Gå til innhold

Min(e) e30 Touring(er) liten Update + ny bruksbil

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja du sier noe der :P men så er jo grønn og rød en komplimentærkontrast da, hehe. Sikkert ikke så mange som veit hva det men :P Husker litt fra jeg gikk design og håndtverk :lol:

Og takk igjen for så mange flotte tilbakemeldinger, utrolig morsjomt når man har lagt litt arbeid i noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Lenge siden jeg har skrivd noe her nå så tar en liten update :)

I begynnelsen av vintern bytta jeg til orginale fjærer og dempere som er kjekt når man skal rase litt i snøen :wink: Men det viste seg at det ikke skulle bli så altfor lett da forje eier hadde sveisa muttern som dempern er festa i fjærbeinet med. heldigvis var mesteparten av gjengene bra så slapp og bytte fjærbein.

Når jeg skulle bytte lageret til mellomakslingen fant jeg ut at mellomakslingen min var blitt for kort når jeg hadde bytta girkasse noen månder tidligere så splinsa var rundt 25mm for langt ute der mellomakslingen er skjøta så de hadde vridd seg. Dro på et høggeri og fant en mellomaksling som skulle være til 325, men som var ca. 25mm lenger så brukte den. Men det jeg lurer litt på da, har det vært forsjellige kombinasjoner med girkasser/mellomakslinger på 325?

Så har jeg fått tak i en 25% lsd diff med 4,44 i utveksling som jeg har fått montert :)

Byttet litt diverse pakninger og ferdig lakkert:

xere8bsttdx1b1mrbqhj.jpg

Jammen blei det ikke enda morsjomere å sladde og jeg sitter ikke like ofte fast :P

Så har det jo gått litt hardt for seg til tider denna vintren så fram og bakfanger har fått sine sjønnhets merker, men da har jeg en god grunn til å innvistere i m-tech når jeg får råd :)

Etter litt kjøring i høy snø og litt "touching" av brøytekantene (reine offrodern med kjetting det her) :lol:

mdybr0qls031iiuxwklg.jpg

Fra sirikjerkeveien hvor morroa skjer :wink:

3o6iiigrujfrzcdgoe0m.jpg

Så har jeg hatt eu kontroll på den nå. Fikk 2'ere på slitt styrekule og knekt nøkkel i tenningslåsen og 1'ere på skiltlys og for lav tut :P Det er nå fikset og den skal ha etterkontroll til tirsdag.

Her har da skruingen i vinter foregått:

aud5pt2dpuf8rup1e8rg.jpg

Litt klargjøring får eu kontroll:

o3oy2qr872ywrdntswuh.jpg

Og grunnen til at jeg fikk for lav tut. Luftkompressorn fra biltema var litt vel høy og siden for høy tut er 2'er feil satsa jeg heller på det her :P

r96xrvuipve4mo655xdg.jpg

Har hatt noen skumle tanker om å selge bmw'n i det siste da jeg har fått sykt lyst på offroad bil, men har heldigvis kommet fram til at jeg heller må vente litt til jeg har råd til begge deler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har fått veldig lyst til å bruke ferie penga på bbs lm kopier fra gs kanskje i 18" til og med :wink:

Men jeg får se når den tid kommer, skulle hatt et nytt senkesett også for når jeg satte på senkefjærene sammen med orginaldempere blei fjerne løse når bilen er i lufta. Ellers er det mange andre ting jeg kunne tenkt meg til bilen, så man blir vertfall ikke rik av å eie e30, hehe.

Ellers er den godkjent for 2 nye år nå :) og jeg hadde min første langtur med den uten at noe røyk til Svergie på Skjærtorsdag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

hehe ja, de er desverre ikke så nylakkerte lenger etter et par harde vintre. Heller skeivkjørt etter abisiøs satsing, men skal prøve å fikse dem litt bare jeg finner arbeidslyst til dem.

Nå er det mer prioritert og oppgradere understellet da jeg skal prøve meg på litt banekjøring i sommer.

Fått handla IE stabbstag og litt foringer av GeirAndre så har jeg en spærrediff med 4.45:1 i utveksling jeg skal overhale.

Har lurt litt på å bygge om til 5 bolt med compact bakstilling og e36 forstilling siden jeg har en billig compact delebil for hånden, men har lest litt delte menginger om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Da har bilen fått seg en oppgradering på understellet og endelig kommet på veien igjen så da er det vel på sin plass med en liten oppdatering :)

Det jeg har gjort:

Montert powerflex i fram og bakstilling

Xyz justerbart senkesett

IE stabbstag forran og bak

Nye (brukte) bærearmer forran uten slakk

redstuffklosser

Fiksa brekket (Funker faktisk ordentlig for første gang på to og et halvt år :P )

Her er bilen oppe for skruing på bakstillinga:

g3ijadr1zti2xfdqfzlm.jpg

neg7yfh079gvjawa7x55.jpg

Holder på å bytte over e30 baklokket fra ETA diffen til diffbrems diffen. Eta diffen har vel 2,79 i utveksling og diffbremsen har 4,45. Er et hav av forsjell :P Jeg droppa og overhale diffbremsen, men merka at jeg burde gjort det etter litt prøvekjøring. Spinner fort på et hjul, men virker som det blir litt bedre når diffen får varme i seg. Mye bedre en åpen diff uansett :)

9jy6on0oi5gdjjf4y7f5.jpg

Her har er bakstillinga så å si montert i sammen igjen.

0camgfzowkbs2p25qn4b.jpg

n6uit7cm5nq92g3118p8.jpg

Fjærbeina etter at fjærskålene blei kappa av.

0szaih7l38yu1hrpilyx.jpg

Montert sammen med senkesettet

3q7xx966yuk142bb7b1f.jpg

Forstillinga satt sammen igjenn

y9314ofvc3e119ue94l1.jpg

Justerbare tårnlageret, jeg blir nødt til å modifisere tårnstaget da dempern tar i når det blir justert innover.

6m1jzjk9xm0mcn5sy1wr.jpg

Hadde egentlig planer om å montere stålomspunte bremseslanger også, men droppa det da jeg sleit nok med å bare løsne 2 slanger når bakstillinga skulle ned. Var rimelig rustene egentlig. Så blir det heller til at jeg bytter alle bremserøra en gang og monterer slangene samtidig.

Bilen blei i vertfall fin å kjøre etter jeg fikk tatt en firehjulskontroll reagerer kjapt og fint :) Men lurer litt på hva jeg burde justere cambervinkelen forran til. Satte den på 2 grader negativ forran. Ellers begynte jeg med alle demperne på det hardeste og stabbstaget forran på det stiveste og stabbstaget kan man se hvordan er justert på bildet. Trinnløs justering. Så skal jeg prøve meg litt fram. :P

For stuket sin del burde den egentlig vært et par cm til lavere forran, men da blir fjørene løse når jeg jekker den opp. Så det blir litt knot når en skal sette den på bakken igjen for at fjøra skal komme inn i sporet sitt igjen. + at stabbstaget allerede har under 8 cm. klaring til bakken. Tror IE staget bygger en del mer ned en det orginale.

pud497wmc0j4p5e6pf9x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blei veldig fornøyd med hvordan bilen oppfører seg :)

På motorsiden har jeg ingen faste planer, men må jo ha noe mer krefter etterhvert :P Det som står i tankene er m20 eller m50 turbo eller s38, men først jeg få litt mer penger og et ordentlig sted å stå å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...