MariusW Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Hei! Begynner å bli svært plaget med noen teite symptomer på bilen min. Det startet med kun ugjevn tomgang, tenkte jeg ikke skulle bry meg om det før det ble værre. Vell, nå er det blitt værre. Når jeg gir full pinne i andregir så gir den et gjevnt drag (med få untak av rykking/nøkking) men draget i seg selv er ikke noe å skryte av(Til tross for at det bare er en 318). Jeg misstenkte LMM, men etter å dra ut pluggen på denne ble jeg ikke imponert av forskjellen. Det som gjenstår nå er vell lambda, men en kompis som jobber på BMW sier at det ikke er nødt til å være det. Det kan være falskluft. Så er det noen mer sikre måter å finne dette ut på? Eller må jeg bare begynne med lambda som er billigst å bare skifte deler i en fei? Takk for svar EDIT: Har fått tatt diagnose nå og ingenting dukker opp på den. Jeg ser jo at jeg faktisk har kjørt med LMM avkoblet hele tiden. Når den er koblet fra blir det som beskrevet ovenfor. Som bilen skal være men noe nøkking og ugjevn tomgang. Når LMM er koblet til går den som en kjerringbil. Skal skifte LMM men folka på BMW sier at bilen må programmeres om etter skift. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
hillmar Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Hvis jeg ikke har forstått helt feil så tyder det nettopp på at lmm er gåen når du ikke merker no forskjell på motoren med og uten lmm koblet inn. Det er fordi motoren allerede går i nødmodus når lmm er gåen... Edit: falskluft er når motoren suger inn luft i noen sprekker mellom lmm og innsug. Du sjekker dette ved å sprute startgass rundt innsugsbelgen(den mellom lmm og innsuget)
MariusW Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Skrevet Mai 23, 2009 oi det var ikke dårlig svart! Noen måter å være sikre ellers?
hillmar Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Den sikreste metoden er vel diagnose hos BMW, men sånn jeg har skjønt det er ikke det heller 100% da diverse feil kan dukke om som lmm. Men det har sikkert andre mer peiling på!
Kai-P. Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Sjekk luftfilter, skal riktignok være fryktelig tett før det påvirker draget i den grad du nevner, men er en billig ting å begynne med. Sjekk også innsugsbelgen for sprekker og hull, er veldig vanlig at disse går i stykker. I neste omgang ville jeg fått tatt en diagnose. Bruker bilen mye bensin?
MariusW Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Skrevet Mai 23, 2009 njæææ. Siste fyllingene har jeg vell fått 45-50 mil på en tank... Måleren ligger på ca 1 liter på mila ved blandet kjøring. Men skal sies at det er MYE kaldstart-kjøring. 2-3 ganger om dagen fra kald bil og lite kjøring. Kjører 95 v-power Diagnose er så fælt dyrt hos BMW i forhold til å bare kjøpe deler og bytte dem :/
hillmar Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Skjønner hva du mener, men akkurat LMM koster ca.4k da... Men du gjør selvfølgelig som du vil
MariusW Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Skrevet Mai 23, 2009 Men la oss si at jeg skulle bestille en lambda i samme slengen. Hvilken skal jeg ha? Ser det er noen som heter "Regulerende" og noen som heter "Monitorerende"
Kai-P. Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Bilen din bruker for mye bensin, det gjør min også og jeg vet at det er lamdasonden som er gåen da jeg har tatt diagnose og fått bekreftet det. Du trenger den regulerende lambdasonden, altså før katalysatoren.
MariusW Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Skrevet Mai 24, 2009 Takk Kai! Men skjedde noe nytt i går: Tok av boksen rundt luftfilteret osv for å sjekke det. Men Fikk ikke boksen skikkelig på. Jeg prøvde å kjøre sånn å da var bilen helt ubrukelig (ganske logisk) mtp rykking, dårlig drag osvosv. Så jeg åpnet igjen og fikk det satt skikkelig på sånn at alle 3 klipsene passet 100% og jeg fikk det strammet skikkelig til osvosv. Da gikk bilen som et skudd igjen med unntak av litt ugjevnt drag. Men jeg fikk i alle fall den aksen jeg skal ha. Så det kan tyde på at det ikke satt skikkelig på etter en kompis bytta ekspansjonstank. Uansett: Etter det tilsynelatende ble veldig mye bedre i går så oppdaget jeg at når bilen gikk på tomgang så gikk den VELDIG ugjevnt (jeg sto bak ved eksosen og hørte utrolige store forskjeller i turtall). Inni bilen så jeg ikke at pila rørte så ALT for mye på seg. Men i dag når jeg skulle stoppe i et kryss for å vente på grønt så kveltes bilen helt etter å ha stådd på tomgang i 2-3 sekunder i krysset med clutch og brems inne. Hva sier dette dere? Jeg startet bilen og kjørte videre som ingenting og klarte ikke å få det til å skje igjen. Merker også at den er noe "treg" på reaksjon på gassen. Akkurat som den på "vekkes" opp av dvale før jeg får turtall når jeg trykker på pedalen! Skal få en kar til å ta diagnose på den til uka, men hadde vært greit om disse nye opplysningene kanskje hadde gitt dere annen formening? Falskluft, lmm eller lambda?
Gunnar Skrevet Mai 24, 2009 Skrevet Mai 24, 2009 Du har ikke glemt å plugge LMM i igjen? Eller kanskje noe tomgangsregulatorgreier? Jeg har ikke helt kontroll på hvordan det er på den motoren. Ved ujevn gange er det naturlig å sjekke tennplugger også. De er forresten dyre til den motoren (men billige i lengden, for det er sånne 70.000km plugger på den, ihvertfall originalt). Hvis jeg ikke har forstått helt feil så tyder det nettopp på at lmm er gåen når du ikke merker no forskjell på motoren med og uten lmm koblet inn. Det er fordi motoren allerede går i nødmodus når lmm er gåen... Hmm.. mener jeg har hørt at ECUen ignorer LMM på flat fjøl, og at det derfor kan være en test på LMM. Kanskje noen kan bekrefte/avkrefte det.
MariusW Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Skrevet Mai 24, 2009 Vil ting som tennplugger og tomgangsregulator gi utslag på en diagnose? Jeg har ikke glemt å plugge den inn igjen nei. Det er helt sikkert. Men når jeg hadde boksen oppe så ristet jeg litt på den og det høres ut som den er full av sand eller lignende. Er det vanlig?
Kai-P. Skrevet Mai 24, 2009 Skrevet Mai 24, 2009 Jeg setter fremdeles en femmer på lambdasonde, men få tatt en diagnose..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå