Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

M54 er kjent for å bruke olje, men dette var mye. Oljeforbruk er dyrt uansett. Enten må toppen av for å overhale den eller så er det bunndelen som må overhales pga. slitte sylindervegger/stempelringer.

Riktig olje på den osv så det ikke er det som er problemet?

Skrevet

Har brukt mobil1 olje på den, så tror at det skulle være OK. Litt redd for at den muligens brenner olje grunnet slitte stempelringer eller noe....

Noen som har kostnadsoverslag for hvor mye dette kunne kostet??

Takk for hjelpen på forhånd.

Skrevet

Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km.

Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega.

Eller så kan jo toppakningen være gåen.

Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30.

EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker.

Skrevet
Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km.

Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega.

Eller så kan jo toppakningen være gåen.

Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30.

EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker.

Ikke lukt av brent olje. Har fjernet kattene så det blir litt eksoslukt da... Dersom topp pakningen hadde vært gåen, ville det ikke vært svetting da??

Takker for alle innlegg, setter pris på tips! Tusen takk alle sammen! :)

Skrevet

Toppakning eller en eller annen form for unormal slitasje på ventilteninger eller stempelringer kanskje...

Den trenger ikke svette om toppakningen er gåen nei. Kan lekke olje inn i sylinderne eller inn i kjølevannet. Hvordan ser kjølevannet ditt ut? Lukter det noe annet enn sur frostvæske der?

Ingen tendenser til "blårøyk" fra eksosen heller? Eller lukt av brent olje?

Motoren er tørr og fin under?

Skrevet

Ville prøvd med bytte av veivhusventilasjonen kanskje. Men er sure penger kun for å feilsøke. Koster rundt 2700,- hos jæger. Litt billigere hos bilreperatøren vest.

Har lest mye om dette på e46.com og som regel funker ikke bytte av veivhusventilasjonen. Lest om en og annen der det har blitt bra. Men som regel er det ventiltettningene. Og de er det jo ikke mulig å sjekke heller. Ang. toppakningen så burde jo ikke den være gåen etter 97'km.

Er det noe du klarer å bytte selv så er tettningene billig. Arbeidet som koster.

Har du sjekket den slangen som ligger litt ned til høyre for oljepåfyllingslokket?

Nr 2 på bildet: Sjekk om det er kondens i oljen. Gult / hvitt gugge

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... s+bildeler

Skrevet

Jeg ville først prøvd å bytte til en "tykkere" oljetype.

Gå for Castrol sin 0W40 olje evt. 10W60 å følg med på oljeforbuket da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...