Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det begynner å bli varmt om dagene, og har nå merket at AC'en ikke var som den var ifjor. Det kjøles knappt, og lufta som kommer ut nå klimaanlegget er satt på 16c er ikke noe kaldere enn den utafor.

Har søkt rundt på diverse tråder her på forumet men blir ikke helt klok enda.

Jeg har konkludert med at det ikke er viftemotstanded da det elektriske virker slik det skal. Dvs. viftene blåser den luftmengden de skal og auto regulering virker som den skal. Det blir bare ikke kaldt!

Imorra skal jeg skifte kupe filtre for å se om det hjelper men har mine tvil.

Flere har nevnt en 12v DC vifte i motorrommet ifm AC som har det med å ta kvelden, denne finner jeg bare ikke... kan noen fortelle meg hvor jeg kan se denne?

Ellers kikka jeg litt rundt i motorummet og kom over en hasp som ikke var på et av kjølerøra. Den vil fan ikke på igjen heller og er redd for å bruke tang å ødelegge dritten. Legger ved to bilder, noen som har erfaring med å ta av/på denne, og kan den være årsaken til mine kjøleproblemer?

Andre feilsøkingstips mottas med stor takk :)

Slik at dere ser hvor:

wq1vgdlxiw8gzvf60xbd.jpg

Nærbilde:

0lo4edwaxof575vrqnwd.jpg

Skrevet

I påvente av svar feilsøkte jeg litt videre på egenhånd Fikk forresten på plastik klemma over igjen med litt makt.

AC kondenser vifta (helt forresten i bilen) går ikke i det hele tatt. Selv om det er 20c+ i garasjen og klimaanlegget står på 16c+. Prøvde å tvinge den igang med å rotere den manuellt med et skrujern, men den virker helt dau.

Sjekka alle sikringer, men ingen feil. Hvordan kan jeg sjekke om vifta er død eller ikke, var ikke helt åpenbart hvordan jeg kommer til den...

Skrevet

Det er vel sånn at hvis du har for lite gass på anlegget vil det ikke sette igang selvom du trykker inn knappen... Siden den vifta ikke går kan det jo være det...

Skrevet
I påvente av svar feilsøkte jeg litt videre på egenhånd Fikk forresten på plastik klemma over igjen med litt makt.

AC kondenser vifta (helt forresten i bilen) går ikke i det hele tatt. Selv om det er 20c+ i garasjen og klimaanlegget står på 16c+. Prøvde å tvinge den igang med å rotere den manuellt med et skrujern, men den virker helt dau.

Sjekka alle sikringer, men ingen feil. Hvordan kan jeg sjekke om vifta er død eller ikke, var ikke helt åpenbart hvordan jeg kommer til den...

Er ikke så unormalt at denne slutter å fungere, siden denne sjeldent går på i Norge (eller noe sånt?) Blir liksom ikke brukt, siden det ikke er så varmt her i landet :P, Men jeg mener at A/Cen skal fungere selvom. Ville prøvd å fylle gass, Husk å at de som fyller har på sporings stoff, slik at man ser visst det lekker.

Skrevet

du må nok fylle gass,en feil mange gjør er å bruke ac knappen kun sommerstid,den skal stå på året rundt for at systemet skal holdes ved like,vinterstid holder du bilen duggfri og sommerstid holdes bilen kjølig,jeg har ikke rørt knappen på 9 år og alt virker perfekt.

Skrevet

Må nok innrømme at AC knappen har vert av en del i vinter ja, men det virker logisk det dere sier at den skal stå på hele tida.

Jeg konstantere dog at det er gass på anlegget da jeg blødde ventilen litt, hvor mye dog har jeg ikke peiling på.

Skrevet
Må nok innrømme at AC knappen har vert av en del i vinter ja, men det virker logisk det dere sier at den skal stå på hele tida.

Jeg konstantere dog at det er gass på anlegget da jeg blødde ventilen litt, hvor mye dog har jeg ikke peiling på.

Selvom det er trykk på anlegget, så kan det hende det ikke er NOK trykk til at det fungerer, desverre. Men en sånn påfylling, eller sjekking av trykk trenger man ikke å gå til BMW for å gjøre, finnes nok verksteder som gjør en sånn jobb for 1500kr... evnt, kuldemontører med sikkelig utstyr o.l. Her i Bergen er det en som driver på med dette, og han kom hjem for meg å fylte på for 1300kr, samme dag som jeg ringte :)

http://www.vikservice.no/

Skrevet

Takk for tipset, radioatorservice.no har jo lokaler her i stavanger skal prøve dem. Håper bare at det er dette som løser problemet mitt, litt surt å betale 1500 for ny gass dersom det egentlig ikke behøves

Skrevet

Er mest sannsynlig bare det at du mangler litt gass slik at det ikke slår inn. Du betaler normalt bare for den ekstra gassen som trengs, ikke for en full fylling siden de måler hvor mye som er før debegynner.

Radiatorservice solgte meg forresten en uorginal billig A/C-kondenser for vel et år siden pga. denne var torpedert på vår E39. Grei jobb å skifte selv hvis det skulle bli nødvendig, men det finner de evt. ut med sporingsmiddelet.

Kjører forresten selv også alltid med A/S på, både for evt. kjøling og for å holde det tørt og fint i bilen.

Skrevet
du må nok fylle gass,en feil mange gjør er å bruke ac knappen kun sommerstid,den skal stå på året rundt for at systemet skal holdes ved like,vinterstid holder du bilen duggfri og sommerstid holdes bilen kjølig,jeg har ikke rørt knappen på 9 år og alt virker perfekt.

Stemmer;)

Skrevet

Ja, det går mer bensin. Helt unødvendig etter min mening. Men selvfølgelig lurt å kjøre litt innimellom.

Jeg mener å ha lest at vifta gjør noen runder ved hver oppstart for å sjekke om den virker. I tilfelle skal det vel ligge en feilkode. Vår egen vifte har alltid vært gåen, så jeg har ikke fått bekreftet.

Tidlige E39 har vifte med formotstander for å regulere hastighet, senere biler styres elektronisk.

DIY her:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=748011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...