Gå til innhold

Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

Ser bra ut. Du og bilen blir og se på gatebil våler vell? :)

Takk for det :) Vet ikke helt med våler fordi jeg har ikke fri, men skal altids klare å ordne det om lysten blir for stor :) Er iallefall planen å være ferdig i god tid før Våler. Du ligger iallefal godt ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. Du og bilen blir og se på gatebil våler vell? :)

Takk for det :) Vet ikke helt med våler fordi jeg har ikke fri, men skal altids klare å ordne det om lysten blir for stor :) Er iallefall planen å være ferdig i god tid før Våler. Du ligger iallefal godt ann!

hadde vært kult :)

jeg har i hvertfall planer om og rekke våler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har tro på / erfaring med vannavkjølt intercooler, kun med bruk av radiator uten "isboks" ?

Positive sider med vannavkjølt intercooler:

-Får vekk en meter med rør som øker responsen betraktelig

-Så og si ingen trykk/flow fall

-Kaldere luft til motor

Negative sider:

-Liten vektøkning 5-10kg

-Pris

Jeg skal jo flytte radiator bak i bagasjerom så jeg har plutselig veldig god plass fremme å vurderer vannavkjølt intercooler. Har funnet en som passer bra som kjøler til 1200hp. Noen som har tro på dette?

q9oobyl9io6qocv2jjvi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det en gang Raymond! For din del er luft til luft intercooler klart best. Jeg har forska endel på dette og har funnet ut at luft til luft er mye mer effektivt med kjøring over lengre tid med så lave utetemperatur som vi har i Norge.

I en vann til luft intercooler(chargecooler) vil vannet over lengre tids kjøring bli oppvarma som i motoren på en bil. Og kjøleeffekten dabber av. Fordi vannet blir jo også nedkjølt av utelufta, bare en annen plass gjennom enda en radiator som har samme prinsipp som en chargecooler, bare den har motsatt oppgave. Altså man har et mellomledd med vann, som har mye høyere egenskap for å lagre energi i form av varme i forhold til luft. Og jeg tror da at man etter litt kjøring vil få en høyere temperatur på vannet i systemet enn utelufta. Og da er det ikke effektiv lengre.

I en luft til luft intercooler vi man hele tiden få effektiv kjøling fra ny kald uteluft. Og man får en mer stabil innsugstemperatur.

Vann til luft intercoolere blir oftest brukt i drag racing med isbiter i tanken for å senke innsugstemperatur under utetemperatur over korte strekk. Eller hvis det er plassproblemer, noe som du ikke har :P

Hadde ikke du en stabil innsugstemp på 25-35grader elle noe på mappinga da?

Og i tillegg med de helsveisa trykkrøra du har så er det ikke merkverdig å korte ned trykkgatene, du har turbo og lagg vil du ha uansett :)

Med kompressor derimot, vil man merke forskjell med kortere trykkgater pga. den leverer luft absolutt med en gang.

Kjør med større eller mer effektiv plassering av intercooler heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL!!!!!!! vannkjølt ic fungerer utrolig godt!!!! men den krever en ekstra radiator med liten vannpumpe!

Et eksempel er en toyota mr2 mrs med vannkjølt ic, hekkmontert motor og bra radiator forran, 8 liter vann.

der ligger innsugs temp under hard kjøring 5-10 grader over ute temp, her snakker vi om 20-30 runder på rudskoen med maks tempo!.

MEN, det krever en del mer utstyr, oppsett osv en luft til luft kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det en gang Raymond! For din del er luft til luft intercooler klart best. Jeg har forska endel på dette og har funnet ut at luft til luft er mye mer effektivt med kjøring over lengre tid med så lave utetemperatur som vi har i Norge.

I en vann til luft intercooler(chargecooler) vil vannet over lengre tids kjøring bli oppvarma som i motoren på en bil. Og kjøleeffekten dabber av. Fordi vannet blir jo også nedkjølt av utelufta, bare en annen plass gjennom enda en radiator som har samme prinsipp som en chargecooler, bare den har motsatt oppgave. Altså man har et mellomledd med vann, som har mye høyere egenskap for å lagre energi i form av varme i forhold til luft. Og jeg tror da at man etter litt kjøring vil få en høyere temperatur på vannet i systemet enn utelufta. Og da er det ikke effektiv lengre.

I en luft til luft intercooler vi man hele tiden få effektiv kjøling fra ny kald uteluft. Og man får en mer stabil innsugstemperatur.

Vann til luft intercoolere blir oftest brukt i drag racing med isbiter i tanken for å senke innsugstemperatur under utetemperatur over korte strekk. Eller hvis det er plassproblemer, noe som du ikke har :P

Hadde ikke du en stabil innsugstemp på 25-35grader elle noe på mappinga da?

Og i tillegg med de helsveisa trykkrøra du har så er det ikke merkverdig å korte ned trykkgatene, du har turbo og lagg vil du ha uansett :)

Med kompressor derimot, vil man merke forskjell med kortere trykkgater pga. den leverer luft absolutt med en gang.

Kjør med større eller mer effektiv plassering av intercooler heller :)

Langt fra enig i det du sier her.. Jeg tror ikke vanntempen stiger ved kjøring fordi da vil jo radiatoren kjøle på sitt beste å det gjelder selfølgelig å ha en radiator som kjøler nok til å overgå varmen som blir tatt opp av vannet. Dessuten vil det være montert en vifte på radiatoren som kjøler selv når den står i ro.

At det ikke er noe særlig å hente i respons er jeg heller ikke enig i, ja en vil alltid ha lagg med turbo, men at det ikke er noe særlig å hente på det er det samme som å si at "du kan likegodt sette på en 1000hk turbo fordi lagg vil du ha uansett.." Jeg mener mange små forbedringer blir store..

I en luft til luft intercooler vil man hele tiden få effektiv kjøling fra ny kald uteluft. Og man får en mer stabil innsugstemperatur.

Da vil jeg si "I en vann til luft intercooler vil man hele tiden få effektiv kjøling fra nytt nedkjølt vann. Og man får en mer stabil innsugstemperatur. " :D

Nei, jeg har troa på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skeptisk... :P hvorfor er det ingen flere som kjører med luft til vann kjøler da? Den nevnte mr2`en er jo nødt til å ha det siden den har bakomontert motor.

Edit: når jeg tenker meg om, kjører ikke GSBildeler chargecooler i innsuget på sin kompressormata E92 M3? Hadde jo vært noe å visst effektiviteten og diverse temperaturer på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor selger de det hvist det ikke funker?

Tror grunnen til at folk ikke bruker det er flere, lite utbredt, pris, plassmangel. Den klumpen jeg har sett på er 17x17x40cm så den er ikke akuratt liten, men en må opp i såpass størrelse for å få noe effekt ut av kjølingen. Bredden er vel det største problemet, får ikke plass jeg heller uten å kappe i karosseriet å bygge om fronten.

Får jo hele kitt fra ebay for 200$, ville ikke satsa pengene mine på at det funker optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt det funker. Men det jeg vil frem til er om det blir mer effektivt? Og i tillegg verdt alt strevet og pengene enn en vanlig intercooler som du allerede har tilpassa med helsveiste alurør?

Hvilke temperaturer har du i innsuget når du kjører på bane da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skeptisk... :P hvorfor er det ingen flere som kjører med luft til vann kjøler da? Den nevnte mr2`en er jo nødt til å ha det siden den har bakomontert motor.

Edit: når jeg tenker meg om, kjører ikke GSBildeler chargecooler i innsuget på sin kompressormata E92 M3? Hadde jo vært noe å visst effektiviteten og diverse temperaturer på den :)

Du er skeptisk fordi du aldri har vært borti en bil med dette montert, da er det like greit og ikke uttale seg om emnet?

Det er mange som kjører luft til vann, og det er meget effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker dette mye i Formula Offroad hvor farten og luftstrømmen mot en intercooler er lav (for de som bruker turbo der). Og det fungerer supert der, innsugsluften på samtlige der er utrolig lav.

Der bruker de vannkjølt intercooler, egen vannpumpe, egen liten radiator og egne slanger til kjølinga.

http://www.frozenboost.com/stpg.php?page_id=water_to_air&osCsid=45d77266780930d6d6ab75d14af5a09e

attachment.php?attachmentid=77473&stc=1&d=1325695406

attachment.php?attachmentid=77474&stc=1&d=1325695406

attachment.php?attachmentid=77504&stc=1&d=1325790936

1967-1991-Aluminum-Radiator-Austin-Rover-Mini-Cooper-40mm-thickness.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva innsugstempen min på bane er steven, men den største fordelen som jeg ser det er å få vekk en meter med rør å en stor intercooler som også tar opp mye luft! Selvsagt blir det gevinster av dette.

Luft til luft cooleren som jeg har nå er en 600hk cooler. Den vann til luft cooleren som jeg lurer i er en 1200hk cooler å da sier det seg selv at den vil kjøle bedre så jeg tror gevinstene blir flere som gjør at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rayman changed the title to Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...