Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lest litt rundt omkring på forumet ang 325ix, men alle svar ser ut til å gjelde e30 versjonen av denne bilen så da drister jeg meg til å stille noen spørsmål :)

1. Felger: Har sett det bli nevnt på i hvert fall ett amerikansk forum at "staggered" felger ikke er bra for denne bilen. Er det noen som har erfaring med dette? Tenker å kjøre 8.5 foran og 9.5 bak pga dekkstørrelse.

2. Dekk: Er det noen problemer med å kjøre ulik dimensjon på for-/bakdekk? Tenker da om ulik rulleomkrets har noe å si for 4wd systemet. På innsiden av døra står jo kombinasjonen 225/255-18, men er usikker på om det kun er dekktrykk som er likt her eller om de faktisk anbefaler å bruke disse sammen. Ønsker å kjøre 255 bak og 245/235 foran. For å få tilnærmet lik rulleomkrets ser det derimot ut til at jeg må ned i 225 foran, men det er jo samme som vinterdekkene mine og det er altfor smått ;)

3. Senking; Det står flere plasser her at senking ikke anbefales på e30 på grunn av problemer med drivakslingen. Gjelder det samme for e46? Synes den er *litt* for høy orginalt, men har ingen planer om å senke den helt ned på bakkeplan. Tenker maks 30mm, og håper dette vil stive opp bilen litt i samme slengen.

Alle kommentarer settes pris på.

Posted

Min bil har gått med forskjellig dimensjon forran og bak i flere år på sommer felgene.

19"x8" med 235/35 forran og 19"x9" med 265/30 bak.

Tror dette utgjorde bare 2-3% forskjell i rulleomkretsen.

Vet det finnes en "kalkulator" for dette et sted på nettet...

Generelt sett bør ikke 4WD BMW'er senkes for mye.

Personlig har jeg valgt Eibach fjærer som "bare" senker 30/25 mm som jo er moderat men må si jeg ble fornøyd med det.

Posted

http://www.dekkalkulator.com/jk/dekk.php

Kjekk liten sak :)

Ditt valg av dekk har et avvik på 0.85% fra foran til bak.

Med 245/30 og 255/30 på 19 vil jeg ligge på 0.95%, så det burde også være innenfor da.

Ser du har touring, så jeg regner med at hjulbuer og slikt er ulikt fra min, som er sedan. Tviler sterkt på at jeg får plass til 265 bak uten å valse, og det har jeg ingen planer om.

30/25mm er sånn ca det jeg er ute etter! Flott!

Takk for svar.

Posted
Ditt valg av dekk har et avvik på 0.85% fra foran til bak.

Ja sånn var det!

+2-3% avviket var fra originaldimensjonen (225/45/17")

Takk for oppklaring :-)

• 2 weeks later...
Posted

Spørsmål i samme kategori:

Er det plass til 245 foran på e46 facelift sedan? Noen som har forsøkt og fått plass? I så fall, hvilken innpress prater vi om på felgene?