Eklund Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 hei. min e46 ruster som et uvær. Det er i alle dører, panser, bakluke, ja overallt. Det er altså mange steder, men foreløpig lite på hvert sted. Bortsett fra en dør og en skjerm så bare må skiftes. Hva gjøre? noen som vet hvordan man får stoppet det? Prøvde å lakkere ene skjermen, men det ble bare verre etter noen få uker. Tok sinkgrunning og så lakk og til slutt to-komponents klarlakk. Jeg tror at jeg ikke lot det tørke lenge nok for det kom bobler ganske raskt. Baksiden ble heller ikke gjort noe med, men burde jo hatt noe fuktavstøtende, som bitumen eller noen annen fet maling. Nå tenkte jeg prøve med rusteter fra biltema. Jeg har tenkt til å fjerne rusten fra noen steder med kanskje 5mm i diameter, få i rusteter, kanskje tektyl, litt maling og så klarlakk. Allt skal gjøres med pensel. Lakken må være to komponents, ikke spray, og den må gå å vannslipe. Noen som kan anbefale noen klarlakk som an vannslipes? Noen bra antirustprodukter? Noe å fuktavstøtende å ha på innsiden? Erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 Rusten må sandblåses ellers kommer den alltid tilbake. Det er vell litt vanskelig å få til inni dører ol. Dørene må sprøytes med noe innvendig, de eldre jeg har snakket med sverger til ovatrol (nå greier dem bruker på trebåt) Tectyl selger en tynn brun masse på sprayboks som er ganske bra. Rusteter skal jo binde rusten og stoppe prosessen, men er bedre å fjerne den der det er nok stål igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 Problemet er vel at det ruster inni falsene, så selvom du sliper bort all rust du ser så er det fortsatt rust der og det kommer fort tilbake... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 Problemet er vel at det ruster inni falsene, så selvom du sliper bort all rust du ser så er det fortsatt rust der og det kommer fort tilbake... Helt enig. Du bør gjøre som BMW gjør med slike ting på rustgarantien, skifte delene! 4 dører, et panser og en bakluke kommer sikkert ikke på mer enn 20.000 + lakkering = ny bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2009 Det er en 98 modell e46 så noen rustgaranti er jeg skeptisk til. Ellers så tror jeg at de verste stedene bare må byttes som du sier at de gjør. Så prøver å få tak i brukt med riktig farge. Likevel, ved dørstokken så er det en hel del rust og jeg kan jo ikke skifte kaross i tillegg. Det er også små steder på bakskjermene som ikke kan skiftes. På grunn av at det er vanskelig å komme til så tenkte jeg prøve rustetern. Jeg skal også prøve de tingene på innsiden. Hvordan fikser dere steinsprut? Det jeg har lyst til å prøve er å slipe ut det, ha i rusteter, tektyl kanskje, maling og så klarlakk som vannslipes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525i1991 Skrevet Juni 22, 2009 Share Skrevet Juni 22, 2009 rustgarantien er jo bare 6 år mann:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Juni 22, 2009 Share Skrevet Juni 22, 2009 Det er en 98 modell e46 så noen rustgaranti er jeg skeptisk til. Ellers så tror jeg at de verste stedene bare må byttes som du sier at de gjør. Så prøver å få tak i brukt med riktig farge. Likevel, ved dørstokken så er det en hel del rust og jeg kan jo ikke skifte kaross i tillegg. Det er også små steder på bakskjermene som ikke kan skiftes.På grunn av at det er vanskelig å komme til så tenkte jeg prøve rustetern. Jeg skal også prøve de tingene på innsiden. Hvordan fikser dere steinsprut? Det jeg har lyst til å prøve er å slipe ut det, ha i rusteter, tektyl kanskje, maling og så klarlakk som vannslipes. bare til info, tektyl har man gjerne under bilen, ikke på overflate som skal lakkeres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CS Skrevet Juni 22, 2009 Share Skrevet Juni 22, 2009 Problemet er vel at det ruster inni falsene, så selvom du sliper bort all rust du ser så er det fortsatt rust der og det kommer fort tilbake... Helt enig. Du bør gjøre som BMW gjør med slike ting på rustgarantien, skifte delene! 4 dører, et panser og en bakluke kommer sikkert ikke på mer enn 20.000 + lakkering = ny bil En i familen som har e46 sedan byttet 4 dører, bakluke og panser på garantien. Dette kom på godt over 50 lapper. Dette var på merkeverksted og garanti så han betalte ingen ting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Juni 22, 2009 Share Skrevet Juni 22, 2009 der det ikke kan sandblåses/byttes deler: Slip helt ned til bart metall, om det er mulig. Vask reint, og ha på BRUNOX. Dette er et antirust middel som både hindrer og stopper rustangrep. Fungerer faktisk veldig bra:) Ha på en 2-3 strøk, og vent 6-12 timer mellom hvert strøk. Deretter slenger du på ordentlig grunning, og ordentlig lakk. Ikke biltema/bilextra materiale. Fargehandler som feks diverse Fargerike forretninger blander proff lakk i alle farger, og dette er det jeg anbefaler å gjøre/bruke. Sleng deretter på klarlakk og du er ferdig. Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 skal prøve brunox. Funker på samme måte som rusteter kanskje? Kan jo ha på begge deler. Nye bmw har 12 år rustgaranti ikke sant og så leste jeg at siste 5-serien kom best ut i aftenposten http://www.aftenposten.no/forbruker/bil ... 101102.ece Nå digger jo jeg e46 da, og noen andre gamle bimmere, så best å prøve å ta rusten med en gang. Noen som vet om bra klarlakk som lett kan vannslipes:?: noen skrukker seg og annet rart visst nok. Så skal det på noe fuktavstøtende bak og så er det på med voks så det er mest mulig tette porer og fuktavstøtende på utsiden og. Noen som har fått rustreparasjon t å funke lenge og hvordan gjorde dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå