towoha Skrevet Mai 25, 2009 Share Skrevet Mai 25, 2009 Hei. Mitt første innlegg har på bimmers er nå skrevet =) Spørsmålet mitt er som følger. Er det noen her inne som har en oversikt over hvilke modeller Getrag 262 og 262 RC kassene sitter i? Vurderer å hente kasse i Tyskland/Belgia/Italia og da er det greit at det grunnleggende er tilstede... Så dersom noen vet hadde jeg blitt veldig glad for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeirAndre Skrevet Mai 26, 2009 Share Skrevet Mai 26, 2009 262 sitter iallefall i e23 728 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2009 Takker for det. Regner med den sitter i flere modeller enn det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 26, 2009 Share Skrevet Mai 26, 2009 262 er en 4 trinns kasse. 262CR eller 265/5 som den heter står i europeiske E30M3, men kom og som et alternativ i E28M5 og E24M635i. Dette er jo gammle kasser som er som regel kjørt hardt. Jeg hadde heller sett meg rundt etter ZF kasse fra nyere BMW diesel. De er gode for opp mot 1000nm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2009 262 er en 4 trinns kasse.262CR eller 265/5 som den heter står i europeiske E30M3, men kom og som et alternativ i E28M5 og E24M635i. Dette er jo gammle kasser som er som regel kjørt hardt. Jeg hadde heller sett meg rundt etter ZF kasse fra nyere BMW diesel. De er gode for opp mot 1000nm. Skjønner. Hvordan er det med aksellengde på denne ZF kassa? Og er det avtagbart clutch hus på disse? Eller må jeg da til med adapter for å få denne til å passe på f.eks en E30 M3 motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 26, 2009 Share Skrevet Mai 26, 2009 Ikke avtagbart på den jeg tenker på, så må sveises om. Er brukt en del på Volvo rødblokk nå i det sisste i stedenfor desse gamle Getrag 265 kassene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2009 Ikke avtagbart på den jeg tenker på, så må sveises om.Er brukt en del på Volvo rødblokk nå i det sisste i stedenfor desse gamle Getrag 265 kassene. Det er det som skal gjøres her også. Har lenge vurdert 262 RC, men ser i forskjellige forum at det er dyre å overhale dersom noe skulle ryke (noe det garantert gjør ved rundt 600NM i motor) og de er jo som du sier ofte veldig herja kasser som også har levd livets lange og ville gang...Men siden den må sveises om blir det vel ikke noe problem med aksellengde? Så sant den ikke er alt for kort/lang... Hvilke modeller sitter da denne ZF kassa i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 26, 2009 Share Skrevet Mai 26, 2009 265 kassene varer ikke så lenge med 600nm. Hvilke biler den kassen kommer av er jeg ikke så sikker på. Ta kontakt med bakaxel.se, de driver å sveier om til Volvo hvertfall. Om du skal legge litt i det så har du jo Tremec TKO600 kassen som funker fett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2009 265 kassene varer ikke så lenge med 600nm.Hvilke biler den kassen kommer av er jeg ikke så sikker på. Ta kontakt med bakaxel.se, de driver å sveier om til Volvo hvertfall. Om du skal legge litt i det så har du jo Tremec TKO600 kassen som funker fett! De tremec kassene blir jo lett dobbelt så dyre da... Det å få tak i en sånn brukt er vel som å be havet dele seg muligens? Får vel prøve å finne ei sånn ZF kasse i stedet da og sveise den om... Men hvordan identifiserer jeg den ZF kassa for å være korrekt kasse? Må være noe nummer eller betegnelse jeg skal lete etter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Som jeg nevnte, da kontakt med Bakaxel.se Han vet nok det meste og vet hva du snakker om. Hva motor skal den på forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2009 Planen er at den skal på en Volvo 230 rødblokk som er bygd om med 16V topp. Smidd innmat og masse custom deler. Bygger for 600hk, men skal kjøre på 500hk. Motoren skal i STRØKEN Amazon =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Da er jo saken biff! www.bakaxel.se! De sveiser jo om til rødblokk Man må til med hydraulisk clutch eneste, men det fikser du sikkert lett. Det ligger en tråd på Bilforumet om ZF kassen på 200-forumet som er startet av meg, der står det en del knask! Det er mye mer hjelp å få der. Eller så kan du jo og prøve deg på volvoforum.no, men de har jeg dårlig erfaring med. Selv om BF er blitt litt mye useriøst i det sisste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2009 Ja det er ikke noe problem sånn sett. Jeg klarer nok ombygningen selv også, men jeg har gått å grubla litt på dette med valg av girkasse i forhold til vekt på bil, effekt i motor og utveksling i forhold til hva jeg skal bruke bilen til (Bare moro på bane). Det var derfor 262RC kassa i utganspunktet var det enkleste valget, men jeg ser nå at det neppe er det beste... Skal jaggu ta en tur på bilforumet og sjekke ut tråden din der =) Heter foresten Wold-Hansen Racing der inne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Ja det er ikke noe problem sånn sett. Jeg klarer nok ombygningen selv også, men jeg har gått å grubla litt på dette med valg av girkasse i forhold til vekt på bil, effekt i motor og utveksling i forhold til hva jeg skal bruke bilen til (Bare moro på bane). Det var derfor 262RC kassa i utganspunktet var det enkleste valget, men jeg ser nå at det neppe er det beste... Skal jaggu ta en tur på bilforumet og sjekke ut tråden din der =) Heter foresten Wold-Hansen Racing der inne. Fant ut det var deg på ene tråden der 262CR kassa har jo 1:1 på 5.gir, det har også den ZF kassa som de selger på bakaxel.se mener jeg de mommla om på den tråden. Så med litt hissig utveksling bak så blir det jo en rakett! Tror nok du må ned på 3.15:1 bak viss det skal bli noe fart i det. Jeg kjørte med 3.73:1 på min. Da hadde jeg en teoretisk toppfart på 193km/t med 245/35-18 hjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
towoha Skrevet Mai 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2009 Da har du trukket korrekt konklusjon ja. Sitter å leser gjennom tråden ang ZF kassa på bilforumet nå. Tenkte jeg skulle prøve meg på ett par utenlandske forum også. Alltid mye info åå hente hos fantaster i utlandet... Altså teoretisk toppfart bør jo ikke ligge på mye over 200 da det kun er ACR i Norge som har muligheten for så høye hastighter. Og dit blir det nok ikke noe tur med det første. Men får se hva som finnes av utvekslinger og hva jeg har. Har en aksle med sperre i, men er usikker på utvekslingen da jeg ikke har sjekka noe rundt denne... Men tusen takk for hjelpa i denne tråden! Fortsetter nok tråden på BF herfra =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå