jon///M Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 sitat: (Takk for tipset, radioatorservice.no har jo lokaler her i stavanger skal prøve dem. Håper bare at det er dette som løser problemet mitt, litt surt å betale 1500 for ny gass dersom det egentlig ikke behøves) du skifter jo ike gassen hvist det er nok. di hekter på et manometer og ser hvor mye trykk som er på. og tar det videre derifra. er det nok gass så må di se om kompressoren går, hvist ja - starter da kondensator vifta? hvist den ikke går etter en stund så vil anlegget stoppe på høytrykk pressostat. hvist kompressoren ikke starter men det er nok gass på den så må strømmen til magnet koblingen sjekkes, start signalet gjennom hp og lp og termostat. osv osv. er det lek så bør di lekasje søke!!! vet at noen firma ikke er så nøye på dette. man trenger ikke sporstoff hvist det er rett gass på heller. men man bør ha litt trykk i anlegget. di fleste kuldemontørene skal ivertfall ha en lekasje søker som oppdager lekasje på r134a!
Galldrian Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Skrevet Mai 20, 2009 Var nettopp og fyllte/vakumerte AC hos radioatorservice i Stavanger, nå er det godt å kaldt i kupeen igjen Det var nesten 2 bar forskjell etter fylling så det trengtes. 1750,- kr fattigere, men det var verdt det. Fikk også opplyst om at den nye Freon gassen som er påbudt pga miljøet er så tynn (på molekyl nivå) at den lett siver ut gjennom slanger og pakninger, derfor lekker dritten, ikke så mye å gjøre med det. AC vifta i front på bilen slår dog fremdeles ikke inn! Men det er bare 17c+ ute så den kommer gjerne ikke igang før det virkelig trengs?
jon///M Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Var nettopp og fyllte/vakumerte AC hos radioatorservice i Stavanger, nå er det godt å kaldt i kupeen igjen Det var nesten 2 bar forskjell etter fylling så det trengtes. 1750,- kr fattigere, men det var verdt det.Fikk også opplyst om at den nye Freon gassen som er påbudt pga miljøet er så tynn (på molekyl nivå) at den lett siver ut gjennom slanger og pakninger, derfor lekker dritten, ikke så mye å gjøre med det. AC vifta i front på bilen slår dog fremdeles ikke inn! Men det er bare 17c+ ute så den kommer gjerne ikke igang før det virkelig trengs? at gassen er tynn skal egentlig ikke ha noe og si. pga at et ac anlegg skal egentlig være tett! men pakkninger og slik vil morkne hvist man ikke er nøye og bruker acen på vinteren. og da vil det lekke til det blir tettet. men det er også forskjell på hvor stor lekasjen er. det kan jo gå 10 år til neste gang eller det kan gå 1 dag. derfor er det viktig og lekasje søke anlegget. kondensator vifta (den i fronten) styres etter en p15 regulator (hastighets regulator) så den starter ikke før du har opparbeidet et vist trykk i systemet. og ute tempen påvirker også dette! ( jo kaldere det er ute, jo mindre går vifta pga at kondensatorn klarer og levere fra seg nok varme, jo varmere ute jo mer må vifta gå for og kvitte seg med varmen)
Galldrian Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Skrevet Mai 20, 2009 ok, skal heller melde tilbake dersom det blir noe tull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå