thunderstorm77 Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Jeg har lest en del på forumet her at mange mener man har 5 års reklamasjonsrett også på bruktbilkjøp - da selvfølgelig ikke på slitedeler. Jeg fikk nylig byttet styringsenhet ifm. med et annet problem på min 2002 318i. Dette hjalp ingenting, men de krever likevel at jeg skal betale. Kan jeg kreve å få dette refundert fra selger siden styringsenheten ikke er en slitedel?
håkon_w Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 privat eller forhandler, hvor lenge har du hatt bilen? privat kan du nok se langt etter refusjon, det begynner tross alt å bli en "gammel bil" og privat går det meste på goodwil, forhandler ser kansje potensiale i en fornøyd kunde, men ikke forvent allverden
thunderstorm77 Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Skrevet Juni 23, 2009 Bilen ble kjøpt av Stenshagen i 2005, og det er også de som gjorde en heller tvilsom fakturering - hvor jeg nå prøver å få refundert deler av beløpet. Forventer ikke så mye, men prøver å finne ut hvordan jeg har best sjanser til å vinne denne saken. Verkstedet svarer ikke engang på brev fra advokat, og da er det litt vanskelig å få en teknisk vurdering av NAF siden vi har behov for mer underlagsinformasjon.
monodonk Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Reklamasjonsretten på 5 år gjelder fra varen ble solgt første gang uannsett om bilen bytter eier eller ei men den blir ikke utvidet ved videre salg. Det er mulig at folk blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjonsrett er en lovfestet garanti som produsenten må forholde seg til og garanti er noe som selger/produsent kan velge å gi ved et salg enten det er ny eller brukt vare. Hvis du kjøper en ny del til bilen så vil den nye delen komme inn under reklamasjonsretten. Så hvis styrings enheten din er blitt byttet tidligere så gjelder reklamasjonsretten og hvis ikke så bør du sjekke hva som står i salgskontrakten om garanti.
PIIIPower Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Reklamasjonsretten på 5 år gjelder fra varen ble solgt første gang uannsett om bilen bytter eier eller ei men den blir ikke utvidet ved videre salg. Det er mulig at folk blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjonsrett er en lovfestet garanti som produsenten må forholde seg til og garanti er noe som selger/produsent kan velge å gi ved et salg enten det er ny eller brukt vare. Hvis du kjøper en ny del til bilen så vil den nye delen komme inn under reklamasjonsretten. Så hvis styrings enheten din er blitt byttet tidligere så gjelder reklamasjonsretten og hvis ikke så bør du sjekke hva som står i salgskontrakten om garanti. Neida, gjelder pr salg. jeg har fortsatt reklamasjon på min 96 modell selv om jeg kjøpte den i 2007. Dette gjelder kun fra firmaer da.
monodonk Skrevet Juni 23, 2009 Skrevet Juni 23, 2009 Beklager jeg tok feil og legger meg helt flat - "Dersom du kjøper en bruktbil fra en forhandler, er hovedregelen at du har fem års reklamasjonsrett. Ved salg mellom private kan kjøper reklamere i to år" http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... onsreglene Les om det her ganske innteresant.
thunderstorm77 Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Skrevet Juni 23, 2009 Dette er jo interresant. I dette tilfellet - faller styringsenheten under denne kategorien? Dette er jo en ren programmeringsenhet fra fabrikk, kan ikke slites eller misbrukes?? "Du kan reklamere på mangler, det vil si feil som var til stede ved leveringen, inkludert skjulte mangler. Det heter seg at mangelen må ha vært der da du kjøpte, men det kan ha vært en latent feil. Men det kan ikke være feil som skyldes slitasje eller feilbruk av kjøperen. Hvis det er en feil som oppstår før den vanligvis skal, vil det normalt være en mangel."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå