Gå til innhold

Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

Det sies ca 3 bar på vanlige gateslicks på vanlig vegkjøring.

Kan tenke meg at du skal holde deg under, eller ca rett oppunder 2 bar, om ikke mindre... Bilen er jo såpass lett bak også.

Kjører du 3 bar, så vil du ikke få utnytte dekka skikkelig. mindre grep, og dekka vil bli FORT oppbrukte på midten, pga størst kontaktflate på midten, og de blir så varme med altfor mye trykk.

Vanlige gatedekk må ha mere lufttrykk på bane enn på vei.

slicks skal ha mindre lufttrykk. Typisk ved 20 grader + oppover så kan slicks gjerne ha så lite som 1.6 bar om du skal presse å kjøre hardt. Skal du kjøre vanlig på vei kan du gjerne ha rundt 2.3-2.5 bar

Det er ikke eksakt vitenskap fordi det kommer ann på hvor hardt du kjører, vekt, type bane og hjulvinkler og dimensjon for å nevne noe. Normalt så bør dekktrykket være noe lavere enn hva du bør kjøre med på veien når dekkene er kalde, trykket øker ganske mye etterhvert som du kjører dem varme.

Det enkle kan være å bruke et digitalt termometer som er spisst og er brukbart raskt i avlesing, i tillegg kan du ha en digital dekktrykksmåler som måler i 0,05 bars intervall. Dekktrykksmåleren får du på biltema og koster småpenger, det samme gjelder temp. måleren som du får kjøpt på Clas Ohlson. ;)

Etter du har kjørt hardt og stopper, mål temp. i dekkene så raskt så mulig i ytterkant, senter og innerkant.

Det optimale er lik temp på tvers av bredden. Er det varmest i midten er det for mye trykk i dekket, det er alltid varmest hvor dekket har best kontaktflate.

Vær nøye og husk at dekket kjøler seg raskt av etter du kommer inn så du får nok bare tatt et dekk ad gangen, husk å måle dekktrykket med det samme når det er varmt også. For å gjøre det lettere, så kan du skrive ned en liten logg data hele veien.

dekktype, størrelse, evt litt om hjulstillinger osv.. og trykk

Det er stor forskjell i veigrep mellom feil og riktig dekktrykk.

Kjekt å ha en minikompressor som går på strøm fra sigarettlighter, den får du også på Clas ohlson, men kan tenke meg at manometeret er "jalla" så bruk et digitalt etter du har fylt.

Men om camberen din er på trynet, så bør dette ordnes opp i, men det ser ikke gå galt ut på bildene.

Om du vil prøve relativt rimlige gateslicks, så er Federal 595RS (må ikke forveksles med 595ss) Et eksempel i 235/45-17, koster ca 1000-lappen per dekk.

Eg har hørt mye bra om desse dekka, og skal prøve de selv en gang.

Men min spinner bare bittelitt lett på 2-giret på tørr asvalt under gasspådrag, så eg klarer meg med "vanlige" dekk, så lenge eg ikke er på bane. Fine hjulvinkler vet du 8)

Federal 595RS (godkjente for veibruk da, men de er ikke bra på vått føre.. :P)

38sruwff96k1px40r7r5.jpg

De er en del billigere enn desse Toyo Proxes.

Satser på at dette hjelper deg på vegen mot veigrep :D

Og hvordan ble det etter du stramma dumpen?

Min også er litt slik når eg skal gire kjapt fra 3 til 4 gir. Er glad det ikke er fra 2 til 3, for er nemlig 3` giret som pleier å ryke hos meg. Skjedde en gang under bruk av orginalturboen. Begynner sikkert å synge litt den nye kassa også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkje bra info her ja Larsi :) Virka bra dei dekke der ja og til en rimelig pris, men får dei ikke i dimmensjonen eg trenger da må ha 275mm bak eg..

Stramma fjæra i dumpen og fikk iallefall litt mere lyd.. Må vel kanskje på bane for å merke noe forskjell på responsen, men følte det ble forbedring iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite som skjer her...

Kan jo tipse deg litt ang. dekk..

4stk helslicks: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

2stk helslicks: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

Gatedekk: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

2stk gatslicks: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

Merk: GRATIS FRAKT. Men du må nok regne med moms.. vet ikkje hvordan toll fungerer på dekk, men det finner du nok ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten fordel at dei sende utenlands og da.. ;)

Men blir ikke kjøpt noe dekk fra ebay, blir altfor dyrt med frakt..

Har vert og hørt med sponsor så virka jo låvende.. måtte sende en søknad etter nyttår så får en se hvor mye de kan stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn det høres ut så er det bak du trenger det.

Så mye som du spinner med gasspådrag så må det være noe galt i bakstillinga di, vil eg tro hvertfall. Selv om det kanskje ikke ser sånn ut.

Virker jo som om 40% av de 275 dekka har best kontakt.

Men en skikkelig hjulstillingskontroll, på med slicks med 1,6-1,8 bar så skal du se det går fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rayman changed the title to Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...