Fr4nk Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Det her blir en lang en, men har prøvd å få med de viktigste elementene så dere får et riktig bilde av saken: Var å kjøpte bil igår og ting gikk ikke så "glatt" som man er vant til tidligere. Dro fra Sandefjord til Askim igår for å se på bilen hos en forhandler. Pga. texas på E6 måtte vi "holde" igjen selgeren til etter stengetid og ting ble litt stress. Tok en kikk på bilen og en prøvetur før vi bestemte oss for å gå for denne. Betalte 55 tusen cash og overførte 100+ med nettbank mens selgeren så på. Vi hadde blitt lovet 3 måneders garanti på bilen, så hvis det skulle være noe problem på motoren eller gir etc. så kunne vi bare levere bilen tilbake. Da vi fyllte ut kontrakten hadde selger fjernet denne garantien. Han sa at iogmed at jeg hadde prutet 2k(på en bil til 159.000) så var det vanlig at garantien frafalt. Jeg sa at det var ikke aktuellt, så han satt opp en ny kontrakt. Da han skrev ut denne så var garantien plutselig at de skulle dekke 50% av utgiftene dersom det var noe feil. Vi gikk til slutt med på dette og satte kursen hjemover. Etter 5 min la dama merke til at skiltnr som selger hadde satt på bilen ikke stemte med skiltnr i salgsmelding og kontrakt. Vi ringte selger og han skulle sjekke opp. Det viste seg at skiltnr som var på bilen var korrekt, og at han hadde satt feil nr i salgskontrakt og salgsmelding. Det var da jeg fikk hakeslipp. Skiltnr oppgitt i kontrakt hadde ingen heftelser, men det nr som nå stod på bilen og var korrekt, hadde 307.000,- i heftelser pr. 27.10.2005. Jeg ringte selger igjen og forklarte dette og han påstod hardnakket at dette var betalt og at han kunne fakse over bekreftelse på mandag på at dette var betalt. Han forklarte at han hadde kjøpt bilen av DNB Finans. Jeg sa at siden vi måtte tilbake og skrive ny salgsmelding og kontrakt, så kunne han ta med denne samtidig. Ble litt stille og så sa han det var greit. Når vi møtte selger igjen så møtte han opp med en kollega og ble det mye "luftprat". Etter masse om og men så visste det seg at han hadde jo seff ikke bekreftelsen der men den var betalt med nettbank osv. Jeg sa at han da kunne vise meg overføringa i nettbanken sin, men det kunne han jo ikke for det var så vanskelig å finne igjen(selv om han bare hadde hatt bilen i 10 dager), men han og kollegaen påstod hardnakket at dette var i orden og at jeg ikke måtte bekymre meg. Var stor forskjell på privathandel og handel med en forhandler mente han. Selgeren(som faktisk begynnte å virker litt irritert nå) og kollegaen(som prøvde å berolige oss) snakket litt sammen på et språk jeg ikke skjønnte(de var utlendinger og de snakket sikkert piss om meg). Deretter korrigerte vi kontrakt og salgsmelding. Fikk med i kontrakten at bilen selges fri for heftelser. Vi dro så hjemover igjen, med en stor klump i halsen og nervene i høyspenn. Har da følgende spørsmål: 1. Har jeg blitt lurt og kjøpt meg en kjempegjeld her? Når selger(en bilforhandler) oppgir feil skiltnr(som ikke har pant) og kontrakten sier at bilen er fri for heftelser, kan jeg fremdeles bli stillt til ansvar for dette??? 2. Det var ikke noe Del1 av vognkortet i bilen, selger mente kontrakten var gyldig som erstatning for dette i 10 dager etter bilen var kjøpt, noe jeg synes virker veldig rart. Er dette sant? 3. Har 102k som står til overføring til selger. Denne blir ikke effektuert før mandag, bør jeg kanselere denne til jeg ser at alt er i orden? Håper noen har litt mer greie på dette enn meg. Kommer ikke til å ha hvilepuls før jeg får dette i orden svart på hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CeeKay Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Jeg ville kanselert de pengene til du får ringt biltilsynet og banken og sjekket at alt er i orden.. Høres noe ekkel ut den saken der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Jeg er ikke noe ekspert, men jeg ville nok ventet med å overføre resten av pengene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Jeg hadde kommet til å kanselert den med en gang. Om han har tuklet med og oppgitt feil skiltnr har du blitt lurt, men til syvende og sist er det han som får svi for dette og du kommer nok sansynligvis til å få retunert pengene dine. Anmeld det om det ikke ordner seg innen nesteuke. Forbrukersak og hele pakka. Sleipe faen...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbteknik Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 øy... den var ikke bra... jeg hadde stoppet overførselen med en gang til jeg hadde sett at heftelserne ble slettet, hvis de ikke blir slettet har du bare mistet 50000. selvom selger skriver at bilen selges fri for heftelser, er heftelser tinglyst på bilen og blir ikke slettet før beløbet er betalt i sin helhet. uanset hvem som skal betale... håper da det går bra, ellers har du kjøpt deg en dyr delebil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Men jeg har hørt en eller annen plass at om du selger en bil nå, med heftelser, vil heftelsene være igjen hos gammle eier, og at det trengs noen flere papirer til for at heftelsene skal følge med.. uansett kjip sak det her!: o Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Hvis heftelsen er som pant i bilen,så følger det ny eier.Så du må ikke finne på å overføre resten av pengene før alt er i orden. men håper det ordner seg..lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoBahn Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Dette høres skikkelig ille ut, skjønner godt at du er nervøs. Jeg syns du burde stoppe overførselen av det resterende beløpet, med tanke på hvor mye muffens denne selgeren har holdt på med i forbindelse med salgskontrakten. Feil skiltnummer, heftelser som påståes være slettet, men som det ikke finnes bevis for, endring av garantier (tror nok ikke den "garantien" er så mye verdt om du skulle få bruk for den heller, for å være ærlig ), tospann hvor den ene later til å være medhjelpelig osv. Liker dårlig det at de snakker sammen på et språk du ikke forstår foran deg, ser ikke noen annen grunn til å gjøre dette enn å holde noe skjult for deg. Ring selger og forklar deg, og husk for guds skyld å gjøre et opptak av alle samtaler du har med ham. En billig mikrofon fra clas ohlson eller biltema holder lenge, lydkortet på pc'n ordner resten. Kan nok vise seg å være nyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Stopp overføringen og ring Brønnøysundsregisteret på mandag. Står heftelsene enda hever du kjøpet ved hjelp av forbrukerkjøpsloven. Er du NAF medlem så har du krav på gratis juridisk hjelp også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jojr Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Ja stopp for all del overførselen, det hender at det ikke går an å slette en transaksjon i nettbanken, men det går da an å forandre dato på transakjsonen, slik at du rekker å gå i banken å få gjort det om på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmelim Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Det her blir en lang en, men har prøvd å få med de viktigste elementene så dere får et riktig bilde av saken:Var å kjøpte bil igår og ting gikk ikke så "glatt" som man er vant til tidligere. Dro fra Sandefjord til Askim igår for å se på bilen hos en forhandler. Pga. texas på E6 måtte vi "holde" igjen selgeren til etter stengetid og ting ble litt stress. Tok en kikk på bilen og en prøvetur før vi bestemte oss for å gå for denne. Betalte 55 tusen cash og overførte 100+ med nettbank mens selgeren så på. Vi hadde blitt lovet 3 måneders garanti på bilen, så hvis det skulle være noe problem på motoren eller gir etc. så kunne vi bare levere bilen tilbake. Da vi fyllte ut kontrakten hadde selger fjernet denne garantien. Han sa at iogmed at jeg hadde prutet 2k(på en bil til 159.000) så var det vanlig at garantien frafalt. Jeg sa at det var ikke aktuellt, så han satt opp en ny kontrakt. Da han skrev ut denne så var garantien plutselig at de skulle dekke 50% av utgiftene dersom det var noe feil. Vi gikk til slutt med på dette og satte kursen hjemover. Etter 5 min la dama merke til at skiltnr som selger hadde satt på bilen ikke stemte med skiltnr i salgsmelding og kontrakt. Vi ringte selger og han skulle sjekke opp. Det viste seg at skiltnr som var på bilen var korrekt, og at han hadde satt feil nr i salgskontrakt og salgsmelding. Det var da jeg fikk hakeslipp. Skiltnr oppgitt i kontrakt hadde ingen heftelser, men det nr som nå stod på bilen og var korrekt, hadde 307.000,- i heftelser pr. 27.10.2005. Jeg ringte selger igjen og forklarte dette og han påstod hardnakket at dette var betalt og at han kunne fakse over bekreftelse på mandag på at dette var betalt. Han forklarte at han hadde kjøpt bilen av DNB Finans. Jeg sa at siden vi måtte tilbake og skrive ny salgsmelding og kontrakt, så kunne han ta med denne samtidig. Ble litt stille og så sa han det var greit. Når vi møtte selger igjen så møtte han opp med en kollega og ble det mye "luftprat". Etter masse om og men så visste det seg at han hadde jo seff ikke bekreftelsen der men den var betalt med nettbank osv. Jeg sa at han da kunne vise meg overføringa i nettbanken sin, men det kunne han jo ikke for det var så vanskelig å finne igjen(selv om han bare hadde hatt bilen i 10 dager), men han og kollegaen påstod hardnakket at dette var i orden og at jeg ikke måtte bekymre meg. Var stor forskjell på privathandel og handel med en forhandler mente han. Selgeren(som faktisk begynnte å virker litt irritert nå) og kollegaen(som prøvde å berolige oss) snakket litt sammen på et språk jeg ikke skjønnte(de var utlendinger og de snakket sikkert piss om meg). Deretter korrigerte vi kontrakt og salgsmelding. Fikk med i kontrakten at bilen selges fri for heftelser. Vi dro så hjemover igjen, med en stor klump i halsen og nervene i høyspenn. Har da følgende spørsmål: 1. Har jeg blitt lurt og kjøpt meg en kjempegjeld her? Når selger(en bilforhandler) oppgir feil skiltnr(som ikke har pant) og kontrakten sier at bilen er fri for heftelser, kan jeg fremdeles bli stillt til ansvar for dette??? 2. Det var ikke noe Del1 av vognkortet i bilen, selger mente kontrakten var gyldig som erstatning for dette i 10 dager etter bilen var kjøpt, noe jeg synes virker veldig rart. Er dette sant? 3. Har 102k som står til overføring til selger. Denne blir ikke effektuert før mandag, bør jeg kanselere denne til jeg ser at alt er i orden? Håper noen har litt mer greie på dette enn meg. Kommer ikke til å ha hvilepuls før jeg får dette i orden svart på hvitt. Du må ringe de som har panten på bilen og høre om gjelden er blitt betalt. event. inngått en avtale. Dersom det er gjeld på den så drar du tilbake og krever pengene. Og dersom de sier nei, så er det bare å ringe politiet og forklare hele situasjonen. Og for all del ikke betale noe ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pusets Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Det kan være lurt å vite hvor du har kjøpt bil fra. Navn til firma og hvor dem holder til? Blitt en gang "lurt" av en "pakis" bilforhandler, Autopartner DA i Oslo. Det var en opel omega. Jeg fikk "garanti" fra forhandler ved kjøp av biln. Senere var det oppdaget at motor bruker veldig!!! mye olje, så tok jeg kontakt med selger og nevnte om garanti.......og det var mye diskusjoner, men til skutt fikk jrg ikke noe fra dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fr4nk Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2009 Takker for alle svar. Da fryser jeg pengene intill jeg har sjekka med brønnøysund og dnb finans. Vil jo gjerne tro på selgeren når han sier at jeg ikke har noe å bekymre meg for, men var endel sånne "småting" som ikke hang sammen. F.eks så stod bilen inne, merket at motoren var varm. Jeg er veldig skeptisk til at biler er varme når jeg tester de, pga gir og motor kan oppføre seg annerledes når disse er i driftstemp. Spurte hvorfor den var varm, og da kom det fra selgeren at de nettopp hadde fyllt bensin på den. Ok tenkte jeg, men så så jeg senere at tanken stod på rød! Annen ting var jo at etter vi hadde avtalt prisen SÅ kom han med at det manglet nøkler til skiboksen.... Var endel sånne ting som skurra, og jeg ser jo i ettertid at jeg burde gått vekk fra hele handelen der og da.... Men dere, det med at kontrakten skal fungerer isteden for del 1 av vognkortet...er det sprøyt? Del1 lå ikke i bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmelim Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Er det denne 320 i Askim. Ved siden av "Lidl" til 159000 Så strøken ut, så jeg håper inderlig at det ordner seg for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Mai 23, 2009 Share Skrevet Mai 23, 2009 Takker for alle svar. Da fryser jeg pengene intill jeg har sjekka med brønnøysund og dnb finans. Vil jo gjerne tro på selgeren når han sier at jeg ikke har noe å bekymre meg for, men var endel sånne "småting" som ikke hang sammen. F.eks så stod bilen inne, merket at motoren var varm. Jeg er veldig skeptisk til at biler er varme når jeg tester de, pga gir og motor kan oppføre seg annerledes når disse er i driftstemp. Spurte hvorfor den var varm, og da kom det fra selgeren at de nettopp hadde fyllt bensin på den. Ok tenkte jeg, men så så jeg senere at tanken stod på rød! Annen ting var jo at etter vi hadde avtalt prisen SÅ kom han med at det manglet nøkler til skiboksen.... Var endel sånne ting som skurra, og jeg ser jo i ettertid at jeg burde gått vekk fra hele handelen der og da.... Men dere, det med at kontrakten skal fungerer isteden for del 1 av vognkortet...er det sprøyt? Del1 lå ikke i bilen... Del 1 beviser ingenting.. Hadde du blitt stoppa i kontroll og bedt om å vise Del 1, hadde det fortsatt ikke stått ditt navn på den.. Ville nå nesten sagt at inntil du får nytt vognkort, så er det like greit med salgsmelding.. Menne.. Han kommer nok IKKE til å levere inn salgsmelding før du har overført penger.. Og inntil da får du heller ikke vognkort eller bilen registrert på deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå