Gå til innhold

E38 740I Manuell - Vinterlagring og nye deler.

Wolfeh
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil tro det blir en mye artigere bil nå, har selv vurdert manuell, men siden jeg bare har 2,8l så orker jeg ikke:D

Har fått høre at jeg ikke skulle ødelegge bilen min, men manuell er mye morsommere en automat.

Du får prioritere å bygge om til v8'eren først ;) Jeg vet det lå en motor til salgs for 8 lapper her for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det blir en mye artigere bil nå, har selv vurdert manuell, men siden jeg bare har 2,8l så orker jeg ikke:D

Har fått høre at jeg ikke skulle ødelegge bilen min, men manuell er mye morsommere en automat.

Du får prioritere å bygge om til v8'eren først ;) Jeg vet det lå en motor til salgs for 8 lapper her for ikke så lenge siden.

Har en på hånda sjø, men tenkte heller jeg skulle bruke pengene på en e23 745 hvis jeg finner en, eller noe som er mye lettere og mere egnet til spøling og drifting:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Hvordan vil det bli med godkjenning av en v8 i bilen din? Vil de akseptere det? Syns BT er så firkanta i dette landet at det er til å spy av.

Tja, det hadde vært en morsom motor. Men det er jo bare en 3.5 liter med turbo ;) Tror det ville vært mer morsomt med en v8 med kompressor eller lignende :D

Hvis jeg hadde fått tak i en 745 motor hadde jeg nok lagd meg en e34 rasebil elns :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kost meg litt med bilen i dag. Har vært ute å skrudd et par timer og prøvd å klargjort litt rundt girkassen osv.

DSC00485.jpg

Girkassa var veldig skitten noe jeg ikke likte, så da har jeg rengjort store deler av kassa med stålbørste og litt whitesprit. Så også over skjøter o.l etter lekkasjer, men kassa så fin og tett ut. Tok også ut bunnpluggen for å se om det var noe metall spon, men der var det ingenting :)

Fikk lyst inn i hullet så jeg fikk sett tannhjulene og alt så bra ut. Gleder meg!

Har også rengjort girkassetravers og diverse stag til giroverføringen.

DSC00487.jpg

Da har vi montert sportsforingene til GS, har overhodet ikke peiling på om det vil bli noe forskjell. Satser på at det blir bra uansett.

DSC00488.jpg

Foringene samt traversen er påmontert. Har også vært å kjøpt litt Olje som jeg skal ha på kassa om et par dager.

DSC00492.jpg

Føringen på mellomakselen hadde desverre fått seg en trøkk og måtte etter min mening byttes.

Fikk faen ikke jævelen ut og holdt på et par timer minst. Gikk litt rundt i garasjen og gjett hva jeg fant!

DSC00493.jpg

DSC00494.jpg

Det du ser er en holder til høyspent i master som har mistet porselenen sin. Denne fikk jeg med meg fra et kraftselskap på Hitra for kanskje 7 år siden. Pussig sammentreff?

DSC00495.jpg

Ny føring montert.

DSC00496.jpg

Og på med hardykoblingen.

Har bestilt alt rundt giroverføring nytt, har da fått byttet ut koblingen på girkassa. Den gamle så helt grei ut, men var vanskelig å bevege på.

DSC00497.jpg

DSC00498.jpg

Nye montert.

Tenkte jeg skulle ha med et lite bilde av skruplassen min:

DSC00499.jpg

DSC00500.jpg

DSC00501.jpg

Arbeidshøyden under bilen er ikke akkurat å skryte av ;) Hele 45 cm over bakken. Var så vidt vi fikk ut automatkassa når den var nede.

Her er litt av de andre delene til giroverføringen rengjort og påmontert med nye smådeler:

DSC00502.jpg

DSC00503.jpg

DSC00504.jpg

Forskjellen på den gamle og den nye girstangen.

DSC00506.jpg

Tror jeg må lese litt teori rundt "shortshift" da jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal stille den nye stanga.

Ny ryggelysbryter til kassa:

DSC00505.jpg

Har loddet på en gummikabel jeg kommer til å bruke, har ingen kontakt og føler at dette er en bedre løsning. Lederne i kabelen har blitt loddet på før jeg pusset kabelen og satt på en krympestrømpe. Sjekket at bryteren fungerte med et multimeter og nå er det bare å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man begynt å demontere gamlebilen og det har vekket mange minner.

Dette var bilen som vekket interessen min for BMW, før denne kunne jeg ikke fordra merket og mennesker som hadde slike biler var ikke høyt oppe på listen min. Fant bilen borti gata som et oppussings objekt. Og da var det i gang!

DSC00102.jpg

Mye som måtte gjøres, men jeg kjempet meg igjennom det meste.

DSC00013.jpg

Bilen måtte sendes til verksted for å sveise rust, men alt det andre var jeg fast bestemt på at jeg skulle ta selv. Husker jeg brukte mye tid på det utsendet istedenfor det som jeg burde ha gjort. Husker det som om det var i går at jeg fikk kjeft fra kameraten min at jeg burde prioritere å få den på veien.

Så var det på tide å hente sommerfelger! Før jeg skulle reise hadde jeg vært å handlet meg litt olje osv til bilen, tenkte jeg skulle ta oljeskift når jeg var ferdig med turen som var på 1.000km++.

Kvelden før vi reiste sa mamma at jeg burde sjekke olje før jeg reiste. Når jeg var å sjekket var det kun 1mm olje igjen på peilepinnen. Da måtte man begynne med Oljeskift kl 23 på kvelden.

Min første "photoshoot" akkurat fått henta meg sommerfelger og jeg var kjempeglad for å ha fått på bilen noen fete kantfelger :D

DSC00031.jpg

Så kom vinteren og man begynte å pusse opp felgene slik at de ville se enda bedre ut til våren:

DSC00156.jpg

Litt lenger ut i vinteren møtte bilen et buskas etter en slædd over en fartsdump, vel man lærer av sine feil :D

DSC00204.jpg

En eu kontroll og man ble 10.000 kroner fattigere. Pengene gikk til bremser, eksosanlegg og diverse.

Så ble bilen på nytt ett oppusingobjekt som bare stod der.

Ny vinter og bilen ble plutselig en vinter bil som skulle brukes. Så begynte det å nærme seg årsskiftet og vi storkoste oss på snøen som lå på veiene. Det skulle dog ikke vare lenge.

DSC00440.jpg

DSC00441.jpg

Bilen ble kondemert, men ble fortsatt brukt i et par uker. Fremdeles morsom å slædde med, men et par uker etterpå gikk girkassa til helvettet. Bilen ble i hvertfall brukt til det den var god for, mange gode minner og en del dårlige minner. Men huskes det skal du for alltid. R.I.P kommer til å savne deg :cry:

Shit au! Nå er det en annen bil som prioriteres og det blir nok lagt enda mer hardt arbeid inn i denne bilen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å kjøpte momentnøkkel her om dagen, så i dag tenkte jeg at jeg skulle etterstramme noen skruer bakpå motoren for å se om de små lekkasjene ga seg...

Så jeg stilte inn momentnøkkelen, la meg under bilen og skulle stramme litt.

OJJJ, der knakk vist den ene bolten.

RearSealOld-1.jpg

Har ringet rundt de som har blitt "fucka", den til høyre knakk og den til venstre tør jeg ikke skru på mer.

Noen som vet hva slags nM jeg skal trekke til med? Dette er M6/25mm-8.8 bolter.

Jeg fikk opplyst 10 noe som sikkert stemmer. Men den jævla momentnøkkelen løste ikke ut.

Prøvde å skru på hjulboltene på 520'en min. Endte med at noe inni momentnøkkelen knakk slik at den er lealøs begge veier. Blir en tur innom thorsov i morgen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. jeg hater knekte bolter. har du fått dem ut?

10nm? det hørtes jaggu ikke mye ut. men om det stemmer eller ei skal jeg ikke si noe på.

hvordan så eksospakningene ut på din? og tilstanden på boltene på eksos?

sitter og skal bestille deler til en liknende operasjon ser du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. jeg hater knekte bolter. har du fått dem ut?

10nm? det hørtes jaggu ikke mye ut. men om det stemmer eller ei skal jeg ikke si noe på.

hvordan så eksospakningene ut på din? og tilstanden på boltene på eksos?

sitter og skal bestille deler til en liknende operasjon ser du. ;)

Nei har ikke grisepikk og det verktøyet jeg trenger. Kan tenke meg det blir vanskelig, håper bare ikke det blir for mye arbeid. Blir et helvette om jeg må gjenge opp hullet osv.

I morgen skal jeg til torshov og klage på søppel nøkkel.

Har akkurat bestilt nye bolter samt pakning som skal være under lokket. Regner med at pakningen er søppel nå. Så da må man av med hele lokket. Må bare finne ut hva det korekte nM er, da jeg er litt usikker på om det var riktig moment. Men uansett, nøkkelen burde ha løst ut for lenge siden.

Det var ingen eksospakninger på den :S Og anlegget ble montert hos Svendsen Eksos. Blir nok å bytte ut en del bolter, men den tid den sorg.

Nå vil jeg få på plass girkassen. Håpet på å få gjort det denne uken, men nå må jeg vente enda lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright, lokket bak på motoren er av og pakning samt nye skruer har kommet.

Totalt 5 skruer knakk noe som er ganske surt. Skal ikke være så vanskelig å få dem ut forhåpentligvis, men dette blir satt på vent til etter påske en gang.

Er dessverre alt for kaldt å jobbe med bilen om dagen og det hjelper ikke med dårlig blodsirkulasjon. Men jeg har andre ting å drive med! Trelistene i bilen skulle lakkeres svarte, men jeg velger å trekke dem i karbon istedenfor da jeg tror dette blir kult. Passer det ikke, fikser jeg noen bruke og får dem lakkert hos lakkerer :)

Her er noen bilder fra det jeg har fått gjort så langt:

DSC00510.jpg

DSC00511.jpg

DSC00512.jpg

DSC00513.jpg

DSC00514.jpg

DSC00515.jpg

Hjørner blir ikke sånn super bra, men øvelse gjør mester :) Blir vanskelig på noen av delene, men jeg regner med at jeg skal få det til å bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet med carbon detaljer:-) Fått ut bolten?

Nei, venter med bolten til etter påske en gang. Er for kaldt å jobbe i garasjen for øyeblikket, er ikke digg å få forfrysninger på alt som er(uoppvarma garasje).

se der ja...tøft med carbon! mye jobb?

Liker resultatet så langt, gleder meg til å få det inn i bilen :)

Er litt arbeid med enkelte av delene, spesielt hjørner og greier.

Fant også noen felger jeg vil ha! Men har dessverre ikke råd for tiden :(

6257865354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...