Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
hmmm...kan jeg forresten fylle på ny type gass på en e36?

Mest sansynlig. Min 95' 530 har R134a.

Tror de fleste biler etter 90' har dette.

Tok forresten AC service på min idag, manglet ca 200g gass, og fyllte på alt nytt igjen, 1.5kg, STOR forskjell på klimaanlegget, selv om det bare manglet 200g gass.. Så hvis man har dårlig effekt, er det ikke mye som skal til!

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

OK, da har jeg fått fylt gass rundt 900gram eller noe.

Vi fant ut at kompressoren ikke slo inn og etter noen timer med fikling fant vi ut at det mangler en kabel inn på ECU'en (pinne 37 tror jeg)

Denne skal visst nok jorde slik at kompressoren slo inn, når vi lasket fra den store runde motorkontakta, x20 eller hva BMW kalte den så går kompressoren.

Har byttet motor i denne bilen etter den gamle rasa, og bilen motoren kom fra har tydeligvis ikke AC, bmw har tydeligvis også bestemt seg for å spare penger på ledningsnettet.

Spørsmålet er da. Kan jeg bare laske denne rett til jord, eller må jeg legge kabel helt fra den runde motorkontakta og inn til ecuen/evnt bytte ledningsnett :roll:

Skrevet

da har jeg lasket over. klarte ikke måle særlig til strøm hverken med motor i gang eller uten, men nå koker bilen nesten over ved hard belastning. ikke går det an å skru av ac med brytern heller. må vel til å bytte el-nett da

Skrevet

da var lasken borte igjen. på vei til jobb, kjølig og god kom det plutselig "store" mengder frostrøyk inn i kupeen fra kanalene på høyere side. oppdaget at påfyllingsrøret ved torpedoveggen var dekket av rim.

Skjønner ikke en dritt :?

Skrevet

jepp, kjører ac komp. hele tiden er ikke bra :) ikke slik det er ment værtfall.. kan se litt skummelt ut når frostrøyken kommer :D hehe

er nokk lurt å lage noe system på det som gjør at den kutter når den skal :) om du finner ut hvilken utgang på klima som styrer komp. så kan du kanshe legge kabel fra den og til den kabelen som trenger. muligens igjennom et relee.. alt ligger jo klart i bilen kun at du må få trekt kabelen til det releet tenker jeg..

Skrevet

tipper jeg biter i det sure eplet å bytter ledningsnettet. har det jo fra den gamle motoren.

er det en kurrant jobb tar det sikkert ikke lengre tid enn å legge egne kabler.

Så kompressoren skrur seg egentlig av/på innimellom, slik som kjøleskap etc?

Skrevet

Gassen koster ikke mer enn noer hundrelapper pr.kg.Så her er det nok noen som tjener gode penger.Er kuldemontør og der jeg jobbet før tok vi 400,-for trykktest,vakumering og oppfylling(tomt anlegg)Vi var nok litt snille da,men flere tusen er flåing.

  • 4 weeks later...
Skrevet

da har jeg lagt opp kabelen som manglet i ecuen, men dette funker fortsatt ikke. noen som har tips?

Skrevet

Jeg hadde samme problem, altså at kompressoren ikke ville starte, etter bytte av klimaenhet på E38en min. Fra dobbel digital av første generasjon med pikselfeil til dobbel digital av siste generasjon. Var bare å kode den, fordi bilen den kom fra brukte en annen type startsignal, så funka alt igjen... så med mindre du er 100% sikker på at det er ledningsnettet som er feil...

Skrevet

høres intressant ut. dette gjelder altså en to-sone klima, digital sådan.

men det manglet jo også en kabel da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...