Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ok dere har sikkert rett.. gidder ikke diskutere da jeg i tillegg har fått svar fra Andreas på ppf forumet at dette stemmer..

Merkelig at en person med så mye erfaring skal ta feil han og...

Men alle kan jo feile :)

bogen

Du får vise meg regnestykket ditt da..?

Jeg kan være med på at tallene kan bomme litt, men kan si det slik da.

Med prefacelift stempler vil kompen være et sted mellom 8.7:1 - 9,4:1

Stor margin men garrantert innenfor et sted.

For å få dette nøyaktig må noen måle på denne motoren..

Da er jeg ferdig her, kommer ikke noe fasit svar på dette uansett :)

Greit, her kommer det..

Hvis vi tar utgangspunkt i prefacemotoren som orginalt har 9,7:1 i kompresjon.

Får starte med å vise hvordan man regner ut volum.

Alle her har vel hatt litt matte på skolen og hørt om pi(3,14)¤radius¤radius for å regne ut areal. For å regne volum må man også ta med høyden.

Diameter på stemplene er 8,4cm og slaglengden på veiva er 7,5cm.

Da får vi 3,14¤4,2cm(radius)¤4,2cm(radius)¤7,5cm(slaglengde)¤6(antall sylindre)=2492. Men vi går ut i fra størrelsen på en sylinder, som da blir 415,4.

Størrelsen på forbrenningskammeret er 47,8 pr sylinder.

For å regne kompresjon tar man volum sylinder+forbrenningskammer og deler deretter på volum forbrenningskammer.

Altså: 415,4+47,8/47,8=9,69. Altså 9,7.

Når stempelet havner 2 mm lengre ned i blokka, så øker forbrenningskammeret med volumet disse 2 millimeterne utgjør.

Det blir: 3,14¤4,2¤4,2¤0,2=11 Forbrenningsrummet øker da med 11 kubikkcm og blir 47,8+11=58,8.

Så regner vi ut det nye sylindervolumet med dieselveiv(81mm slaglengde).

3,14¤4,2¤4,2¤8,1=448,6 (ganger vi med 6 sylindre blir det 2692)

Så til slutt for å finne ut ny kompresjon:

448,6(sylindervolumet)+58,8(forbrenningskammer) delt på 58,8=8,6 i kompresjon, ikke 9,4!!!!! :)

Håper jeg la denne diskusjonen død nå.

Dette er selvfølgelig tall med orginal toppakning og uplanet topp og blokk.

Kunnet du regnet ut komp med is stempler i 2.7?

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...