Gå til innhold

Vannpumpe ?? Termostat?? Seat Cordoba


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey.

Litt problemer med bilen til fattern.

En Seat Cordoba.

Varme nåla går opp over, men ingen varme på radiator.

Ene slangen inn til radiator er veldig varm, mens den andre er helt kald.

Ved å starte bilen og sette varmeapparat på maks varme gikk nåla nedover om turtallet ble holdt på under 2k rmp.

Er elektrisk kjølevifte på denne, men i og med at radiator er helt kald, starter aldri vifta å blåse.

Kan det være termostaten i og med at hele radiatoren er helt kald?

Eller er det mest trolig vannpumpa??

Det er bra med veske på bilen mener jeg.

Skal kontrollere en gang til når den har blitt kald.

På bmw mener jeg radiatoren blir noe varm også før termostaten åpner.., men det blir den kanskje ikke her??

Noen som har noe tegninger?? Eller vet hvor jeg får tak i dette?

Vannpumpa sitter vel på registerreima på denne bilen??

1,4l motor.

Skrevet

Tror jeg holder en finger på termostat da varmen ikke kommer ut i radiatoren.

Om den har lik vannpumpe som min gamle passat hadde så hører du det MEGET godt når de ryker (og lekker samtidig somregel).

Det kan også være en enveis ventil som går mellom begge slangene dine som går igjennom torpedoveggen til varmeapparatet.

PS:

men tror vw-audi klubb formuet (om du er medlem) er bedre sted å spørr, evt bilforumet.net ;)

Skrevet

garantert termostat ja om det er varme i varmeaparatet inne i bilen.

usikker vilken motor som står i denne men tror det kan være lurt å kjøpe rørstussen som termostaten ligger inni. det er en litt pussig termostat på disse motorene, om det er en AUA eller AUB motor. det er en stang midt i termostaten som skal støte mot et punkt i rørstussen, det punktet pleier å smelte vekk eller gå i stykker slik at termostaten ikke virker som det skal.

Skrevet

Skal visstnok ha blitt bra varme i varmeapparatet ja :-)

Tror jeg fraslår at det er vannpumpa, da nåla bare gikk oppover, men så ble bilen stoppet og varmeapparat satt på full guffe. Lite skjedde med nåla helt til bilen ble startet igjen, da begynte den å synke igjen. (Så vannpumpa sirkulerte vel da vannet?)

Ang motor type, så har jeg ingen peiling på dette.

Info fra meca:

http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?C ... yType_ID=1

TakK! xD

Skrevet

Jeg har mest erfaring med 2E motorene (2 liter 8 ventiler (skal sies at disse sparker bedre enn M52 etter min mening. hehe)), men jeg ville absolutt gått for termostatbytte.

Dersom du tar termostatbytte så kjenn på den gamlke fjære ved bytte, er den mye hardere enn den nye så er det uten tvil termostaten ;)

Skrevet

Blir nok til at termostaten plukkes ut først ihvertfall :-)

Kan vel også koke den opp for å sjekke om den åpner?

Regreim skal snart byttes også, så da tar man vel vannpumpa samtidig..

Noen her som har lyst på den jobben? :P

Hvis ikke blir det verksted..

  • 4 years later...
Skrevet

Hallosann, har nøyaktig samme problem på min VINTERBIL seat cordoba.

 

VELDIG bra med varme i apparatet men nederste slange er kald og radiatoren blir ikke varm i det heletatt.. var det termostaten ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...