Gå til innhold

rustrep e46 tips?


Eklund
 Share

Anbefalte innlegg

hei. min e46 ruster som et uvær. Det er i alle dører, panser, bakluke, ja overallt. Det er altså mange steder, men foreløpig lite på hvert sted. Bortsett fra en dør og en skjerm så bare må skiftes. Hva gjøre? noen som vet hvordan man får stoppet det? Prøvde å lakkere ene skjermen, men det ble bare verre etter noen få uker. Tok sinkgrunning og så lakk og til slutt to-komponents klarlakk. Jeg tror at jeg ikke lot det tørke lenge nok for det kom bobler ganske raskt. Baksiden ble heller ikke gjort noe med, men burde jo hatt noe fuktavstøtende, som bitumen eller noen annen fet maling.

Nå tenkte jeg prøve med rusteter fra biltema. Jeg har tenkt til å fjerne rusten fra noen steder med kanskje 5mm i diameter, få i rusteter, kanskje tektyl, litt maling og så klarlakk. Allt skal gjøres med pensel. Lakken må være to komponents, ikke spray, og den må gå å vannslipe.

Noen som kan anbefale noen klarlakk som an vannslipes? Noen bra antirustprodukter? Noe å fuktavstøtende å ha på innsiden? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten må sandblåses ellers kommer den alltid tilbake. Det er vell litt vanskelig å få til inni dører ol. Dørene må sprøytes med noe innvendig, de eldre jeg har snakket med sverger til ovatrol (nå greier dem bruker på trebåt) Tectyl selger en tynn brun masse på sprayboks som er ganske bra.

Rusteter skal jo binde rusten og stoppe prosessen, men er bedre å fjerne den der det er nok stål igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det ruster inni falsene, så selvom du sliper bort all rust du ser så er det fortsatt rust der og det kommer fort tilbake...

Helt enig.

Du bør gjøre som BMW gjør med slike ting på rustgarantien, skifte delene!

4 dører, et panser og en bakluke kommer sikkert ikke på mer enn 20.000 + lakkering = ny bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 98 modell e46 så noen rustgaranti er jeg skeptisk til. Ellers så tror jeg at de verste stedene bare må byttes som du sier at de gjør. Så prøver å få tak i brukt med riktig farge. Likevel, ved dørstokken så er det en hel del rust og jeg kan jo ikke skifte kaross i tillegg. Det er også små steder på bakskjermene som ikke kan skiftes.

På grunn av at det er vanskelig å komme til så tenkte jeg prøve rustetern. Jeg skal også prøve de tingene på innsiden.

Hvordan fikser dere steinsprut? Det jeg har lyst til å prøve er å slipe ut det, ha i rusteter, tektyl kanskje, maling og så klarlakk som vannslipes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 98 modell e46 så noen rustgaranti er jeg skeptisk til. Ellers så tror jeg at de verste stedene bare må byttes som du sier at de gjør. Så prøver å få tak i brukt med riktig farge. Likevel, ved dørstokken så er det en hel del rust og jeg kan jo ikke skifte kaross i tillegg. Det er også små steder på bakskjermene som ikke kan skiftes.

På grunn av at det er vanskelig å komme til så tenkte jeg prøve rustetern. Jeg skal også prøve de tingene på innsiden.

Hvordan fikser dere steinsprut? Det jeg har lyst til å prøve er å slipe ut det, ha i rusteter, tektyl kanskje, maling og så klarlakk som vannslipes.

bare til info, tektyl har man gjerne under bilen, ikke på overflate som skal lakkeres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det ruster inni falsene, så selvom du sliper bort all rust du ser så er det fortsatt rust der og det kommer fort tilbake...

Helt enig.

Du bør gjøre som BMW gjør med slike ting på rustgarantien, skifte delene!

4 dører, et panser og en bakluke kommer sikkert ikke på mer enn 20.000 + lakkering = ny bil :)

En i familen som har e46 sedan byttet 4 dører, bakluke og panser på garantien. Dette kom på godt over 50 lapper. Dette var på merkeverksted og garanti så han betalte ingen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der det ikke kan sandblåses/byttes deler: Slip helt ned til bart metall, om det er mulig. Vask reint, og ha på BRUNOX. Dette er et antirust middel som både hindrer og stopper rustangrep. Fungerer faktisk veldig bra:) Ha på en 2-3 strøk, og vent 6-12 timer mellom hvert strøk. Deretter slenger du på ordentlig grunning, og ordentlig lakk. Ikke biltema/bilextra materiale. Fargehandler som feks diverse Fargerike forretninger blander proff lakk i alle farger, og dette er det jeg anbefaler å gjøre/bruke.

Sleng deretter på klarlakk og du er ferdig. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve brunox. Funker på samme måte som rusteter kanskje? Kan jo ha på begge deler. Nye bmw har 12 år rustgaranti ikke sant og så leste jeg at siste 5-serien kom best ut i aftenposten http://www.aftenposten.no/forbruker/bil ... 101102.ece

Nå digger jo jeg e46 da, og noen andre gamle bimmere, så best å prøve å ta rusten med en gang.

Noen som vet om bra klarlakk som lett kan vannslipes:?: noen skrukker seg og annet rart visst nok. Så skal det på noe fuktavstøtende bak og så er det på med voks så det er mest mulig tette porer og fuktavstøtende på utsiden og. Noen som har fått rustreparasjon t å funke lenge og hvordan gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...