steiney Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Hei! Er det noen som tilfedigvis vet hvor mye en AC service koster i sverige? De sier at grunnen til at den er så dyr i Norge er pga avgifter. Tenkte jeg skulle til sverige i nærmeste fremtid, så jeg lurte på om jeg like gjerne kan ta den der:)
Raymond Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Hvor i landet bor du? er vell bare å finne deg en kjølemontør som tar det svart? service på ac er ikke alleværdens.. Kobler til et manometer og sjekker at trykk osv stemmer, arbeidstrykk,høytrykk.. om det er litt lite veske fyller man på en skvett og lekksøker litt.. Er det feil, så må du til bilverksted og bytte delen man finner ut eventuelt lekker..
jon///M Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 stemmer bra det raymond sier her. er desuten ikke mye gass som går på systemet så totalt sett så kan det bli dyrere og kjøre til sverige og jøre det. samt at hvist di finner en større lekasje så er det ingen vits i og fylle på før den er tettet. og det er jo ikke sikkert det er å få jort på samme dag. ergo så må du tilbake. jeg kan sikkert vere behjelpelig hvis du bor i midt trøndelag. ellers så er det sikkert et kjølefirma nær deg. mvh jon
Raymond Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Jeg kan og sjekke i sandefjord omegn om ønskelig, mot et lite takknemmelighets sum seff hehe Jeg personlig har vært borti at du får mye bedre pris om du drar til et firma som ikke direkte driver med dette.. dvs. nesten alle kjølefirmaer har disse tilkoblingene, det er ikke dette de lever av og har derfor overkommelige priser på dette.. er mulig ikke alle leverer kvittering på fullført arbeid.. men, så lenge det er utført av en som kan sakene sine så har vell ikke det så mye og si Mvh Ray
Ballder Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Service på ac er så mye mer enn hva dere prater om her. Det er vakumering over lang tid for og rense urenheter og fukt ut av annlegget. Tilsetting av rett type olje for smøringns skyld. Bare etterfylling kan i verste fall gjøre at kompressoren ta kvelden mye før den var tenkt og havarere, og da er penger spart fort svidd opp.. Jeg ville nå kjørt full service hos dem som har utstyret til dette. Snakker vel ett par lapper maks.
Raymond Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 vakumering i lang tid? hva er det de automatiske er stilt inn på? 30min? olje er jo og tungt og fylle hva med trykktesting og vakumtesting? Joda, men gadd lissom ikke skrive ned hele shaiten.. og om det er godt trykk på anlegget er jo det igrunn litt bortkasta.. fylle på lekksøke, er mye gummierte pakninger som blir dårlig om det ikke er ibruk.. Klart er det en tydlig lekasje bør man jo fixe,bytte ut..
jon///M Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 det er nok feil. vakumering går ikke på tid!! hvist anlegget er fult av fukt vil jo ikke 1 time på 20 grader holde! vakumeringen går på at man skal vakumere ned til x antall torr, etter hvor stort anlegg det er snakk om. og så skal vakum holdes i x antall tid!! problemet med og vacumere på et anlegg hvis man ikke finner og tetter lekasjen er at den vil dra inn luft der. dette er jo spesielt et problem på ac i bil pga alle koblingene med gummi pakkninger er jo at gummien morkner og blir utett. og ang olje på ac så er man aldri sikker på hvor mye det mangler da det ikke er c-glass i kompressoren (ikke som jeg har sett ivertfall). ergo for og finne riktig mengde olje så må man tappe av alt og fylle på nytt.
Raymond Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 man skal vell uansett tappe av, trykkteste, vakumteste.. Og er det trykk på anlegget fra før så er det som regel ikke så mye fukt i anlegget pga. overtrykk.. kommer rett og slett an på hvor mye som mangler... er anlegget helt tomt ville jeg vært litt mer forsiktig ja.. men, er det greit med trykk på anlegget er ikke fukt problem noe stor fakta så lenge den bare kjøler dårlig.. men, man kan vell diskutere i timesvis ang. hva som er rett etter boka og hva som funker i praksis.. Har ikke hatt problem med noen av mine egne biler som jeg har kontrollert acn på selv uten problem.. men, seff.. man kan jo være uheldig.. Byttet og fra R12 til R134 på flere biler uten oljebytte og dette har og fungert helt fint, den bilen jeg har byttet på først er 10år siden og den går enda helt fint idag.. Men, shit kan happens Mvh Raymond
Recommended Posts