jb Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Har rød servoolje på min E39. Lurer på hvilken olje det er og om det er dexron. Vis dexron er rød er det da bare til å fylle opp har litt forlite. Hvis jeg skal tappe systemet for servo olje, er det en krevende eller tidkrevende jobb for å tømme tannstanga?
Ballder Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Står vel atf på lokket dersom det er dexron olje. Dexron/atf er rød ja.
jb Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Står ATF på lokket ja! Er bare pisseredd for å fylle på feil olje for da å ødlegge tannstang :S Hvis jeg kopler av den nederste slangen på servo pumpen, vil det meste renne ut da eller må jeg tappe av tannstangen i tilleg?
Ballder Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Ville tappet av på nederste slange og fylt opp og kjørt med det noen dager for deretter og gjøre det samme en gang til dersom jeg ville byttet ut det meste av oljen. Vet ikke sikkert spesifikasjonene som den oljen skal ha, men jeg personlig ville fylt på dexronIII uten og tenke meg særlig mer om. Har etterfylt med dette på min egen for lenge siden, og ikke no problemer her i hvertfall.
turn-in Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 For å få ut mest mulig olje, ta av slangene på tannstaget og vri rattet fra side til side noen ganger.
Superbeetle Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 For å få ut mest mulig olje, ta av slangene på tannstaget og vri rattet fra side til side noen ganger. Iallefall viktig å gjøre dette etter du har byttet olje også.. jeg er ikke sikker på om det er Dextron3 som skal fylles.. Bmwforhandleren her solgte meg en annen olje til E36 iallefall, en grønn boks. Oljen var grønn også.. Husker ikke navnet på den...
Astri Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Mest normalt vil eg påstå e dexron III. Bruker iallefall det sjøl på min. Den er og rød.
torfinn9990 Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Det har ingen hensikt å bytte ut denne oljen. Oljen forbrukes ikke og blir ikke forurenset, slik som i motoren. Husk også på at det meste av oljen som selges i norge kan blandes. Jeg villle bare fylt opp med atf olje, dexron III. Som en kuriositet kan jeg nevne at forsvaret bruker vanlig motorolje på både motor og girkasser i mercedes gelandewagen. I følge fabrikken skal girkassene ha atf olje. Men det går altså helt fint. Forsvaret har jo ca 3000 slike biler. mvh Torfinn
Scampi Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Som en kuriositet kan jeg nevne at forsvaret bruker vanlig motorolje på både motor og girkasser i mercedes gelandewagen. I følge fabrikken skal girkassene ha atf olje. Men det går altså helt fint. Det varierer fra sted til sted.
turn-in Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Det har ingen hensikt å bytte ut denne oljen. Oljen forbrukes ikke og blir ikke forurenset, slik som i motoren. Husk også på at det meste av oljen som selges i norge kan blandes. Jeg villle bare fylt opp med atf olje, dexron III. Så når oljen er svart er den ikke forurenset? Det blir også kondens i oljen etter hvert.
Gunnar Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Nå er det jo ikke akkurat sotpartikler i servosystemet, slik som det kan være i en motor. Olja blir ikke svart bare av å brukes - den kreves forurensning for at den skal misfarges, og forurensningen oppstår ikke av seg selv. Det bør ikke være stort med kondens heller i servosystemet, det er nesten ikke rom for luft der inne, og kondens oppstår jo også kun når varm luft treffer en kaldere flate. Det skjer ikke så ofte med servosystemet, siden både olje og beholder vil varmes opp gradvis sammen.
Scampi Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Servooljen min var også svart, så jeg sugde ut den gamle og dyttet på ny Dexron. Skal suge ut den i morgen og dytte på ny igjen...regner med alt er vel da
tomerikk Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Ja, servo olja blir kullsort med tiden i E39. Det er trolig grafittvinger i pumpa. All olje bør byttes da det er ferskvare og oksyderer med tiden. Dette gjelder selv om den ikke er brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå