Diezelpower Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 Har etterfylt 1 liter på 1 måned. Ingen svetting. Noen som vet? Hva er problemet??? Dyrt??
Bimmerlars Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 M54 er kjent for å bruke olje, men dette var mye. Oljeforbruk er dyrt uansett. Enten må toppen av for å overhale den eller så er det bunndelen som må overhales pga. slitte sylindervegger/stempelringer. Riktig olje på den osv så det ikke er det som er problemet?
OLEZZ Skrevet Mai 23, 2009 Skrevet Mai 23, 2009 bmw kan være veldig kresen når det gjelder riktig olje. Så jeg ville sjekka det.
Diezelpower Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Skrevet Mai 23, 2009 Har brukt mobil1 olje på den, så tror at det skulle være OK. Litt redd for at den muligens brenner olje grunnet slitte stempelringer eller noe.... Noen som har kostnadsoverslag for hvor mye dette kunne kostet?? Takk for hjelpen på forhånd.
Diezelpower Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Skrevet Mai 24, 2009 Har ikke sjekket pluggene. Bilen er nettopp kommet fra service, så regner med at de har byttet alt ifm service insp II
bad_ip Skrevet Mai 24, 2009 Skrevet Mai 24, 2009 Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km. Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega. Eller så kan jo toppakningen være gåen. Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30. EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker.
Diezelpower Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Skrevet Mai 25, 2009 Hvor langt har motoren gått? Motoren har gått 97.000.
Diezelpower Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Skrevet Mai 25, 2009 Hvordan ser oljepåfyllingslokket ut inni? Tja.... brunsvart? Lukter ikke svidd olje...
Diezelpower Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Skrevet Mai 25, 2009 Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km. Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega. Eller så kan jo toppakningen være gåen. Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30. EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker. Ikke lukt av brent olje. Har fjernet kattene så det blir litt eksoslukt da... Dersom topp pakningen hadde vært gåen, ville det ikke vært svetting da?? Takker for alle innlegg, setter pris på tips! Tusen takk alle sammen!
aloebiz.net Skrevet Mai 25, 2009 Skrevet Mai 25, 2009 Toppakning eller en eller annen form for unormal slitasje på ventilteninger eller stempelringer kanskje... Den trenger ikke svette om toppakningen er gåen nei. Kan lekke olje inn i sylinderne eller inn i kjølevannet. Hvordan ser kjølevannet ditt ut? Lukter det noe annet enn sur frostvæske der? Ingen tendenser til "blårøyk" fra eksosen heller? Eller lukt av brent olje? Motoren er tørr og fin under?
bad_ip Skrevet Mai 25, 2009 Skrevet Mai 25, 2009 Ville prøvd med bytte av veivhusventilasjonen kanskje. Men er sure penger kun for å feilsøke. Koster rundt 2700,- hos jæger. Litt billigere hos bilreperatøren vest. Har lest mye om dette på e46.com og som regel funker ikke bytte av veivhusventilasjonen. Lest om en og annen der det har blitt bra. Men som regel er det ventiltettningene. Og de er det jo ikke mulig å sjekke heller. Ang. toppakningen så burde jo ikke den være gåen etter 97'km. Er det noe du klarer å bytte selv så er tettningene billig. Arbeidet som koster. Har du sjekket den slangen som ligger litt ned til høyre for oljepåfyllingslokket? Nr 2 på bildet: Sjekk om det er kondens i oljen. Gult / hvitt gugge http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... s+bildeler
Rayb Skrevet Mai 25, 2009 Skrevet Mai 25, 2009 Jeg ville først prøvd å bytte til en "tykkere" oljetype. Gå for Castrol sin 0W40 olje evt. 10W60 å følg med på oljeforbuket da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå