Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mitt første innlegg har på bimmers er nå skrevet =)

Spørsmålet mitt er som følger. Er det noen her inne som har en oversikt over hvilke modeller Getrag 262 og 262 RC kassene sitter i? Vurderer å hente kasse i Tyskland/Belgia/Italia og da er det greit at det grunnleggende er tilstede...

Så dersom noen vet hadde jeg blitt veldig glad for tilbakemeldinger! :D

Skrevet

262 er en 4 trinns kasse.

262CR eller 265/5 som den heter står i europeiske E30M3, men kom og som et alternativ i E28M5 og E24M635i.

Dette er jo gammle kasser som er som regel kjørt hardt. Jeg hadde heller sett meg rundt etter ZF kasse fra nyere BMW diesel. De er gode for opp mot 1000nm.

Skrevet
262 er en 4 trinns kasse.

262CR eller 265/5 som den heter står i europeiske E30M3, men kom og som et alternativ i E28M5 og E24M635i.

Dette er jo gammle kasser som er som regel kjørt hardt. Jeg hadde heller sett meg rundt etter ZF kasse fra nyere BMW diesel. De er gode for opp mot 1000nm.

Skjønner.

Hvordan er det med aksellengde på denne ZF kassa? Og er det avtagbart clutch hus på disse? Eller må jeg da til med adapter for å få denne til å passe på f.eks en E30 M3 motor?

Skrevet

Ikke avtagbart på den jeg tenker på, så må sveises om.

Er brukt en del på Volvo rødblokk nå i det sisste i stedenfor desse gamle Getrag 265 kassene.

Skrevet
Ikke avtagbart på den jeg tenker på, så må sveises om.

Er brukt en del på Volvo rødblokk nå i det sisste i stedenfor desse gamle Getrag 265 kassene.

Det er det som skal gjøres her også. Har lenge vurdert 262 RC, men ser i forskjellige forum at det er dyre å overhale dersom noe skulle ryke (noe det garantert gjør ved rundt 600NM i motor) og de er jo som du sier ofte veldig herja kasser som også har levd livets lange og ville gang...Men siden den må sveises om blir det vel ikke noe problem med aksellengde? Så sant den ikke er alt for kort/lang... Hvilke modeller sitter da denne ZF kassa i?

Skrevet

265 kassene varer ikke så lenge med 600nm.

Hvilke biler den kassen kommer av er jeg ikke så sikker på. Ta kontakt med bakaxel.se, de driver å sveier om til Volvo hvertfall.

Om du skal legge litt i det så har du jo Tremec TKO600 kassen som funker fett!

Skrevet
265 kassene varer ikke så lenge med 600nm.

Hvilke biler den kassen kommer av er jeg ikke så sikker på. Ta kontakt med bakaxel.se, de driver å sveier om til Volvo hvertfall.

Om du skal legge litt i det så har du jo Tremec TKO600 kassen som funker fett!

De tremec kassene blir jo lett dobbelt så dyre da... Det å få tak i en sånn brukt er vel som å be havet dele seg muligens? Får vel prøve å finne ei sånn ZF kasse i stedet da og sveise den om... Men hvordan identifiserer jeg den ZF kassa for å være korrekt kasse? Må være noe nummer eller betegnelse jeg skal lete etter...

Skrevet

Som jeg nevnte, da kontakt med Bakaxel.se

Han vet nok det meste og vet hva du snakker om. Hva motor skal den på forresten?

Skrevet

Planen er at den skal på en Volvo 230 rødblokk som er bygd om med 16V topp. Smidd innmat og masse custom deler. Bygger for 600hk, men skal kjøre på 500hk. Motoren skal i STRØKEN Amazon =)

Skrevet

Da er jo saken biff! www.bakaxel.se! De sveiser jo om til rødblokk ;)

Man må til med hydraulisk clutch eneste, men det fikser du sikkert lett.

Det ligger en tråd på Bilforumet om ZF kassen på 200-forumet som er startet av meg, der står det en del knask!

Det er mye mer hjelp å få der. Eller så kan du jo og prøve deg på volvoforum.no, men de har jeg dårlig erfaring med. Selv om BF er blitt litt mye useriøst i det sisste.

Skrevet

Ja det er ikke noe problem sånn sett. Jeg klarer nok ombygningen selv også, men jeg har gått å grubla litt på dette med valg av girkasse i forhold til vekt på bil, effekt i motor og utveksling i forhold til hva jeg skal bruke bilen til (Bare moro på bane). Det var derfor 262RC kassa i utganspunktet var det enkleste valget, men jeg ser nå at det neppe er det beste... Skal jaggu ta en tur på bilforumet og sjekke ut tråden din der =) Heter foresten Wold-Hansen Racing der inne.

Skrevet
Ja det er ikke noe problem sånn sett. Jeg klarer nok ombygningen selv også, men jeg har gått å grubla litt på dette med valg av girkasse i forhold til vekt på bil, effekt i motor og utveksling i forhold til hva jeg skal bruke bilen til (Bare moro på bane). Det var derfor 262RC kassa i utganspunktet var det enkleste valget, men jeg ser nå at det neppe er det beste... Skal jaggu ta en tur på bilforumet og sjekke ut tråden din der =) Heter foresten Wold-Hansen Racing der inne.

Fant ut det var deg på ene tråden der ;)

262CR kassa har jo 1:1 på 5.gir, det har også den ZF kassa som de selger på bakaxel.se mener jeg de mommla om på den tråden. Så med litt hissig utveksling bak så blir det jo en rakett!

Tror nok du må ned på 3.15:1 bak viss det skal bli noe fart i det. Jeg kjørte med 3.73:1 på min. Da hadde jeg en teoretisk toppfart på 193km/t med 245/35-18 hjul.

Skrevet

Da har du trukket korrekt konklusjon ja. Sitter å leser gjennom tråden ang ZF kassa på bilforumet nå. Tenkte jeg skulle prøve meg på ett par utenlandske forum også. Alltid mye info åå hente hos fantaster i utlandet...

Altså teoretisk toppfart bør jo ikke ligge på mye over 200 da det kun er ACR i Norge som har muligheten for så høye hastighter. Og dit blir det nok ikke noe tur med det første. Men får se hva som finnes av utvekslinger og hva jeg har. Har en aksle med sperre i, men er usikker på utvekslingen da jeg ikke har sjekka noe rundt denne...

Men tusen takk for hjelpa i denne tråden! Fortsetter nok tråden på BF herfra =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...