Jay-O Skrevet Juli 8, 2009 Forfatter Skrevet Juli 8, 2009 Ja...er på jobb til 4, og de stenger 5 idag... spørs om jeg rekker det... får prøve
Gislius Skrevet Juli 8, 2009 Skrevet Juli 8, 2009 Rakk du det?^^ Er jo ikke så mye trafikk idag vertfall:)
Jay-O Skrevet Juli 9, 2009 Forfatter Skrevet Juli 9, 2009 Rakk det med 10 min margin! Faen mange gamle menn med hatt og Toyota da! Maskinerte spacere i rett dim er på plass, og det funker MYE bedre! Btw SØRENG(!), eg måtte kappe de boltene (sa jo at de var for lange!)
Gunnar Skrevet Juli 9, 2009 Skrevet Juli 9, 2009 Uten å vite hva slags spacere det var snakk om, men et par regler jeg ville gått etter; - Husk at hjulet skal hvile på navet, ikke på boltene! Boltene er der kun for å holde hjulet på plass. Velg derfor spacere med styrekant. - Å legge spacere uten sentrering/styrekant dobbelt, er ren idioti. Se ovenforstående punkt om hvorfor. - Velg spacere helmaskinert utav bolt kontra støpegods. - Sørg for lange nok bolter.
Jay-O Skrevet Juli 9, 2009 Forfatter Skrevet Juli 9, 2009 Uten å vite hva slags spacere det var snakk om, men et par regler jeg ville gått etter;- Husk at hjulet skal hvile på navet, ikke på boltene! Boltene er der kun for å holde hjulet på plass. Velg derfor spacere med styrekant. Tull, det er boltene som tar vekta - ikke styrekanten. Tror du skal gå fysikk om igjen. Utenom det er jeg helt enig i det du sier - type Biltema spacere er ikke noe bra, og kan føre til skader på drivverk og understell ved lengre tid bruk. Det skal faktisk ikke så mye til, bare et par grader feil mellom navet og felgen pga en dårlig støpt spacer vil føre til vibrasjoner - derfor måtte jeg bytte spacere. I tillegg, når du har spacere på, husk at armen er lengre, så påkjenningene er større! En liten vibrasjon kan bli en stor vibrasjon hvis du spacer for langt ut.
Gunnar Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Tull, det er boltene som tar vekta - ikke styrekanten. Tror du skal gå fysikk om igjen. Forklar meg dette, slik at jeg lærer litt om fysikk og konstruksjon... Det skal faktisk ikke så mye til, bare et par grader feil mellom navet og felgen pga en dårlig støpt spacer vil føre til vibrasjoner - derfor måtte jeg bytte spacere. Uten at jeg har studert Biltema-spacerne; selv støpte spacere pleier å ha maskinerte anleggsflater.
Jay-O Skrevet Juli 10, 2009 Forfatter Skrevet Juli 10, 2009 Tull, det er boltene som tar vekta - ikke styrekanten. Tror du skal gå fysikk om igjen. Forklar meg dette, slik at jeg lærer litt om fysikk og konstruksjon... Det skal faktisk ikke så mye til, bare et par grader feil mellom navet og felgen pga en dårlig støpt spacer vil føre til vibrasjoner - derfor måtte jeg bytte spacere. Uten at jeg har studert Biltema-spacerne; selv støpte spacere pleier å ha maskinerte anleggsflater. Det er friksjonen mellom navet og felgen, når du trekker til boltene, som holder hjulet på plass, samt strekket i boltene (tiltrekningen som du gjør når du strammer) som holder det fra å "vippe". Har ikke tid til å tegne, men hjulet har lyst å gå oppover i forhold til navet(bilen), mens bilen presser nedover. Samtidig så vil hjulet prøve å bukle/vippe innover fra toppen (alt etter hva camber innstillinger du har). De øverste boltene vil oppleve mer shear force, mens den nederste halvdelen vil oppleve mer strekk (ved tiltrekking vil bolten aldri "føle" at den bærer mer enn den vekta den er trukket til, fra 0 og opp til den kraften). Den lille styrekanten hjelper bare til med hovedparten av sentreringa, for det er veldig mye kraft som må til på liten arm (små kon i hullene) for å sentrere hvis den stryrekanten ikke hadde vært der. Litt vanskelig forklart, er ikke flink å lære bort, men har jobbet daglig med det samme prinsippet, bare på store trommler (sånn 9,2m i diameter o.l.) Når det kommer til Biltema spacere så er de kun støpt, ikke maskinert, så det er mye ujevnheter der.
Gunnar Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 At boltene vil holde felgen i forhold til bukling er jo ikke noe annet enn jeg skrev i innlegget over. Du kan jo tolke "holde på plass" akkurat som du vil, men et par innlegg over skrev du selv at det bare var tull. Runde deler bør alltid fikseres med sentrering i samme oppspenning - mye enklere og billigere å få det nøyaktig i forhold til ubalanse. Å begynne å maskinere høytoleranse boltmønster blir mye dyrere. Med feil senterdiameter på felgen opplever man nesten alltid ubalanse. Det er ikke laget for å sentrere kun på boltkon, og med riktige diametere VIL det ligge an på navets sentrering.
Jay-O Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Skrevet Juli 13, 2009 Ja, jeg ser nå at vi egentlig er enige. Satt spacerne fra Biltema i dreiebenken, og det er faktisk veldig mye ujevnheter. Testet de ytterligere ved å ha en M30 bolt og en Ø60mm skive - kom til ca 500nm før driten sprakk på tvers... hehe... dritt greier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå