benger Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 God kveld! Etter å ha byttet kamsensoren på innsugsiden, fikk jeg tatt en ny diagnose. Takk til "Tele" her på forumet! Det viste seg at jeg har feiltenning på sylinder 1, 5, 3 og 6. Dette forklarer nok den høylytte tenningsbanken jeg opplever. Knitring ved pådrag. Spesielt hørbart under 3000 o/min, og dårlig drag på lavt turtall. Noen her som har tips om hva som kan være årsaken til dette? Har nylig overhalt Vanosen. Ingen andre feilkoder kom opp. Så det er tydeligvis ingen O2-sensorer, coiler eller dyser som er ødelagt. Pluggene er av typen NGK, byttet i fjor, og kjørt ca 30.000km med. Kan det være så enkelt som å ta en innvendig motorflush for å løsne evt. fastsatte ventiler etc, eller blir det som som å tro på noe bedre enn julenissen ? Og kanskje en dyserens på tanken? legger ved et dårlig bilde fra diagnosen: Jeg er evig takknemlige for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 Har hatt samme feilkoder. Da var det coilene som var på vei ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 Men vil ikke det komme frem av en diagnose? Altså: "Ignition Coil failure" e.l ? Jeg kan evt omrokkere på coilene og se om samme feilmelding kommer opp, men på en annen sylinder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 Bytt plugger og pluggledninger. Bytt om på coilene og se om du får samme feilmelding på samme sylinder. Eller så kan det være en ventil som har satt seg, lekasje i sylinderene... Er så mye som kan være galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 Bytt plugger og pluggledninger.Bytt om på coilene og se om du får samme feilmelding på samme sylinder. Eller så kan det være en ventil som har satt seg, lekasje i sylinderene... Er så mye som kan være galt. Ja er veldig mye som kan være galt. Håper på at det er noen ventiler som har satt seg, og at de løses igjen med en QMI motorrens. Gjorde underverker på min forrige bil. Men fastsatte ventiler på 4 sylindre?? Om jeg må bytte coiler, så ble det ikke så dyrt som først antatt. 739 kr stk på Schmiedmann. Bremi coiler. Mener det var Bremi som sitter der fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 Det var Bremi coiler som stod i min motor også. Var visst en del problemer med disse. De nye som jeg kjøpte fra bavaria var bosch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 Fant denne PDF filen på nett Benger: http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1202496348 Plukk av toppdekselet ditt og sjekk nummer. Hvis du går for coilbytte husk også nye original plugger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 Fant denne PDF filen på nett Benger:http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1202496348 Plukk av toppdekselet ditt og sjekk nummer. Hvis du går for coilbytte husk også nye original plugger... Se der ja! Så ikke at E46 stod oppført med M52 motoren som jeg har, men "Bremi ignition coils with date of production 42/2002 or earlier must be replaced". Så godt mulig at det gjelder min også, siden jeg har en 11/1999 modell. Sjekker opp delenr på coilene til M54 og M52 før 42/2002. Ser at Bosch coilene er noe dyrere enn Bremi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 24, 2009 Share Skrevet Juni 24, 2009 Må si jeg puster lettet ut her nå, Bremi coiler til M54 motoren er ikke et problem før aug 02' til okt 02' Men ser ikke din motor på listen nei... Hmmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 Da er du heldig Men ser ut i fra Realoem.com at coilene på M52TU har samme delenr på coilene som M54 motoren har opp til Oktober 02, som nevnes i det pdf dokumentet. Så jeg er nok smittet med samme problem, selvom det ikke står skrevet i dokumentet. Men skal sjekke produksjonsdato på coilene mine for å være helt sikker. Garantert før 42/02, så taper ikke så mye på å bytte de. Får bare håpe GS selger coiler med produksjonstall etter 42/02. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2009 Hatt kontakt med beisansystems ang problemet. De mener det kan være alt fra små vakum lekasjer til oljefilm på LMM pga KN filterkitet. CCV kan være moden for utskifting. (Crank Case Valve) Veivhusventilasjonen, diverse belger og rør under innsuget. Men sjekket ganske nøye at disse er tette. Og mulig at 4 coiler er ødelagte, men if. dem: "Sounds odd". hehe. Så, billigste jeg prøver nå, er å rense LMM med MAF/LMM rensespray, og monterer OEM filterboxen med filter. Morsomme er at jeg ikke reagerte på noe tenningsbank før en stund etter at KN filteret ble montert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 25, 2009 Share Skrevet Juni 25, 2009 Ja jeg også syns det "hørtes ut som Odd" at plutselig 4 coiler skal ryke på en gang. Prøv litt andre ting først, men alt er selvsagt mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2009 Ja, kjedelig om jeg hadde brukt 4000 kr på nye coiler, når jeg egentlig kunne brukt 400 kr på originalt nytt filter og en LMM-rensespray. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 25, 2009 Share Skrevet Juni 25, 2009 Det du kan prøve er å ta av kabelen til LMM og se om problemene fortsetter... da skal motorlys komme på grunnet nødprogram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Juni 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2009 Ja, kan prøve det, og kjøre uten LMM. Sist bilen kjørte i Nødmodus, var det ikke antydning til kakling/knitring. Jeg reiser på BilXtra og kjøper meg en rens i dag, så får vi se om jeg merker noen forskjell Krysser fingrene for forurensing på trådene i LMM. Ultrafølsomme dr*t... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå