Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og skal lage til med ventiler så jeg kan stenge av bakbremsene mine. har vert plaget med glødende bakbremser:p skal bestille inn magnetventiler så lurte jeg på om noen her har peiling på kor mykje trykk desse ventilene må tole? altså kor mykje trykk det er i bremserør når man trykker max på bremsen? Takker for svar om noen vet noe:)

Skrevet

jobber i et firma som har alt av ventiler og koblinger og alt d. så d er ikkje noe problem sannsett:) lurer bare på kor høyt trykk ventilene jeg tar ut må tole!:P

• 3 weeks later...
Skrevet

Vet ikke spesifikt for BMW, men jeg mener at det er vanlig at trykket kan nå 2000 psi ved full effekt. En del "ettermarkedsslanger" skryter vel av at de tåler 4500 psi, 6000 psi osv osv...

Garantert noen her på forumet som vet på prikken hvor mye det er. :) Ellers så kan det jo hende google finner noe for deg.

Skrevet

Det må man kunne regne ut sånn ca.

Stempelet på hovedsylinderen på vanlig bil er ca 25mm i diam. Det vil si et areal på 0,00049m2.

En person kan kanskje trykke på pedalen med en kraft på 80kg eller ca 800Newton. PEdalen er ofte en hevarm så der får man en forsterkning på antatt 2 til 4. ( I tilegg har man bremsekraftforsterker). Så jeg bruker 10 gangers forsterkning. Så kanskje stempelet blir presset inn med 8000N. Formelen for trykk er P=F/A.

P = 8000/0,00049 =16300000 Pascal.

I følge tabell er dette 2300 psi eller 160 bar.

Det ligger endel usikkerhet i dette regnestykket blant annet forsterkningen i pedal og bremsekraftforsterker. Men det vil gi en pekepinn.

Dette er vanlig gymnas pensum formler.

mvh

Torfinn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...