hansol123 Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 hei. har planer om å kjøpe min første bmw. har funnet en jeg har ganske lyst på. En 95 e34 540ia. bilen ser ganske bra ut. men har gådd ganske langt. hvor langt er det vanlig at disse bilene går? den har vel rullet 320.000km er det noen spesielle ting man burde være obs på? annonsen: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... ;username=
hillmar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Har ingen erfaring selv, men her er et fint sted å begynne: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E34/
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 takker ska ta og lese litt der ja noen andre som har noe å si?
fredriko Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Hei 540 er kanonbiler så lenge du steller bra med dem (gjelder vel alle biler) men det er et par ting du skal være obs på, og det er at det er svindyre deler til dem, og automatkassa har en svaket i seg, viss du skal prøvekjøre bilen så må du være ekstra nøyen med og høre etter ulyder fra girkasse, og sjekke at den glir fint gjennom alle gira. Motorene er slitesterke og går lang har jeg fått hørre jalfal. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min 540ia
TorErling Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Sjekk at automatkasse girer fint Pass på at det er lite eller ingen slark i ratt/styring, kan bli dyrt å skifte snekke. Hør etter klunke lyder og annent fra understell... Se etter rust nederst på dører, bagasjeluke, rundt bensinlokk.. og kanaler
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 takker for svar hva tror dere om bilen da? ut ifra det dere får se i annonsen? får bilen før 55.000kr ser det ligger andre 540i på autodb men er langt dyrere igjen. har fått masse bilder av understell og er ikke noe rust utenom litt overflate rust i noe som ser ut som en foring
stfoer Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Spesielt 2 ting som man må være obs på. 1. Boltene til ojepumpen i motoren har en tendens til å løsne. Min var gått rund 200.000 og to av boltene var løs. 2. Gearkassen, er noen plastkuler der som kan skape trøbbel etter mye km. Du finner info om dette på nettet.
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 dette er jeg klar over har sett på autopower om det med plastkulene. såg rett og slett helt jævlig ut å skifte de. han som eier bilen har vist skifte motor olje osv så tar det nesten som en selvfølge at han har skjekka di boltene. men hvordan er e34 å kjøre? har en audi 100 2.8 quattro nå. men hvordan blir bmw'en i forhold? tenker på komfort osv.
hillmar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 De boltene er ikke noe du sjekker/ser ved oljeskift. Du må ned med bunnpanna for å komme til så det er en litt størreoprasjon... Jeg ville hørt med han om han har gjort no med det...
stfoer Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 dette er jeg klar over har sett på autopower om det med plastkulene. såg rett og slett helt jævlig ut å skifte de. han som eier bilen har vist skifte motor olje osv så tar det nesten som en selvfølge at han har skjekka di boltene. men hvordan er e34 å kjøre? har en audi 100 2.8 quattro nå. men hvordan blir bmw'en i forhold? tenker på komfort osv. Du må ha av bunnpannen for å komme til disse boltene, så det er ikke noe man gjør ven vanlig oljeskift. Er faktisk litt arbeid med dette. Elles så er BMW bedre enn Audi (he he) er vel derfor du skifter...
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 my bad.har ikke skrudd no spesielt på bil så har sendt mail og hørt om det er skjekket om boltene er på plass og det er skjekket de plastkule, samt spørt om girkassa girer uregelmessig, var vel noe av symtomene på de plastkulene? hehe, det jeg håper på svar stfoer vel audien er jo god den men er ikke noe fan av quattro og har begynt å mislike utsenede på bilen :/ bilen er jo strøken men er no med formen på rumpa(ser ut som en halvfull balong med lys i) men hvor langt kan m60 motorn "gå" har en kjenning som akkurat har henta seg en e30 325c og første som skjedde var at bensinpumpa gikk til hel*ete. gjenganger problem på bmw?
stfoer Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Det kommer an på hvordan motoren er kjørt og vedlikehold. Kjører man pent og vdlikeholder den slik den skal (olje/filter skift etc) så går de langt.
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 får håpe det stemmer det som står i annonsen da. står skiftet olje og filter ofte. men alle har sine egne definasjon på "ofte"
ComfySport Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Hei håper at det blir en e34 540 på deg skikkelig kongebil bare få kontroll på de tingene som er svakhet som du kjenner til. om bensinbumpa er et svakt punkt vil jeg svare at generelt når en bil begynner å bli gammel må man regne med at det kan ryke ting. samt at noen biler har en høyere mandags-faktor enn andre innenfor samme model En siste lille ting som kan tas til ettertanke...e-30 og -e34 har mindre enn 10 år igjen før de kan kategoriseres som veteran Lykke til Mvh -GV-
hansol123 Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 hehe kjenner jeg gleder meg som en unge til å hente den når jeg kommer hjem fra nordjsøen ;D men hvordan er det å kontrollere biln på vintern? er jo nesten 300 gamp på bakhjula er jo ny klekka 18åring som sikkert kommer til å ha det litt arti med bilen. med audien er det rimelig lett å få en slædd på vintern og holde den men hvordan er det med et monster av en bil som 540?
Recommended Posts