John Martin Skrevet Juni 30, 2009 Skrevet Juni 30, 2009 Hei. Jeg vurderer å selge min peugeot og bytte den ut med en bmw. Tror nok de fleste her på forumet vil stemme for en slik avgjørelse;) Da jeg sikkert ikke er den i verden med mest kunnskap om bil, hadde det vært fint om noen her på forummet kunne være interesserte i å hjelpe meg litt med tips og råd rundt kjøpet. Den bilen jeg er mest interessert i akkurat nå er en 318 fra 1994, gått 190 000 km. Det er tatt 5-6 servicer på den, men det foreligger lite informasjon om hva som er gjort under disse. Hva bør jeg se og spørre etter ved kjøp av en slik bil? Er det noen typiske feil og mangler som går igjen, og hvilke slitedeler er det mest kritisk at de er byttet? Er litt skeptisk på km-standen, og synes egentlig denne er litt for høy, men dersom de viktigste reparasjonene og vedlikeholdet er gjort, går vel dette sannsynligvis bra? Håper noen kan komme med innspill og svar på de spørsmålene jeg har her. På forhånd takk
eriksen Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 STYR UNNA gamle 318 med m40 di har feil i toppen og kammen slistes ofte . du bør gå for en 318 fra 96 det er med den nye m43 motoren , eller en 318 is m42. se etter rust . risting ved 90 km/t ellers er det goe biler . jeg ville gå for 5 serie , synes 5 serie er mere behaglige biler , jeg har 318 selv med m43 gode biler men min 523 e 39 overgår den lett
Rabies Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 316/318 er levert med M43-motoren fra 1994. I hvertfall min 94 mod. De fleste støtter nok idèen om å bytte ut baguetten med en bimmer ja, og det er en grunn for det Jeg har kjørt en del nyere baguetter og de kan ikke måle seg med mye eldre bmw'er når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Også får du deg en bil som trekker i riktig ende
John Martin Skrevet Juli 1, 2009 Forfatter Skrevet Juli 1, 2009 http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/ Den der så bra ut, selv om jeg ikke forstår alt som står der. Noen som vet hva "Fläktkopplingen" betyr? Bilen jeg ser på er første gang registrert i -94, og selger oppgir også at det er en 1994-modell. Er det noen måte å sjekke dette på, uten å se i vognkortet? Var det noen visuelle endringer som ble foretatt i -94? Ser av linken at bilen har "kedjedriven kamaxel", noe jeg tolker som at registerreima er bytta ut med kjede. Hva er skiftintervallene på disse kjedene, evt må det skiftes i det hele tatt? Mange biler har så vidt jeg vet en stor service som må gjøres ved 200 000km. Noen som vet hva som må gjøres på disse bilene? Ellers har jeg et spørsmål som kanskje er litt på siden av det som bør tas opp i teknisk-forumet, men jeg fyrer løs likevel. Fins det noen enkel måte å "freshe" opp fronten på E36, med en prislapp på 2000-3000 kr? Synes det er noe med lyktene og fronten som ser litt stusselig ut rett og slett. Noen tips? Som svar til eriksen, vil jeg si at det egentlig er 5-serie som er drømmen, men at jeg dessverre ikke har økonomien til det for tiden. Jeg leter etter en bil til under 40 000, og da fins det svært få 5-serier som er i noenlunde god stand
wirrumsen Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 Den der så bra ut, selv om jeg ikke forstår alt som står der. Noen som vet hva "Fläktkopplingen" betyr? Ser av linken at bilen har "kedjedriven kamaxel", noe jeg tolker som at registerreima er bytta ut med kjede. Hva er skiftintervallene på disse kjedene, evt må det skiftes i det hele tatt? Som svar til eriksen, vil jeg si at det egentlig er 5-serie som er drømmen, men at jeg dessverre ikke har økonomien til det for tiden. Jeg leter etter en bil til under 40 000, og da fins det svært få 5-serier som er i noenlunde god stand Fläktkoppling er vel viskosekobling. Registerkjede er en fin ting. Det skal vare "evig". Dvs, være ganske bekymringsfritt til man ihvertfall runder 400 000 km. Sjelden man har behov for å skifte det.
Olelink Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 Fläktkopling = Viskosekoblingen (slurekoblingen) som trinnløst regulerer hastigheten på motor-vifta etter temperaturen på lufta som kommer gjennom radiatoren. Denne blir slitt og til slutt vil den nesten ikke fungere noe som på varme sommerdager kan føre til at motor koker da den ikke får nok kjøling. Fronten kan enkelt gå fra dette: Til dette: Ved å bytte til orginal/uorinal m-tech front (også kalt M3 front) En uorginal koster ikke så mye.
Olelink Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 Fläktkoppling er vel viskosekobling. Pokker, du var raskere enn meg
eriksen Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 wirrumsen du kan finne en e 36 318 til 40 lapper som er støken . jeg betalte 42,000 kr for en 318 med m43 motor kunn gått 158 km . ja 5 serie er dyrt
John Martin Skrevet Juli 1, 2009 Forfatter Skrevet Juli 1, 2009 Takker for alle svar så langt;) supert at folk svarer så fort Lista med ting man må kontrollere på en bruktbil tror jeg blir svært nyttig, men jeg vet fortsatt ikke hvilke deler som bør være byttet på en 318 fra -94, gått 190 000km. Lurer også på hva som bør byttes ved 200 000km. Ser på nettet at mange har byttet støtdemperene og bærebroene (vet ikke heeelt hva en bærebro er, men ser av annonsene at dette er viktig ). Er det noe annet som bør være skiftet? Angående forandring til M3-front: får man kjøpt ferdig lakkede slike fronter for 2-3-tusen, eller må man til å lakke den om for å matche bilens farge? I så fall vil vel prisen fort bli doblet og vel så det?
Olelink Skrevet Juli 1, 2009 Skrevet Juli 1, 2009 Takker for alle svar så langt;) supert at folk svarer så fort Lista med ting man må kontrollere på en bruktbil tror jeg blir svært nyttig, men jeg vet fortsatt ikke hvilke deler som bør være byttet på en 318 fra -94, gått 190 000km. Lurer også på hva som bør byttes ved 200 000km. Ser på nettet at mange har byttet støtdemperene og bærebroene (vet ikke heeelt hva en bærebro er, men ser av annonsene at dette er viktig ). Er det noe annet som bør være skiftet? Angående forandring til M3-front: får man kjøpt ferdig lakkede slike fronter for 2-3-tusen, eller må man til å lakke den om for å matche bilens farge? I så fall vil vel prisen fort bli doblet og vel så det? Du får ikke fanger ferdig lakkert for 2-3 tusen nei desverre, uorginal fanger koster rundt 3-3500 samt at du fort må ut med 2500-3500 for lakk om du ikke kjenner noen som driver med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå