kulene festet lenger frem enn originalt, og vil gi feil utslag.

Men til tross for disse problemene så virker dette oppsettet greit.

Jeg jobber med å finne en løsning som gjør at alt skal bli riktig, regner med at det blir en 5 bolt ombygging av standard 51mm e30 fjærbein, for da får jeg brukt standard bærearm, og kulene vil stå på riktig plass igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M.Haraldstad:

Tror jeg skjønner opplegget ja, men kunne det vert mulig og sveise om innfestningen til endeleddet slik at det kommer lengre bakover eller blir dette også feil..

Jeg skal iallefall se det ann hvordan det blir og ta det derifra. Om det er fullt kjørbart så er det ikke sikkert at jeg legger merke til noe heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke sjangsen på å ha en sveis som kan ryke til styringen:-) Om du skulle gjøre det, så blir det mye kortere avstand til bærekula, og da vil en runde på rattet gjøre mye større utslag, og du vil få helt feil svingradius på høyre i forhold til venstre hjul ved sving. Slik det er originalt vil innerhjulet svinge mer enn ytterhjulet, fordi det går i en krappere sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd litt i det siste, men venter fremdeles på litt pakker håper de kommer snart :D

Får aldri for mye bilder :)

Gruppe N stabstagsett 19 og 22mm

meo0dfs0x10avpi92xnv.jpg

w4yvbrmc0vrcyz8mzipb.jpg

o88gmq19iuj0vr408f8m.jpg

Wiecher tårnstiver forran og bak

lwf9sq2n1kframjck9km.jpg

Måtte sveise inn en forsterkning som følgte med i Gruppe N sette

hbi7q1m6u6xad9yam3ez.jpg

ck6nab9blq5a5xaveqz9.jpg

ehu01pme2c2hd8osa2x7.jpg

Litt kraftigere deler en orginalt i stabstagsettet :)

vd59xihxwpkj8rlydsi5.jpg

Har også forsterka festene på traversen bak til bærearmene siden de bare var sveiset på den ene siden orginalt

Før:

th89g3zj8k9oa6modfmr.jpg

Etter:

0mgm8dblesjj60q9h6o8.jpg

Skal kjøpe noe industrimaling i morgen og få noen strøk på bakakslingen før montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom coiloversette som jeg har venta på :D det ble K-Sport med coilovers fremme og bak. I dette sette så må en kappe det gamle fjærbeinet og sveise på K-Sport coiloveren. Har aldri gjort noe slikt før, men synst det gikk ganske greit :)

j777ilqmhdjs5vc9bc1b.jpg

zr8zanvxdv6cl31ytyv9.jpg

E36 M3 Fjærbeinet

usjfwd4ifg89up0lsco1.jpg

Kappet

nzgstf6ptdfvj3nqritw.jpg

p8mvrbsqp97nkxf9jjf1.jpg

wmcx21lb23wu6utczn8o.jpg

Sveiset Sammen

9asx2g5wbzna93i2xr3v.jpg

4oqsnlpb16ludps18vr0.jpg

Har også fått på noen strøk med skikkelig industri maling så venter bare på at det skal tørke før det blir montering! :D:D

q7b2dqrn269rmji9vcwn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromt, har du satt opp en tidsfrist om når du skal bli ferdig med prosjektet?

Foresten, hvorfor slipte du i sveisen der oppe? Skal ikke man helst la være å slipe i sveisene?

Takker :) Tidsfrist hmm.. neste sommer kanksje :P

Slipte i sveisen for å få plass til det Y ledde som skal stå der å slipe ned sveisen akkuratt der har ingen betydning alikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har måtte bygge om det modda fjærbeinet igjen da de ble 10cm for langt og bilen ble ALT for høy :lol: men må regne med litt svinn når det ikke allerede er en oppskrift på ting..

Kan se på bilde her hvilke forandringer jeg har gjort:

a3u6c13bt9jqrx87i281.jpg

jly98956heh68j1vrg80.jpg

Har altså kappa vekk og flytta K-sport adapteret lengre ned og flytta over sveist på feste, funka bra det og passa utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rayman changed the title to Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...