Jump to content

Coilovers - forstå forholdet mellom hardhet og rebound


Recommended Posts

Posted

Er det noen generell regel på hvordan forholdet bør være mellom bump/compression og rebound?

Soft rebound + hard bump/compression

hard rebound + soft bump/compression

Rebound: Denne presser demperen opp igjen etter absorbert et støt.

Hard rebound vil gi bedre stabilitet i høyre hastigheter, men ved ujevnt underlag kan bilen miste veigrep fordi den "spretter". Myk rebound gir bedre komfort ved lave hastigheter, men bilen kan da "flyte" i veibanen ved høye hastigheter.

Bump/compression: Hardhet på kompressjon, hvor mye demperen komprimeres ved støt

Hard kompressjon vil gi bedre styrerespons og mindre krenging (bedre handling). Bilen vil oppføre seg mer stabilt på begge aksler. For myk hardhet vil gi dårligere veigrep, men ved lave hastigheter og mye ujevnheter....her datt jeg av foreløpig.

Hvor kommer hardhet på fjærene inni bildet i forhold til alt dette?

Dette har jo mye med bodyroll å gjøre ihvertfall.

Posted

Slenger meg på her jeg og. HAr V3 og du kan jo justere deg bort i skogen. Jeg fulgte bare KW`s anbefalling, men satt den litt hardere på begge deler jeg!

Posted

Jeg har også KW V3. Rebound stilles på toppen og bump/compression i bunn.

Hvis en roter seg vill med innstillingene så er det bare å lukke ventilen og starte på nytt igjen.

Skal rebound og kompressjon være lik foran og bak til enhver tid?

Er innstillingene på demperen helt uavhengi av høyden på fjæra?

Posted

Sånn jeg så utifra papirene som fulgte med, skal rebound være litt stivere/ventil mer stengt, foran og bak. Mens bump/kompresjon skal være lik foran/bak, et par hakk/løsere enn rebounden. Det er KW`s recommendations hvertfall.

Så da går det an å justere seg litt ned på rebound til daglig bruk. Altså at den blir litt mykere i feelingen og evt justere inn(hardere) bump/compression til bane eller aktiv kjøring.

Edit:

Står om det her.. men du har sikkert også disse dokumentene liggende i papir form som meg.

Har du det nye klikk systemet på rebounden? Og trinnløs på bump?

Posted

Jeg har ikke prøvd å skru på de enda, så det vet jeg ikke. Papirene er fra 03.09.08.

Har du sånn hjul til å skru med på toppen?

Papirene for csl anbefaler like mye rebound og kompressjon foran og bak, men bak skal ha mykere rebound. (Det er vel gjerne baken som spretter ut og mister grep, så det er kanskje derfor?).

Det blir jo forresten motsatt av det du sier nå, for rebound-ventilen er stengt på full hardhet. Hvis har 1 turn på bump og 1.5 turn på compression så er bump "hardere" enn rebound.

Posted

Ja, selvfølgelig.. sorry, litt trøtt på jobb!

Men nei, har ikke hjul. Eller det fulgte med justeringshjul, men har ingen "pin" å sette de på. Det fulgte med en 2mm unbraco nøkkel til rebound og en liten justeringsstang til "bump".

Skal i nærmeste fremtid nå kalibrere oppe mine, ved å vri alle til maks/stengt ventil. Også skal jeg prøve en annen setting.

Sånn det er nå, som du sier, og som er helt rikitg og som strider mot det jeg skrev i posten over :) ..så er rompa mykere enn fronten.

Skal prøve å få rompa litt stivere.

Posted

Ok - jeg fikk ikke med noe hjul til å sette på toppen. Måtte vært bak disse skulle bli brukt ser det ut som....

Har du laga hull i trekket i bagasjen da? Vet ikke om jeg skal det. Så bilde av en som drilla ut ganske stort hull. Kanskje det går an å lage slags plastikklokk slik at det ser "orginalt" ut?

Posted

Ang bagasjerommet, så har jeg kvia meg litt for å justere der, iom jeg per idag ikke har laga hull der. Men jeg har tenkt tanken din om å lage en ordning som ser mest mulig original ut, ved da hjelp av evt noe lokk man smetter pent på plass. Om du skulle komme på en bra løsning så si fra. Kanskje noen andre har noen smarte løsninger.

Menneh.. iom man kun bruker en 2mm unbraco baki der..hvertfall jeg, så trenger man jo ikke store hullet. trenger vel knapt være synlig egentlig, bare det er noenlunde rett over justeringsskruen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...