leif harald Skrevet August 9, 2011 Skrevet August 9, 2011 Husker du hvor mange cm du korta inn giroverføringa?
Howrd Skrevet August 9, 2011 Forfatter Skrevet August 9, 2011 Husker du hvor mange cm du korta inn giroverføringa? Først kortet jeg inn begge med ca 9cm, deretter en cm til på selve gearbytter armen fordi gearstanga ble for mye fremoverbøyd.. Så 9cm på alustag og 10cm på stålstag.. Men kan ikke garantere at jeg husker rett Og husk for all del å sett en strek langs hele gearbytter armen før du kapper.. Dette for å holde på vinkelen på staget siden de 2 tappene som står ut ikke har lik vinkel. Jeg glemte dette og endte opp med å kappe opp og sveise sammen mange ganger før stanga havnet i midten.
Howrd Skrevet August 10, 2011 Forfatter Skrevet August 10, 2011 Var ganske mye ja:p men slik jeg husker det tok jeg enten 8 eller 9 på begge først, og deretter 9 eller 10 på stålstaget
Howrd Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Da er bilen midlertidig montert i vente på teknisk overgang hos bmw og godkjenning hos statens vegvesen, så neste uke får jeg vel svar på om bilen får ha M50`n ombord Fikk lånt meg noen felger btw, litt bedre enn stålfelgene..
Howrd Skrevet September 29, 2011 Forfatter Skrevet September 29, 2011 Da er bilen GODKJENT (preface med firer) Det ble 2 turer innom statens for å vise bilen. Den første gangen ble naturligvis bilen for tung, men kontrolløren hadde tro på at det skulle gå uansett, så jeg fikk faktisk lov til å dra hjem å ribbe den innvendig Godkjenningen foregikk slik. Mandag 29 august: Turen gikk innom BMW for å la de se på understell og konstruksjon. En hyggelig kar der så over understell, men sjekket ikke noe spesielt med tanke på tykkelse osv, han så vel egentlig bare på om bakstillingen hadde skivebrems, og foretok nesten en slags pkk.. Etter å ha gjennomført en 4-hjulskontroll med justering, tok vi turen innom kontoret hans for å se over delenummer og slikt. Hadde gruvd meg litt til dette ettersom jeg er fullt klar over at karossen på preface ikke har samme delenummer som facelift 320is.. Men dette gikk greit sa han, karosseriene var tilnærmet like, og uten at han hadde noen kunnskaper om det kunne han gå go for at de helt sikkert var like sterke. Fikk deretter en attest fra de på at bilen hadde rett understell med bremser slik at den var skikket for motoren. Torsdag 01 september: Innom statens vegvesen for å godkjenne. Bilen gikk ikke som den skulle denne dagen, sleit med at den gikk på 5.. Men tok turen uansett. Fyllte før kontrollen full tank for veiing, og kjørte opp på vekta deres. egenvekta uten meg inni ble da 1120Kg. Kjørte deretter bilen inn på verkstedet deres, der sjekket de støtdempere osv. Så ble bilen heist opp, og kontrolløren så over understellet. Sjekket også motornummer, for å se at det stemmte med nummer i søknad. Alt så greit ut. Så deretter over oppi motorrom. av en eller annen grunn hengte han seg opp i konfilteret jeg hadde montert, og det ble en del frem og tilbake med samtaler med flere kontrollører der før han gikk god for det. Alt var greit i motorrommet også. Konklusjonen for denne dagen var at jeg måtte inn til etterkontroll.. Dette fordi motor ikke gikk skikkelig, da de skulle ta CO gikk ikke denne igjennom. De ville også ha kjøpskontrakt eller en bekreftese av forrige eier av motor på at jeg hadde kjøpt den. Og etter litt regning på vekt, fant de ut at jeg strøk her også.. Vekten ble slik: Egenvekt med fører i vognkort: 1095 (1020 uten fører) Egenvekt uten fører ved veiing: 1120 Altså hadde bilen gått opp med 100 !!!!!! Kg Tillatt totalvekt i vognkort: 1480kg Hva den nye egenvekten ble var ikke så viktig, bare den ikke oversteg tillatt totalvekt. Så ny totalvekt med 5 i bilen ble: 5*75 + 1120 = 1495Kg (15Kg over) Så fikk dra hjem å "tilpasse" den litt mere Onsdag 28 september: Inn for etterkontroll. Hadde ribbet bilen skikkelig før denne dagen. Fjernet dørkmatte, dørtrekk foran og bak, hattehylle, midtkonsoll, cd-spiller og høyttalere, bagasjeromsinnredning, reservedekk (kjøpte en boks med dekkfiks), lister utvendig, ALL plastikk i lokari og mottorrom, lydisolasjon panser og mye mere jeg sikkert har glemt. Kontrolløren fliret skikkelig da jeg kom for å veie, og gikk faktisk god for ribbingen Det var jo bare for komforen sa han Veiinga havnet nå på 1080Kg (40Kg under den forrige veiinga). Tillatt totalvekt ble nå oppfylt ettersom den er på 1480 i vognkort, og ble med 5 i bilen 1455Kg. Så ny nyttelast i bilen blir vel 25Kg nå Akselvekt ble også målt foran, og den ble på 600Kg akkurat, tillatt akselvekt frem er 760 i vognkort. Så for de som orker å lese all denne teksten, det går altså an å få godkjent en e30 preface med firer, man må bare møte på de rette kontrollørene som faktisk ikke ser seg så utrolig blinde på forskrifter. Men når det er sagt, så var han faktisk utrolig nøye. Så nå får jeg nytt vognkort del 1 med ny kW (141) og godkjent senk (60/40)
BMWM Skrevet Oktober 4, 2011 Skrevet Oktober 4, 2011 Gratulerer! Bra du tar deg tid til å legge ut så mye info om hvordan det gik! spennende å lese og nyttig me tanke på at jeg lurer på å gjøre det samme selv en gang, har selv firer.. Blir spennende å se bilen ferdig!
Howrd Skrevet Oktober 4, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2011 Gratulerer, gøy når man får lønn for strevet Gratulerer!Bra du tar deg tid til å legge ut så mye info om hvordan det gik! spennende å lese og nyttig me tanke på at jeg lurer på å gjøre det samme selv en gang, har selv firer.. Blir spennende å se bilen ferdig! Takktakk Er vel ikke umulig med firer, men det krever at man fjerner det man overhode kan fjerne av vekt før kontroll Det med at det er preface, så skal det vel egentlig ikke være mulig å få godkjent, ettersom karossene er ulike. Preface har jo ikke 320iS, så her må man finne et BMW merkeverksted som kan gå god for at preface og facelift er "like" Bilen skal nå gjennom pkk, og settes bort i vinter for demontering og pussing.. Så blir det å montere m-tech1 og få på lakk på nyåret
Howrd Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Går litt treigt med denne nå i vinter, men har for det meste holdt på med karosseriarbeid, da den skal inn til lakk i mars. Har sveist inn ny hjulbue, ettersom vi hadde problemer med å få en bra finish på skjøten som ble midt på hjulbuen. Men desverre så greide jeg å knote til igjen fordi nye buen kommer fra veng, drittpassform.. Så nå er hele sia på bilen bestillt (fra b stolpe til baklykt), og skal monteres om ei uke når den kommer Felger kommer også neste uke (10"x17" bak og 8,5"x17" fram) slik at jeg får valsa ut rett før bilen skal inn til lakk Så bildeupdates kommer
Howrd Skrevet Februar 27, 2012 Forfatter Skrevet Februar 27, 2012 Ting skjer fremdeles! Vi bytta nå hele bakskjermen etter at både jeg og lakkerer ble enige om at det ble for mange skjøter og spakkel til at sluttresultatet skulle bli noe bra. Innerskjerm ble også byttet da denne hadde sett bedre tider. Har ikke noen bilder av det da men. Prøvde også på de nye felgene Noen bilder:
OleE30 Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Må få gratulere med godkjenningen! Har sett igjennom hele prosjektet nå og det ser veldig bra ut! Det ser ut som du er nøye i værtfall Stå på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå