kakemonster Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 hva er forskjellen på polering og rubbing? kan man rubbe uten og polere og få ett bra resultat?? noen som har erfaring med dette?=)=)
Glennski Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Rubbing inneholder et slipemiddel, og brukes for å fjerne fastsittende flekker og asfalt Kan også brukes for å fjerne lakkstøv om du har lakkert. Polering gjøres for å få en blank finish, samt at man får et beskyttende lag på lakken. Så først rubber man, og så polerer man. Rubbing uten polering blir ikke bra
Ad|oS Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Eventuelt kan man si at det er to ord for samme ting, selv om rubbing ofte tenkes som noe grovere enn polish hehe Uansett, bruker man et produkt med mye cutting (grovt middel som tar mye), bør man gå over igjen med en finere polish for å fjerne kjørespor osv.
kakemonster Skrevet Juni 25, 2009 Forfatter Skrevet Juni 25, 2009 takk !! noen fler tips om hvordan å få en bra rubbing/polering?? ting man på gjøre/ikke gjøre?
Glennski Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 takk !! noen fler tips om hvordan å få en bra rubbing/polering?? ting man på gjøre/ikke gjøre? IKKE polèr i sola Da blir det skjolder
Citrus Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Nå rubber man ikke for å få vekk flekker og asfalt. Dette tar man med en god avfetnig og en runde med clay. Lakk støv må man nokk gå hakke grovere til verks, da gjelder våtsliping. Rubbing er når man bruker produkter med mye cut, for å fjerne RDS og swirls etter f.eks vasking eller oksidering på SS-lakk. Når man ruber blir området mattere. For å få opp glansen og fjerne evt mikroriper som kan vises som hologrammer i sollys, bruker man polering. polering har veldig lite cut i seg. Når det gjelder å beskytte lakken kan man velge en pollering med voks. Eller man kan velge å legge på voks eller lakkforsegler etterpå. En lakkforsegler binder seg til lakken og vil ha lengre holdbarhet enn en voks. En voks legger seg over lakken, og gir en våtere look. Man kan også legge på voks over en lakkforsegling. Hva du skal passe deg for kommer jo helt an på hvordan du skal jobbe. Man har hovedsak tre alternativ; -For hånd -Med DA maskin -Med Roterende maskin En ting som er grunnleggende er at syntetiske produkter trenger lengre herdetid enn naturlige. Vanlig tid er ca 24 timer for syntetisk og 4 timer for naturlig for mere informasjon anbefaler jeg at du besøker www.detailersclub.no
nimitz Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Har selv nettopp investert i en polermaskin (roterende) Hadde en del swirl i panser, tak og bakluke. Var selfølgelig usikker på hvordan dette virket og redd for og skade lakken siden dette var helt nytt for meg. Var på Scandic Shine i Verdal og fikk padder og en rubbing med veldig lite slipemiddel i. Som amatør på maskinsliping var dette veldig greit og trene seg på. Måtte selvfølgelig kjøre flere ganger over for og få bort vaskeriper og swirl, men det ble veldig bra til slutt. For en nybegynner tror jeg dette er greit for og lære seg teknikken uten og være redd for og gjøre skade. Neste gang så kanskje jeg prøver en litt grovere rubbing.
nimitz Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hva du kjøpte da?Scholl S17 eller Scholl S30 ? Kjøpte Scholl s30. Kanskje litt tykk for maskinpolering men en fantastisk glans. Kjøpte også en billig voks som heter Chemical Guys (kr 299) bare for og prøve. Syntes selv det ble et meget bra resultat. Mange som har kommentert det og det var jo positivt. Har tidligere stort sett prøvd det meste av polerings midler som selges på bensinstasjoner etc, uten at jeg har blitt helt fornøyd.
Ad|oS Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Er ment for maskinpolering, så er god den Tar vel ikke så mye, men er jo greit å starte med noe uten så mye cutting når du bruker roterende, for å unngå å gjøre så mye galt. Voksen du har kjøpt er vel Chemical Guys Pete's 53. Gir nok bra "wet-look" på bilen den
Citrus Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 S30 er bra den, bruker du S40 får du enda litt mere glans men den har nesten ikke noe cut i seg så man får ikke korigert noe. Du må også prøve S17 med svart scholl pute. Gir en del cut, men avslutter med en fin glans lell. Her har du bilder av en bil jeg tok med s17 http://www.detailersclub.no/forum/index ... topic=3286
Citrus Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Ad|oS, du er vel medlem på DCN..? Noe kjent med nicket ditt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå