basketak Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Bensintanken på min 740 E38 er rusten og lekk. Hvor lønner det seg å kjøpe ny tank? Er det noe alternativ til BMWs svindyre orginaltank?
winchester Posted May 19, 2009 Posted May 19, 2009 Usikker på hvilken E38 740 du snakker om her, men tok en tilfeldig en (E38 740 iM60) og der ligger prisen på hele 10100,- for en 85 liters tank. http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... Ref=Direct
Raymond Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Min er hel og ikke lekk, skal inn med fuelcell ettervært uansett om du er intressert i en brukt en? Mvh Ray
basketak Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Usikker på hvilken E38 740 du snakker om her, men tok en tilfeldig en (E38 740 iM60) og der ligger prisen på hele 10100,- for en 85 liters tank.http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... Ref=Direct Ja, det er en slik tank jeg trenger. Virker som 10100,- er det billigste i Norge. Synes dette er fryktelig dyrt. Tips på hvor man kan kjøpe en slik tank i utlandet mottas med takk
basketak Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Min er hel og ikke lekk, skal inn med fuelcell ettervært uansett om du er intressert i en brukt en?Mvh Ray Ja det kan være interessant. Hadde egentlig tenkt å kjøpe ny da rust i tanken tydligvis er et vanlig problem, og det er mye jobb å bytte den. Men med den nyprisen må jeg vurdere brukt. Har du en pris?
Raymond Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 hum, hvor bruker de å ruste? invendig? skal tappe ned det som er på tanken og da kan jeg jo ta en slags visuell inspeksjon vetta f? par lapper? skal du ha komplett med pumpe og måler eller kun tanken? Mvh Raymond
E38dreamin Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Har samme problem! De pleier å ruste fra utsiden i kantene ute på siden. Det jeg gjorde først var å smøre såpe på, det holdt ca en uke (kan sikkert holde lengre hvis du pusser ned og smører på nytt lag). Og så tok jeg bilen opp på bukk og pusset tanken på de stedene det var rust. Skrapte vekk tectyl og alt skit slik at områdene rundt rusten var "blank og fin"/bar stål. Så tok jeg på kjemisk metall, det får man kjøpt på tube hos bilextra og sikkert biltema og clas ohlson også. Kostet vel ca 150 kr for en pakke, det holder til et område på størrelse med en håndflate. Bare å følge instruksene på pakken. Viktig at tanken er helt ren slik at det sitter! Det holder ganske bra og regner med at det gir meg både uker og måneder før jeg behøver å gjøre noe mer med saken. Det gir meg tid til å finne ny/brukt tank osv....Har hørt at det kan holde i år hvis man gjør det skikkelig grundig og er nøye, bruker mye oppover på sidene av tanken. Men dette avhenger også av hvor på tanken det har rustet og hvor mye selvfølgelig! Hvis du har tenkt å ha bilen en del år så kan det være lurt å investere i helt ny tank, selv om det koster. Skal du ha bilen 2-3 år så kan du kjøpe en brukt en. Gå grundig over den før du monterer den da. Kanskje ta på kjemisk metall og forsterke den.
Raymond Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Om tanken er dårlig går det og sveise og, ingen problem det med nitrogen i tanken.. skal se om jeg får demontert tanken min til uka som kommer.. om du ikke har det veldig travelt? vi skal på ferietur imårra så blir borte noen dager.. Mvh Ray
basketak Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Hvis det ikke er noe synlig rust på utsiden av tanken din kjøper jeg den. Trenger kun tanken
Raymond Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 jupp, den e go.. men, må avvente til helga/uka da vi blir borte noen dager
basketak Posted June 5, 2009 Author Posted June 5, 2009 Raymond: Har du demontert tanken? Er det 85 eller 95 liter du har?
Raymond Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 er en 750 så regner med det er 95 men, ikke sikker.. hvordan kan jeg finne ut det? har lånt bukker nå for og løfte den opp.. men, du trengte bare tanken ikke pumpe og målere osv? om den ikke var rustet seff Mvh Raymond
basketak Posted June 5, 2009 Author Posted June 5, 2009 Ja, trur alle 750 har 95 liter. Er 95 som sitter i min bil også. Trenger ikke pumpe og målere nei.
Raymond Posted June 6, 2009 Posted June 6, 2009 Da skal jeg få tatt av tanken idag og sjekke statusen, prøvde å krype under men, så ikke noe tegn til rust da.. Men, ser når jeg har fått tanken av bilen..
Recommended Posts