Gå til innhold

Ulyd/murring i klima 2002mod E46 318iT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får en kraftig "murring" når jeg bruker AC-funksjonen på klimaanlegget i bilen (aut.klima). Lyden høres bare inni bilen og det virker som den kommer fra luftedysene oppe på dashbordet/midtkonsollen. Lyden er turtallsavhengig, og høres alle best når turtallet synker, men også ved konstant og økende turtall. Lyden forsvinner når kompressoren slår ut og kommer straks tilbake når den slår automatisk inn igjen. Akkurat samme hvis jeg manuelt trykker på AC-knappen. Lyden kommer med èn gang jeg trykker inn knappen.

Høres mest ut som en gammel fryser/kjøleskap og er veldig irriterende. Høres ut som jeg har skikkelig kompressor i bilen! :P Uten at den går noe bedre av den grunn.. :-D

Klimaanlegget fungerer ellers godt, og lyden har vært sånn i over et år nå, men jeg merker at den har blitt endel værre i år i forhold til i fjor sommer.

Jeg tenker selvfølgelig at det er et lager i kompressoren eller selve kompressoren som sakte men sikkert holder på å ta kveld, men kan det være noe annet, f.eks. clutchen på kompressoren eller noe reimhjul som kun går når den er innkoplet??

Setter pris på litt innspill for noen som kan dette bedre enn meg.

Og hvor mye tar et verksted ca. for å bytte den (kun arbeidspenger, kompressor får jeg evt. taki selv), anlegget må vel fylles og trykktestes etterpå så det blir vel fort noen kroner??

Skrevet

mulig noen ac rør som ikke er "fast"? altså ac rørn er klipsa fast med plast klips vist disse er ødelagte eller knekte så får du vibrasjon durelyd ved bruk av ac

Skrevet

hvist lyden kun høres inn i bilen. og ikke når du står med pansret åpent med ac på. så vil jeg ikke tro at det er et lager i kompressoren. men som nevnt over her så kan det vere så enkelt som at et klips på et rør har løstnet. for hvis det er litt slag i rørene og di ike er festet skikkelig så kan det høres ut som om du hører kompressoren mens man sitter inni bilen.

gå ivertfall over og sjekk dette først. så kanskje du sparer deg noen unødvendige kr til et verksted vist det er så enkelt som et klips eller to.

mvh jon

Skrevet

Takker for svar :) Fikk et tips om at det rett og slett bare kan være for lite gass på anlegget også, det kan visstnok gi slik lyd. Så kanskje jeg tar en klima-service først, og evt. sjekker over rørene hvis det ikke blir bra da. Ingen som har opplevd slik lyd med lite gass på anlegget da?

• 1 month later...
  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...