Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten oppdatering på kjølesystem overhalingen:

I forbindelse med at jeg har tatt av innsugsmanifoilen for å bytte veivhusventil, slanger og pakninger, oppdaget jeg en liten kjølevann lekasje på slangen som er koblet til rør nr 8 på første bilde og går til vannventilen (del nr 2) på neste bilde.

Det bilde er veldig dårlig tegnet og faktisk feil i forhold til min bil.

Slangen som lekker er nr 1 på nederste bilde, har dele nr: 64218376999 og heter "Inntakslange til vannventil"

c8q01b8i4dazo7i907jb.jpg

h9mdo73q7s8rypb602q2.jpg

Sorry for engelsk forklaring på bilder men har også postet denne på fanatics.

Skrevet

hvor dryppet vannet fra når det forlot bilen?

Jeg har også et leit kjølevæske lekkasje problem på e46!

det drypper fra forkant av motor helt i bunn, og ned på tannstangen, så ned på bakken..

Har skiftet vannpumpe og termostathus samt nye pakninger, men den lekker enda.. har hatt av vannpumpa igjen etter dette, og gått over det meste av slanger i forkant av motoren, men ikke funnet årsaken til lekkasjen enda :cry: en evighetens problem spør du meg :evil:

Skrevet

Jeg oppdaget som sagt lekasjen da jeg hadde av innsugsmanifoilen og ikke som en lekk under bilen, men koblinen mellom slange 8 & 1 (som forklart på bilder) ligger rett over starteren altså helt bak på motoren ved girkassen.

Har du sett på koblingen mellom slange 5 & 6 på første bilde?

Hvis du tar av noen slanger etter luftfilteret ditt ser du den bedre nedi der...

Skrevet

men den drypper fra den andre siden av motoren :? slange 5&6 ligger på førersiden, mens det drypper/renner på pasasjersiden...

Skrevet

Det stemmer, men slange 1 & 8 ligger også på førersiden av motor helt inntill blokken bak ved starteren.

Vann kan selvsagt ta de utroligste veier men, slik som du beskriver det ville jeg sjekket avtappingsskruen og pakningen for kjølevannet oppe på passasjersiden av blokken.

Del nr 4 & 5 på dette bilde:

2offlpqjdm2beyvvrbcu.gif

• 1 month later...
Skrevet

Endte opp med å bytte dette:

Radiator

Vannpumpe

Termostat

Temperatur sensor

Øvre radiator slange

Nedre radiator slange

Inntakslange til vannventil

Ekspansjonstank slange

Ekspansjonstank

Ekspansjonstank-lokk

Vann temp. kontakt

Original BMW frostveske 4L

Skrevet

huff å huff... jaja, så blir det vell em stund til du trenger å bekymre deg for vannlekkasje :P min lekker enda.. men er bare avogtil, og muligens mest når den står stille i garasjen :? skal vannpumpa skrus sammen med pakningsmasse? jeg brukte kun originalpakningene som fulgte med når jeg kjøpte ny vannpumpe..

Skrevet

Ja min bør være tett nå :D

Må nevne at det ikke var pga. lekk jeg gikk i gang med dette, men fordi jeg visste at pumpe og radiator (spesielt radiator) er en svakhet på bmw.

Ang. pakning/pakningsmasse kommer det an på hvilken motor det er i din E46!?

På min 330 er det o-ring på pumpen som tetter inni hullet til pumpen, og flensen på pumpen står alu mot alu.

Uansett er det viktig å pusse flaten i toppen/blokken der den nye pakningen, til den nye pumpen skal stå.

Bruk et veldig fint smergel papir (gjerne 1000 papir) med litt vann på, slik at du får vekk irr/rust/skitt fra pakningsflaten (flense-flaten)

Dette gjelder selvsagt også flaten der termostathuset står.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...