Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke dette er en repost så blir jeg nesten skuffa.. Dette føler jeg er viktig å opplyse om, og ønsker derfor å spre informasjonen om det å kjøre uten gyldig forsikring.. Jeg syns forøvrig også at det fortjener en egen tråd..

Dette gjelder heller ikke bare de som ikke har betalt forsikring, men også de som kjører rundt med motorer som godt kan være godkjent ombygd, men som ikke har opplyst om motorendringen til forsikringsselskapet, og også de som ikke har godkjent ombygging i det hele tatt..

Kall meg gjerne en kjiping, men sånt syns jeg faktisk det er viktig å sette lys på.. Det skjer som regel den som tror det ikke skjer seg selv..

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171

Skrevet

Nå gjelder dette i første omgang de som kjører med ugyldige oblater, og er avskiltningsbegjært.

Naboen min har kjørt rundt i 2 år med en bil uten forsikring, og titt og ofte med hans to små barn i baksetet... Jeg trenger ikke å si at han er en nabo fra helvete (på alle måter).

Å kjøre med ulovlig modifisert bil er et sjansespill ja. Men det skal noe til at evt takstmenn påviser at du har ulovlig motor/understell.

Kjører man med uorginale felger og dekkdimmer så er man like fucked, om man blir tatt. Det samme er de som kjører med uorginalt ratt.

:roll:

Skrevet

Viktig å ta opp dette.

En ting er å ikke betale forsikring, da skjønner alle at man ikke har forsikring. Men er jo mange som kjører ombygde biler som ikke er godkjent, noe som er et sjangsespill, med en enorm økonomisk nedside om uhellet skulle være ute. Men det mange kanskje ikke tenker på er at mann må gi beskjed til forsikringsselskapet om bilen er ombygd.

Så da får jeg opplyse mitt forsikringsselskap om at 318is'n i sommer plutselig er M3 3,2l:)

Skrevet
Men gjelder ikke ansvarsforsikringen så lenge skiltene står på bilen...uansett om den er begjært avskiltet?

Viss det skulle skje noe da, så legger forsikrings selskapet som sist hadde en gyldig forsikring ut penger til skadelidene, også får han som har kjørt uten forsikring regning i posten, den er litt kjip viss du har gjort en person invalid eller kjørt i hjel noen, da snakker vi million beløp.

Enig med breitebau her altså, dette er meget viktige saker som burde vere i orden.

Og husk det alle som kjøre med ulovlig ombygde biler, viss dere er innblandet i en ulykke så har dere skyld uansett, dere har ikke en godkjent bil, å skal derfor ikke vere på veien.

Skrevet
Nå gjelder dette i første omgang de som kjører med ugyldige oblater, og er avskiltningsbegjært.

Naboen min har kjørt rundt i 2 år med en bil uten forsikring, og titt og ofte med hans to små barn i baksetet... Jeg trenger ikke å si at han er en nabo fra helvete (på alle måter).

Å kjøre med ulovlig modifisert bil er et sjansespill ja. Men det skal noe til at evt takstmenn påviser at du har ulovlig motor/understell.

Kjører man med uorginale felger og dekkdimmer så er man like fucked, om man blir tatt. Det samme er de som kjører med uorginalt ratt.

:roll:

Det er vel ikke akkurat sånn at om man forvolder skade med en bil som har ikke godkjent ratt så gjelder ikke forsikringen/man får regress. Årsaksammenheng er vesentlig i slike sammenhenger, noe som også gjelder dersom bilen er trimmet. Har man 50 km/t i 50-sonen med en ulovlig trimmet bil, og er ukonsentrert nok til å f.eks bryte vikeplikt og dermed forårsake skade, så har det ingen sammenheng med trimmet bil, og dermed skal det mye til for at man skal havne i trøbbel i form av regress.

Derimot kan forsikringsselskapet, om de på den måten finner ut at bilen er trimmet uten at de har fått info om dette, sikkert velge å si opp forsikringen og "svarteliste" en som kunde. Om det vil skje om man har byttet ratt så tviler jeg på at man havner får noen slags form for trøbbel, med mindre rattet ikke "virker" :wink:

Skrevet

Vel.. Snakket med min forsikringsagent om dette her for ikke så lenge siden. Jobber forøvrig for Gjensidige han her..

Han sa at dersom man befinner seg på veien, med en bil som er ulovlig, eller på en eller annen måte er i en annen tilstand enn beskrevet om kjøretøyet som er forsikret (slik det står i forsikringskontrakten), så fører du ett kjøretøy som ikke er gyldig forsikret, og i så måte ikke har noe etter veien å gjøre, og vil da ofte bli tildelt skyld uansett, og ofte også regress..

Edit: Men det spørs jo litt på hva det gjelder selvfølgelig.. Småting blir sjelden påpekt, men etter kontrakten skal vel kjøretøyet være i godkjent tilstand etter kjøretøyforskriftene, eller med godkjent ekstrautstyr fra trafikkstasjonen..

Skrevet
Naboen min har kjørt rundt i 2 år med en bil uten forsikring, og titt og ofte med hans to små barn i baksetet.

Den mannen skulle vært fradømt foreldreansvaret på flekken! Han er jo tydeligvis mentalt tilbakestående.

Tror dessverre det er veldig mange som ikke er klar over hvilke konsekvenser det kan få å kjøre rundt i en bil som ikke godkjent. Jeg mener helt oppriktig at hvis folk ikke har planer om å få godkjent kraftig trimming av bilene sine, kan de bare la være. Ha man ikke råd å betale det staten skal ha, har man i hvertfall ikke råd til å betale evt erstatninger i forbindelse med en ulykke!

Skrevet
Naboen min har kjørt rundt i 2 år med en bil uten forsikring, og titt og ofte med hans to små barn i baksetet.

Den mannen skulle vært fradømt foreldreansvaret på flekken! Han er jo tydeligvis mentalt tilbakestående.

Tror dessverre det er veldig mange som ikke er klar over hvilke konsekvenser det kan få å kjøre rundt i en bil som ikke godkjent. Jeg mener helt oppriktig at hvis folk ikke har planer om å få godkjent kraftig trimming av bilene sine, kan de bare la være. Ha man ikke råd å betale det staten skal ha, har man i hvertfall ikke råd til å betale evt erstatninger i forbindelse med en ulykke!

Å kjøre uten godkjent bil mtp. ombygging blir nok mer og mer vanlig, dette kommer av at det er snart ikke mulig å få godkjent noe som helst her til lands, med mindre du har en kompis eller onkel/tante som sitter høyt på strå i biltilsynet's spesialorgan.

Men for all del jeg registrerer jo at noen får ting godkjent, og det samme spørsmål dukker opp hver gang, HVORDAN?

Skrevet

Av de 3 siste bilene mine så har vel bare 1 vært godkjent. Men jeg skulle VELDIG gjerne hatt godkjent min nåværende bil, samt for all del min forrige m3 som var ombygd. Hadde ikke hatt noe problem med å ta evt kostnadder ved dette. Men det er jo 110% umulig å få ting godkjent om dagen virker det som:( Så da blir det bare til at man kjører rundt med biler som ikke er godkjent.

Skrevet

Har dere ett eneste konkret eksempel på at man får regress ved ombygd bil? Da tenker jeg ikke på din bros bestekompis sin kone, som snakket med en på fest som hadde.....

Jeg kjører ombygg bil som er EU-ok slik(ikke jukse kontroll), er den da så trafikkfarlig at om jeg er uheldig, så får jeg regress? Vil en større motor øke min sjanse for å f.eks bryte vikeplikten. Høres ikke helt logisk ut. Man får regress om bilen er kjørt lenger en hva den er forsikret for, men det gir mening, for da økser sjansen for uhell.

Skrevet
Hvis ikke dette er en repost så blir jeg nesten skuffa.. Dette føler jeg er viktig å opplyse om, og ønsker derfor å spre informasjonen om det å kjøre uten gyldig forsikring.. Jeg syns forøvrig også at det fortjener en egen tråd..

Dette gjelder heller ikke bare de som ikke har betalt forsikring, men også de som kjører rundt med motorer som godt kan være godkjent ombygd, men som ikke har opplyst om motorendringen til forsikringsselskapet, og også de som ikke har godkjent ombygging i det hele tatt..

Kall meg gjerne en kjiping, men sånt syns jeg faktisk det er viktig å sette lys på.. Det skjer som regel den som tror det ikke skjer seg selv..

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171

Eg begynner snart og lure på om du er politi eller ansatt i biltilsynet??og stort sett 90% av alle biler som er her inne er "ombygde"så om du prøver og "hebrede"folka her inne så har du en stor jobb :Dmen klart at mann skal ha Eu og forsikring på bilen før man kjører

Skrevet
Har dere ett eneste konkret eksempel på at man får regress ved ombygd bil? Da tenker jeg ikke på din bros bestekompis sin kone, som snakket med en på fest som hadde.....

Jeg kjører ombygg bil som er EU-ok slik(ikke jukse kontroll), er den da så trafikkfarlig at om jeg er uheldig, så får jeg regress? Vil en større motor øke min sjanse for å f.eks bryte vikeplikten. Høres ikke helt logisk ut. Man får regress om bilen er kjørt lenger en hva den er forsikret for, men det gir mening, for da økser sjansen for uhell.

Jeg TROR at for å ende opp med regress, så må det sannsynliggjøres at det var nettopp endringen på bilen din, f.eks. økt hestekreftantall, som var årsaken til ulykken. F.eks. at du normalt ikke skulle klart å oppnå så høy fart på et gitt strekke. Dessuten må man huske på at det ikke nødvendigvis er 100% eller ingenting regress, ofte benyttes en prosentsats. En bekjent kjørte ut på grunn av is på en bro, på sommerdekk, i tillegg til at han hadde oversteget kilometeren på forsikringen sin, tror det var 15% reduksjon i utbetaling han fikk (kondemnerte bilen).

Skrevet

Det er nok ikke så enkelt som at du får all skyld fordi du kanskje har satt i en b25 i 320 en din og krasjer. Forsikringsselskapet skal sansynliggjøre at den endrede motoreffekten hadde noe med hendelsses forløpet å gjøre.

Samme som at du kjører rett inn i en fyllekjører, så gjelder veitrafikkloven for uhellet og så må han svare for promillen i en egen sak. Så du får ansvaret om det var du som feks brøt vikeplikten, uavhengig om han var full.

Nå har jeg gått over til å ha allt iorden, men forstår godt frustrasjonen ang regimet på biltilsnet i dette landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...