camxer Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Hver morgen når bilen har stått parkert i 8t+ er bilen min rar på begynnelsen. Girkassen (5hp18) vil ikke opp i gir, slurer ikke men holder seg på konstant fart/turtall ca 30-40 km/t med pedalen i bunn. Må pumpe litt med gasspedalen for å så få den til å gire og da hører jeg et "klikk". Etter dette er så er den litt rar i noen hundre meter (hvis jeg slipper gassen så "henger" den seg igjen. Men når den girer som den skal så er den god som gull uansett hvor lenge jeg kjører og presser bilen (ingen sluring eller rar oppførsel) Helt til jeg parkerer i lenger tid enn noen timer... Da er det på'an igjen Har dere ide om hva kan være årsaken til dette? Takker for alle svar
Glennski Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Jada, oljen som blir kald og trengs å varmes opp igjen Ingenting å bekymre seg for
Odd-M Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Her er det nok mer som feiler enn at olja har blitt kald. Ingen automatkasse skal oppføre seg slik og jeg synes definitivt slike ting bekymrer MYE! Hva skjer når du gir full gass? Drar motoren maks turtall eller henger den igjen på lave turtall?
bmw530d99 Skrevet Juni 28, 2009 Skrevet Juni 28, 2009 Dersom det er lenge siden(80 000km +) du byttet olje og filter ville jeg ha startet med det. Lifetime oil er bare tull. Om du har byttet olje og vet at det er i orden med riktig nivå, ville jeg kjørt innom et verksted. Disse symptomene kan fort utvikle seg til å bli noe dyrt... Det er alltid lurt å starte med det enkleste som å sjekke nivå på oljen. Da får du også en pekepinn på om oljen bør byttes.
camxer Skrevet Juni 28, 2009 Forfatter Skrevet Juni 28, 2009 Det startet etter at jeg byttet radiator og sølte kanskje max 200 ml olje. Fyllet opp radiatoren så godt jeg kunne med automatolje og koblet slangene tilbake. Tror at jeg bytter oljen på den snart og ser om det blir bedre Denne bilen har blitt kjøpt brukt så jeg aner ikke hvor lenge siden det er. Den har alltid vært tight, så jeg glemte det litt ut hehe.
Odd-M Skrevet Juni 28, 2009 Skrevet Juni 28, 2009 Det er vel ganske logisk å konkludere med at det er noe feil med olja på kassen. Feil type olje og/eller feil nivå.
camxer Skrevet Juni 28, 2009 Forfatter Skrevet Juni 28, 2009 Jada, trengte egentlig en bekreftelse. Oljen kjøpte jeg hos bavaria/bmw så det er sikkert enten feil nivå (noe gikk tapt og det jeg klarte å fylle var ved romtemperatur) eller gammel olje. Bilen har full servicehefte, men jeg så ikke noe ang. automatoljeskift. Husker ikke serienummeret og om kassen hadde svart/grønn etikiett, men har dere tips til hvor automatolje kan kjøpes til en grei pris? Hvis jeg husker ikke feil så trenger kassen Esso ATF LT 71141 spec. olje. For info så har jeg sølt max 200ml og klarte å fylle opp en del av det som gikk tapt.
hillmar Skrevet Juni 28, 2009 Skrevet Juni 28, 2009 Jeg synes det høres rart ut at det er lifetime olje på en så gammel bil. Og du kan ikke stole på at bmw har solgt deg riktig olje... Sjekk ut fargen på merkeskiltet ditt og dobbeltsjekk at oljen du har fylt på er riktig. Hvis det viser seg at du skal ha liftime olje(esso oljen) så tror jeg de selger den i 1 litersflasker hos Citroën... Hos bmw selger de bare 20 liter hvis du ikke får dem til å tappe av for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå