Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11/2002 BMW 320dA Touring m/Steptronic-kasse. (GM???)

Bilen er orginalt solgt i Tyskland og ble importert i 2005.

Det som har vært et lenge problem er at det oppstår during i fra understellet og spesielt i oppoverbakker. Har lest at noen hadde samme problem som forsvant ved oljebytte.

Jeg hørte med BMW om bytte av olje og de ville ha over 7000kr for dette. Da snakket han også om konverteren, men hvis man skal bare bytte på automaten og ikke konverteren, hva må til?

Hvor mange liter og hvilken olje?

Automatkassen har jo slik "Livstidsolje" men flere og flere mener at dette er bare tull og oljen bør byttes ved ca. 100000km. Noen som har mening om dette?

Det er ingen tvil at det er ett eller annet med automatkassen da det virker som dure-problemet kommer fra selve kassen. Det virker som når den starter å dure, så henger ting seg fast i kassen og den nekter å skifte gear ved kick-down. Akkurat som gearskift-mekanismen henger seg fast.

Så noen tips angående oljeskift på automatkassen!?

Skrevet

der er mange der sir at der er livstids olie på aut, kasser, og de som overhaler sånne kasser er fornøyd med det :) ett godt råd er å lukte på olien, lukter den svidd er den dårlig,

hvis du skal bytte må du bytte oliefilter samtidig, det er sant at converteren ikke blir helt tømt ved oliebytte, men skal du tømme den helt må kassen ned og det tvilder jeg på bmw gjør for 7000 :)

bytt olie og filter , fyll opp til max og etterfyll med motoren igang, og sjekk igen etter du har kjørt den varm :)

Skrevet

Ok! Takker!

Så var det dette med oljetype og mengde :-)

Det er vel ingen olje-forbindelse mellom automatkasse og konverter. Disse er jo to fysisk adskilte enheter og konverteren er lukket slik at ingen olje går ut eller inn. Eller tar jeg feil?

Hadde vært fint med en DIY for oljebytte på Steptronic-kasse ;-)

RS

der er mange der sir at der er livstids olie på aut, kasser, og de som overhaler sånne kasser er fornøyd med det :) ett godt råd er å lukte på olien, lukter den svidd er den dårlig,

hvis du skal bytte må du bytte oliefilter samtidig, det er sant at converteren ikke blir helt tømt ved oliebytte, men skal du tømme den helt må kassen ned og det tvilder jeg på bmw gjør for 7000 :)

bytt olie og filter , fyll opp til max og etterfyll med motoren igang, og sjekk igen etter du har kjørt den varm :)

Skrevet

Har nå vært under og sett på etiketten;

Grønn med olje prod.nr: 83220026922

Denne står ikke oppført på listen under linken din, men etter litt etterforskning så skal det vist være olje type Texaco ELT 7045E.

Etter å ha lest endel tråder om ATF på BMW-kasser, så er det full forviriring. Saken er at BMW blander automatkassene slik at det nesten er umulig å vite nøyaktig. Hos meg viser det seg at jeg har en (A5S 360R) og ikke en (A5S 390R) som på listen skal være på min årsmodell.

(A5S 390R) skal ha olje Texaco ETL 8072B for de som ønsker å vite.

RS

Skrevet

det er sikkert et gammelt delenr som står på kassen..

Skrevet

Produktnummeret gir olje type Texaco ELT 7045E

det er sikkert et gammelt delenr som står på kassen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...