morteym Skrevet Mai 15, 2009 Share Skrevet Mai 15, 2009 Er det noen generell regel på hvordan forholdet bør være mellom bump/compression og rebound? Soft rebound + hard bump/compression hard rebound + soft bump/compression Rebound: Denne presser demperen opp igjen etter absorbert et støt. Hard rebound vil gi bedre stabilitet i høyre hastigheter, men ved ujevnt underlag kan bilen miste veigrep fordi den "spretter". Myk rebound gir bedre komfort ved lave hastigheter, men bilen kan da "flyte" i veibanen ved høye hastigheter. Bump/compression: Hardhet på kompressjon, hvor mye demperen komprimeres ved støt Hard kompressjon vil gi bedre styrerespons og mindre krenging (bedre handling). Bilen vil oppføre seg mer stabilt på begge aksler. For myk hardhet vil gi dårligere veigrep, men ved lave hastigheter og mye ujevnheter....her datt jeg av foreløpig. Hvor kommer hardhet på fjærene inni bildet i forhold til alt dette? Dette har jo mye med bodyroll å gjøre ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Mai 15, 2009 Share Skrevet Mai 15, 2009 Slenger meg på her jeg og. HAr V3 og du kan jo justere deg bort i skogen. Jeg fulgte bare KW`s anbefalling, men satt den litt hardere på begge deler jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2009 Jeg har også KW V3. Rebound stilles på toppen og bump/compression i bunn. Hvis en roter seg vill med innstillingene så er det bare å lukke ventilen og starte på nytt igjen. Skal rebound og kompressjon være lik foran og bak til enhver tid? Er innstillingene på demperen helt uavhengi av høyden på fjæra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Mai 15, 2009 Share Skrevet Mai 15, 2009 Sånn jeg så utifra papirene som fulgte med, skal rebound være litt stivere/ventil mer stengt, foran og bak. Mens bump/kompresjon skal være lik foran/bak, et par hakk/løsere enn rebounden. Det er KW`s recommendations hvertfall. Så da går det an å justere seg litt ned på rebound til daglig bruk. Altså at den blir litt mykere i feelingen og evt justere inn(hardere) bump/compression til bane eller aktiv kjøring. Edit: Står om det her.. men du har sikkert også disse dokumentene liggende i papir form som meg. Har du det nye klikk systemet på rebounden? Og trinnløs på bump? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2009 Jeg har ikke prøvd å skru på de enda, så det vet jeg ikke. Papirene er fra 03.09.08. Har du sånn hjul til å skru med på toppen? Papirene for csl anbefaler like mye rebound og kompressjon foran og bak, men bak skal ha mykere rebound. (Det er vel gjerne baken som spretter ut og mister grep, så det er kanskje derfor?). Det blir jo forresten motsatt av det du sier nå, for rebound-ventilen er stengt på full hardhet. Hvis har 1 turn på bump og 1.5 turn på compression så er bump "hardere" enn rebound. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Mai 15, 2009 Share Skrevet Mai 15, 2009 Ja, selvfølgelig.. sorry, litt trøtt på jobb! Men nei, har ikke hjul. Eller det fulgte med justeringshjul, men har ingen "pin" å sette de på. Det fulgte med en 2mm unbraco nøkkel til rebound og en liten justeringsstang til "bump". Skal i nærmeste fremtid nå kalibrere oppe mine, ved å vri alle til maks/stengt ventil. Også skal jeg prøve en annen setting. Sånn det er nå, som du sier, og som er helt rikitg og som strider mot det jeg skrev i posten over ..så er rompa mykere enn fronten. Skal prøve å få rompa litt stivere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2009 Ok - jeg fikk ikke med noe hjul til å sette på toppen. Måtte vært bak disse skulle bli brukt ser det ut som.... Har du laga hull i trekket i bagasjen da? Vet ikke om jeg skal det. Så bilde av en som drilla ut ganske stort hull. Kanskje det går an å lage slags plastikklokk slik at det ser "orginalt" ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Mai 15, 2009 Share Skrevet Mai 15, 2009 Ang bagasjerommet, så har jeg kvia meg litt for å justere der, iom jeg per idag ikke har laga hull der. Men jeg har tenkt tanken din om å lage en ordning som ser mest mulig original ut, ved da hjelp av evt noe lokk man smetter pent på plass. Om du skulle komme på en bra løsning så si fra. Kanskje noen andre har noen smarte løsninger. Menneh.. iom man kun bruker en 2mm unbraco baki der..hvertfall jeg, så trenger man jo ikke store hullet. trenger vel knapt være synlig egentlig, bare det er noenlunde rett over justeringsskruen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2009 Hvor stort hullet må være kommer an på avstanden mellom ventilen og trekket. Det beste hadde jo vært om en kunne hatt et hull på noen mm, og bare stukket brakonøkkelen inn der, men tror det er en god del cm avstand på e46 ihvertfall. Fant et par artikler som forklarer understell på bil generelt: http://www.k300performance.co.uk/suspen ... lained.htm http://auto.howstuffworks.com/car-suspension.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå