E30 Andreas Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 ikke for å tråkke noen på tærne men 1mm utgjør ca 1 kompresjonsforhold, så 9,4:1 med 2mm planing blir da 11,4:1 Mvh Andreas
Dan327t Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Noen som veit hva kompen blir eller kan regne ut hva som blir i 2.7 med is stempler?
MotorViagra Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 ikke for å tråkke noen på tærne men 1mm utgjør ca 1 kompresjonsforhold, så 9,4:1 med 2mm planing blir da 11,4:1Mvh Andreas Ja.. da skal jeg begynne å frese stempler etter ca mål siden 1mm ca utgjør 1 i komp Neida bare kødder litt.. Men du er inne på noe ja,men er tilfeldigvis folk som har gjort dette tidligere på ppf og autopower som har målt seg frem til dette og konkusjonen ble da 9,4:1 uten planing av blokk da med ca 2mm så kom du opp i 10,4 eller 10,8 :1 noe som ikke er så langt unna dine ca utregninger på 1mm pr 1 komp Er mange faktorer som spiller stor rolle.. er blokka plana før evt hvor mye? Er toppen plana evt hvor mye? hvor tykk er topp pakkningen.. Er bare å søke litt så kommer man frem til svar... Jeg selv har prøvd å regne på dette men er vanskelig da du ikke har motor og toppen. så blir kun ca man kan komme med. Men tidligere folk som har gjort dette har kommet fram til det.. Fikk også mld av andreas på ppf at denne ville være ca 9,4:1 uten åplane blokk.
MotorViagra Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Noen som veit hva kompen blir eller kan regne ut hva som blir i 2.7 med is stempler? med 320 råder?
Dan327t Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 Noen som veit hva kompen blir eller kan regne ut hva som blir i 2.7 med is stempler? med 320 råder? Ja
E30 Andreas Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 ikke for å tråkke noen på tærne men 1mm utgjør ca 1 kompresjonsforhold, så 9,4:1 med 2mm planing blir da 11,4:1Mvh Andreas Ja.. da skal jeg begynne å frese stempler etter ca mål siden 1mm ca utgjør 1 i komp Neida bare kødder litt.. Men du er inne på noe ja,men er tilfeldigvis folk som har gjort dette tidligere på ppf og autopower som har målt seg frem til dette og konkusjonen ble da 9,4:1 uten planing av blokk da med ca 2mm så kom du opp i 10,4 eller 10,8 :1 noe som ikke er så langt unna dine ca utregninger på 1mm pr 1 komp Er mange faktorer som spiller stor rolle.. er blokka plana før evt hvor mye? Er toppen plana evt hvor mye? hvor tykk er topp pakkningen.. Er bare å søke litt så kommer man frem til svar... Jeg selv har prøvd å regne på dette men er vanskelig da du ikke har motor og toppen. så blir kun ca man kan komme med. Men tidligere folk som har gjort dette har kommet fram til det.. Fikk også mld av andreas på ppf at denne ville være ca 9,4:1 uten åplane blokk. ja er helt enig i at det er mange faktorer som ga den utregninga på 10,4:1, og da jeg skriv er ca mener jeg ikke avvik på et halvt komp forhold menn det er ikke sikkert at denne motoren kommer til og gi samme komp som den som er regna ut, grunnet alle de faktorene, derfor blir det litt ca Mvh
plumbo79 Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Skrevet Juni 24, 2009 325 veiva har 75mm slaglengde, m21 veiva har 81mm.Det vil si at med m21 veiva går stemplene 3mm lengre opp og 3mm lengre ned i blokka. Ved å bare bytte veiva ville stemplene ha krasjet med ventilene i toppen, derfor bruker man 320/323 råder som er 5mm kortere enn 325 rådene. Det vil si at med m21 veiv og 320/323 råder er stemplene 2mm lengre ned i blokka når de er på toppen, i forhold til en orginal 325=lavere kompresjon. Med dette oppsettet og preface stempler får man 8,6:1 i komp, og ca 8,0:1 med faceliftstempler. Skal man bruke dette som sugemotor og få opp kompen, bør man plane av blokka. Feil.. du får ikke 8,0:1 med faclift stempler.. da må du frese de i tillegg. Med prefaclift og 320 råder sammen med m21 veiva vil du ha en komp på 9,4:1 ca tar du av ca 2mm på blokka da vil du få ca 10,4:1 - 10,8:1 kommer litt ann på hvor mye toppen er plana tidligere Kat stemplene har jeg ikke regnet på.. Har også diskutert dette med ppf, og de kom fram til det samme.. Prøver du å si at selv om stemplene ender opp 2mm lenger ned i blokka enn orginalt så blir kompen 9.4:1 ? noen som har drukket ferskenvin her igjenn
Gjest Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 325 veiva har 75mm slaglengde, m21 veiva har 81mm.Det vil si at med m21 veiva går stemplene 3mm lengre opp og 3mm lengre ned i blokka. Ved å bare bytte veiva ville stemplene ha krasjet med ventilene i toppen, derfor bruker man 320/323 råder som er 5mm kortere enn 325 rådene. Det vil si at med m21 veiv og 320/323 råder er stemplene 2mm lengre ned i blokka når de er på toppen, i forhold til en orginal 325=lavere kompresjon. Med dette oppsettet og preface stempler får man 8,6:1 i komp, og ca 8,0:1 med faceliftstempler. Skal man bruke dette som sugemotor og få opp kompen, bør man plane av blokka. Feil.. du får ikke 8,0:1 med faclift stempler.. da må du frese de i tillegg. Med prefaclift og 320 råder sammen med m21 veiva vil du ha en komp på 9,4:1 ca tar du av ca 2mm på blokka da vil du få ca 10,4:1 - 10,8:1 kommer litt ann på hvor mye toppen er plana tidligere Kat stemplene har jeg ikke regnet på.. Har også diskutert dette med ppf, og de kom fram til det samme.. Prøver du å si at selv om stemplene ender opp 2mm lenger ned i blokka enn orginalt så blir kompen 9.4:1 ? noen som har drukket ferskenvin her igjenn Hehe, samme sier jeg. Du tar nok feil her a-dekk.. Bare å søke, finnes haugevis av tråder som sier det samme som jeg skrev over her. Eller man kan bare regne ut selv, er ikke så vanskelig. Dette er forøvrig det man får i komp før man planer topp/blokk.
MotorViagra Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 Ok dere har sikkert rett.. gidder ikke diskutere da jeg i tillegg har fått svar fra Andreas på ppf forumet at dette stemmer.. Merkelig at en person med så mye erfaring skal ta feil han og... Men alle kan jo feile bogen Du får vise meg regnestykket ditt da..? Jeg kan være med på at tallene kan bomme litt, men kan si det slik da. Med prefacelift stempler vil kompen være et sted mellom 8.7:1 - 9,4:1 Stor margin men garrantert innenfor et sted. For å få dette nøyaktig må noen måle på denne motoren.. Da er jeg ferdig her, kommer ikke noe fasit svar på dette uansett
MotorViagra Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 Noen som veit hva kompen blir eller kan regne ut hva som blir i 2.7 med is stempler? med 320 råder? Ja Og til deg, da blr ca kompen 6:1 ett sted alt for lavt Få med CA
MotorViagra Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 325 veiva har 75mm slaglengde, m21 veiva har 81mm.Det vil si at med m21 veiva går stemplene 3mm lengre opp og 3mm lengre ned i blokka. Ved å bare bytte veiva ville stemplene ha krasjet med ventilene i toppen, derfor bruker man 320/323 råder som er 5mm kortere enn 325 rådene. Det vil si at med m21 veiv og 320/323 råder er stemplene 2mm lengre ned i blokka når de er på toppen, i forhold til en orginal 325=lavere kompresjon. Med dette oppsettet og preface stempler får man 8,6:1 i komp, og ca 8,0:1 med faceliftstempler. Skal man bruke dette som sugemotor og få opp kompen, bør man plane av blokka. Feil.. du får ikke 8,0:1 med faclift stempler.. da må du frese de i tillegg. Med prefaclift og 320 råder sammen med m21 veiva vil du ha en komp på 9,4:1 ca tar du av ca 2mm på blokka da vil du få ca 10,4:1 - 10,8:1 kommer litt ann på hvor mye toppen er plana tidligere Kat stemplene har jeg ikke regnet på.. Har også diskutert dette med ppf, og de kom fram til det samme.. Prøver du å si at selv om stemplene ender opp 2mm lenger ned i blokka enn orginalt så blir kompen 9.4:1 ? noen som har drukket ferskenvin her igjenn Mulig litt
Gjest Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 Her ble det så mye tall at halvparten kunne vert mer en nok. Hvorfor blir motoren 2,7 liter ved å bytte til diesel veiv? Gjør det så mye utslag at stemplene kommer 2mm lengre ned? isåfall ved at man stroker en motor bør ikke blokka hones først? med tanke på slitekanten etter ringene som blir nederst i blokka? Har en m20b25 m/kat. 1-8,8 i komp. Noen som vet om jeg får ett bra oppsett for turbo med m21veiv, b20 h-profil råder og kat stemplene? Noen som vet hvor mye stemplene tåler før de tar kvelden? På Forhånd takk for svar:)
Dan327t Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 Noen som veit hva kompen blir eller kan regne ut hva som blir i 2.7 med is stempler? med 320 råder? Ja Og til deg, da blr ca kompen 6:1 ett sted alt for lavt Få med CA Hvor mye tror du det har å si at blokk og topp er plana?
Gjest Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Ok dere har sikkert rett.. gidder ikke diskutere da jeg i tillegg har fått svar fra Andreas på ppf forumet at dette stemmer..Merkelig at en person med så mye erfaring skal ta feil han og... Men alle kan jo feile bogen Du får vise meg regnestykket ditt da..? Jeg kan være med på at tallene kan bomme litt, men kan si det slik da. Med prefacelift stempler vil kompen være et sted mellom 8.7:1 - 9,4:1 Stor margin men garrantert innenfor et sted. For å få dette nøyaktig må noen måle på denne motoren.. Da er jeg ferdig her, kommer ikke noe fasit svar på dette uansett Greit, her kommer det.. Hvis vi tar utgangspunkt i prefacemotoren som orginalt har 9,7:1 i kompresjon. Får starte med å vise hvordan man regner ut volum. Alle her har vel hatt litt matte på skolen og hørt om pi(3,14)¤radius¤radius for å regne ut areal. For å regne volum må man også ta med høyden. Diameter på stemplene er 8,4cm og slaglengden på veiva er 7,5cm. Da får vi 3,14¤4,2cm(radius)¤4,2cm(radius)¤7,5cm(slaglengde)¤6(antall sylindre)=2492. Men vi går ut i fra størrelsen på en sylinder, som da blir 415,4. Størrelsen på forbrenningskammeret er 47,8 pr sylinder. For å regne kompresjon tar man volum sylinder+forbrenningskammer og deler deretter på volum forbrenningskammer. Altså: 415,4+47,8/47,8=9,69. Altså 9,7. Når stempelet havner 2 mm lengre ned i blokka, så øker forbrenningskammeret med volumet disse 2 millimeterne utgjør. Det blir: 3,14¤4,2¤4,2¤0,2=11 Forbrenningsrummet øker da med 11 kubikkcm og blir 47,8+11=58,8. Så regner vi ut det nye sylindervolumet med dieselveiv(81mm slaglengde). 3,14¤4,2¤4,2¤8,1=448,6 (ganger vi med 6 sylindre blir det 2692) Så til slutt for å finne ut ny kompresjon: 448,6(sylindervolumet)+58,8(forbrenningskammer) delt på 58,8=8,6 i kompresjon, ikke 9,4!!!!! Håper jeg la denne diskusjonen død nå. Dette er selvfølgelig tall med orginal toppakning og uplanet topp og blokk.
MotorViagra Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hehe.. jeg kunne ikke blitt mere enig. Men som sagt dette er vis topp og blokk ikke er planet fra før da vil den stige. Før innlegget ditt skrev jeg mellom 8.7:1 og 9.4:1 Stor margin men garrantert innen for Så vi er på bølgelengde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå