Trono Skrevet Juni 9, 2009 Skrevet Juni 9, 2009 Har prøvd å finne svar på dette, men var sannelig ikke helt lett. Jeg vet at dekkdimensjon ikke skal fravike mer enn +/- 5% fra det som står i vognkortet, men sliter nå med at jeg har fått beskjed om å enten få ekstra godkjenning av vegvesenet eller nye dekk på bilen. Her er saken. Orginal dim. i forhold til vognkortet er 235/45r16 Har i tillegg ekstra godkjenning til 235/45/R17 foran og 265/40R17 bak. Det som står på bilen er 255/40R17 foran og 275/40R17 bak. Dette er godt innenfor de 5% i forhold til ekstragodkjenninga i vognkortet, men har fått beskjed om at jeg enten må ha like dekk foran og bak eller få enda en godkjenning av biltilsynet. Synes det virker rart når den allerede er godkjent med forskjellig dim foran og bak...? Skal ta og ringe biltilsynet i løpet av dagen, men håpte kanskje noen andre her hadde litt peil. Evt. er det mye pes/dyrt å få godkjent de nye dimensjonene som står på?
hagenisse Skrevet Juni 9, 2009 Skrevet Juni 9, 2009 Jeg fikk uten problemer eller noen dokumentasjon godkjent 225/45/17 på en E36. men felgene ville han ikke skrive inn. Jeg hadde altså lov å kjøre på dekkene uten felg.. Jeg tror dessverre dette er en sånn ting som er litt avhengig av hvem du treffer på.
Trono Skrevet Juni 9, 2009 Forfatter Skrevet Juni 9, 2009 Jeg snakket akkurat med en tekniker hos statens vegvesen som mente det ikke skulle være noe problem med mine dekk iallfall. Selv med ekstra godkjent dim i vognkort kan man fravike 5% på rulledim. Så lenge dekke er på godkjente felger og ikke stikker utenfor eller tar oppi noe.. Å få en ekstra godkjenning høres litt mer knotete ut derimot. Ringte verkstedet som skal godkjenne bilen og ba de ta en telefon til vegvesenet selv for å få bekreftet at dekka er ok. Får håpe de er litt konsekvente der inne på regelverket. Har også som du sier vært borti litt av hvert avhengig av hvem du treffer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå