Gå til innhold

Fremgangsmåte og hva slags olje på diff ved oljeskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Tenkte å skifte olje på diffen på min 318i

Er sikkert veldig enkelt hvis man kan det, men dette har jeg ikke gjort før så hvis noen kunne forklart meg enkelt hvordan jeg går frem så hadde det vært flott :)

Og hva slags olje skal jeg benytte?

Skrevet

Det er veldig enkel enten man kan det eller ikke :D

Men bilen må stå på et plant underlag, en løftebukk eller bilgrav er nesten et must for en slik jobb.

Først må du finne ut om du har sperre i diff'en din eller ikke...

Castrol har forskjellige oljer for diff med og uten sperre.

SAF-XO 75W-90

SAF-XJ 75W-140

Du skal ha 1,1 liter av en av disse oljetypene til Castrol, men finn først ut hvilken diff du har!!!

Når du har undersøkt hvilken olje som skal på din diff, og en eller annen form for pumpe er kjøpt inn for å få oljen opp fra oljekannen og inn på diffen under bilen (biltema har en elektrisk pumpe som kobles til sigarettenneren, helt ok)

Så starter du med å skru av påfyllings pluggen ca. midt oppe på diffen et sted, så åpner du bunnpluggen i diffen å lar oljen renne ut i en bøtte.

Når diffen er tom for olje skruer du på igjen bunnpluggen å fyller olje på diffen til det starter å renne ut påfyllingshullet, i det det skjer skrur du på pluggen der raskt.

Se at det ikke lekker noen sted og du er ferdig.

Skrevet

har kjøpt inn olje til diffen min jeg også. fikk beskjed av mekonomen at det var nok med 1 liter. stemmer ikke dette? og er man nødt til å ha en pumpe for å få på olja?:P kan du evt linke meg til den pumpa fra biltema?:)

Sjekka også skruene i sta. Det er 2 skruer over hverandre. det er disse, ikke sant?

Og en siste ting, de så jævli rustne ut, hvor får man evt tak i nye?:P Takker for svar!

Skrevet

Det stemmer, på diffen til E30 318 går det bare 0,9 liter.

Pumpe må du ha og det finnes mangen typer du kan bruke, men jeg brukte denne biltema pumpen.

Gå inn på http://www.biltema.no/ sine sider og søk opp dette artikkel nummeret: 25-866

Vet ikke akkurat hvor skruene/pluggene står på en E30 diff, men på E46 må man ha 14mm umbrako bits får å skru de av.

Nye skruer/plugger får du på BMW, GsBildeler, Koed osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...