Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rubbing inneholder et slipemiddel, og brukes for å fjerne fastsittende flekker og asfalt Kan også brukes for å fjerne lakkstøv om du har lakkert.

Polering gjøres for å få en blank finish, samt at man får et beskyttende lag på lakken.

Så først rubber man, og så polerer man.

Rubbing uten polering blir ikke bra 8)

Skrevet

Eventuelt kan man si at det er to ord for samme ting, selv om rubbing ofte tenkes som noe grovere enn polish hehe

Uansett, bruker man et produkt med mye cutting (grovt middel som tar mye), bør man gå over igjen med en finere polish for å fjerne kjørespor osv.

Skrevet
takk !! :D

noen fler tips om hvordan å få en bra rubbing/polering??

ting man på gjøre/ikke gjøre? :roll:

IKKE polèr i sola 8)

Da blir det skjolder :wink:

Skrevet

Nå rubber man ikke for å få vekk flekker og asfalt. Dette tar man med en god avfetnig og en runde med clay.

Lakk støv må man nokk gå hakke grovere til verks, da gjelder våtsliping.

Rubbing er når man bruker produkter med mye cut, for å fjerne RDS og swirls etter f.eks vasking eller oksidering på SS-lakk. Når man ruber blir området mattere. For å få opp glansen og fjerne evt mikroriper som kan vises som hologrammer i sollys, bruker man polering. polering har veldig lite cut i seg.

Når det gjelder å beskytte lakken kan man velge en pollering med voks.

Eller man kan velge å legge på voks eller lakkforsegler etterpå.

En lakkforsegler binder seg til lakken og vil ha lengre holdbarhet enn en voks. En voks legger seg over lakken, og gir en våtere look.

Man kan også legge på voks over en lakkforsegling.

Hva du skal passe deg for kommer jo helt an på hvordan du skal jobbe.

Man har hovedsak tre alternativ;

-For hånd

-Med DA maskin

-Med Roterende maskin

En ting som er grunnleggende er at syntetiske produkter trenger lengre herdetid enn naturlige.

Vanlig tid er ca 24 timer for syntetisk og 4 timer for naturlig

for mere informasjon anbefaler jeg at du besøker

www.detailersclub.no

Skrevet

Har selv nettopp investert i en polermaskin (roterende) Hadde en del swirl i panser, tak og bakluke. Var selfølgelig usikker på hvordan dette virket og redd for og skade lakken siden dette var helt nytt for meg. Var på Scandic Shine i Verdal og fikk padder og en rubbing med veldig lite slipemiddel i. Som amatør på maskinsliping var dette veldig greit og trene seg på. Måtte selvfølgelig kjøre flere ganger over for og få bort vaskeriper og swirl, men det ble veldig bra til slutt. For en nybegynner tror jeg dette er greit for og lære seg teknikken uten og være redd for og gjøre skade. Neste gang så kanskje jeg prøver en litt grovere rubbing.

Skrevet
Hva du kjøpte da?

Scholl S17 eller Scholl S30 ?

Kjøpte Scholl s30. Kanskje litt tykk for maskinpolering men en fantastisk glans. Kjøpte også en billig voks som heter Chemical Guys (kr 299) bare for og prøve. Syntes selv det ble et meget bra resultat. Mange som har kommentert det og det var jo positivt. Har tidligere stort sett prøvd det meste av polerings midler som selges på bensinstasjoner etc, uten at jeg har blitt helt fornøyd.

Skrevet

Er ment for maskinpolering, så er god den :) Tar vel ikke så mye, men er jo greit å starte med noe uten så mye cutting når du bruker roterende, for å unngå å gjøre så mye galt.

Voksen du har kjøpt er vel Chemical Guys Pete's 53. Gir nok bra "wet-look" på bilen den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...