Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørs helt hva du skal sveise! MIG/MAG er det vanlige, men det krever en del pussing før og etter for å få fine sveiseskjøter. TIG er min favoritt for små detaljer og plater som skal ha en fin finish, men det krever en del forarbeid. Det er og vanskeligere å få til hvis du er nybegynner - brenner fort gjennom godset hvis du er litt treg...

Pinner kan du bare drite i med mindre det er noe helt spesiellt du skal sveise, men jeg kan ikke se for meg hvilken situasjon er bedre med pinner enn MAG...

Skrevet
Pinner kan du bare drite i med mindre det er noe helt spesiellt du skal sveise, men jeg kan ikke se for meg hvilken situasjon er bedre med pinner enn MAG...

Sveise diff på Volvo 240 :P

Skrevet

Spørs HELT hva du skal sveise, MMA (Pinne sveising) er igrunn ubrukelig på bil, du kan jo selfølgelig finne en elektrode som gjør at du kan sveise tynne plater, men ser ikke poenget.

MIG/MAG er vel det mest brukte, MAG i forhold til pinne og tig er jo automatisk, så du slipper jo og tenke på mating og slikt, er lettere og få til en bra sveis.

TIG er for meg den beste sveisemetoden, krever endel trening, men når du først får det til, blir det pent og sterkt!

Skrevet

TIG er ikke brukende på bil(utenom "produksjon av nye deler", grenrør osv) på grunn av for mye urenheter på metallet.

MIG er det som er å anbefale, og er det som blir brukt på alle verksteder, og det er relativt enkelt å bruke, og det koster heller ikke skjorta i forhold til f.eks. TIG.

Kemppi og esab er to gode merker jeg kommer på i farta, ta en titt på finn.no torget, der ligger det sikkert noe brukans

Skrevet
Spørs HELT hva du skal sveise, MMA (Pinne sveising) er igrunn ubrukelig på bil, du kan jo selfølgelig finne en elektrode som gjør at du kan sveise tynne plater, men ser ikke poenget.

MIG/MAG er vel det mest brukte, MAG i forhold til pinne og tig er jo automatisk, så du slipper jo og tenke på mating og slikt, er lettere og få til en bra sveis.

TIG er for meg den beste sveisemetoden, krever endel trening, men når du først får det til, blir det pent og sterkt!

Er ikke det nøyaktig det samme som jeg sa? XD

Skrevet

Det apparatet så helt greit ut, men det er vanskeligere å sveise me mig enn me tig pga, du har mye mer kontroll over smeltebade me en tigmaskin enn me en mig, men ta å kjøp en mig du til bilsveising... Og tig er ikke automatisk da du selv mater for hånd...

Skrevet

Er ikke det nøyaktig det samme som jeg sa? XD

på sett og vis er det jo igrunn det :lol:

• 1 month later...
Skrevet

Jeg kjøpte et 135A race mig/mag app på tools coward for ca 10 år siden å det har aldrig skuffet meg, dette er jo billig merke til tools så jeg betalte vel ikke mer enn 4000 kr tror jeg :P

Skrevet

Et fint apparat til god pris er 180A MIG apparatet fra Biltema. Fornuftig pris, og fått veldig bra mottakelse.

Har selv et Kemppi MinArc 150A MIG, men dette koster dessverre over det dobbelte av Biltema apparatet.

Skrevet

Jeg har et migatronic rally? 160ampere apparat som jeg kjøpte for noen år siden.. Syntes det fungerer greit nok til bil, er en fordel med nytt stål iallefall..

Har prøvd litt å sveise med acetylen/oksygen med åpen flamme og tilsett.. Syntes dette fungerer ganske bra og krever ikke fullt så mye forbehandling som med mig..

Tig er vel "noe" mer moderne, men fungerer jo litt på samme måten, da du selv styrer tilsettet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...